دی 98؛ ایران درسوگ مسافران 737

مهم‌ترین اخبار حوزه اجتماعی در دی ماه ۹۸ را مرور کنید

تهران (پانا) - آبگرفتگی شدید در خوزستان، مرگ فرهاد و آزاد خسروی دو نوجوان کولبر، اخراج برخی «زنان» از گرمخانه‌های تهران، 20 سال حبس برای دختر وزیر سابق، جان‌باختن ۵۸ نفر در کرمان در مراسم تشییع سردار شهید سلیمانی، سقوط هواپیمای اوکراینی و جان باختن 176 مسافر و وقوع سیل در هرمزگان و سیستان و بلوچستان بخشی از رویدادهای اجتماعی در دی ماه 98 است.

کد مطلب: ۱۰۳۱۱۷۳
لینک کوتاه کپی شد
دی 98؛ ایران درسوگ  مسافران 737

دی ماه سال 98 شاهد حوادث و رویدادهای بسیاری در حوزه اجتماعی بود که مهم‌ترین این رویدادها در ادامه آمده است:

بحران آبگرفتگی در خوزستان

پس از بارندگی‌هایی که با آغاز زمستان در استان خوزستان صورت گرفت، شهر اهواز با آبگرفتگی شدید مواجه شد و مردم در 17 نقطه از این شهرستان دچار مشکل شدند. مهدی جمالی‌نژاد، معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور و رییس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور از هماهنگی‌های صورت گرفته با شهرداری‌های استان‌های کهگیلویه و بویراحمد و ایلام و شهر تهران به منظور اعزام ماشین آلات و تجهیزات تخصصی برای امدادرسانی به مناطق آسیب دیده از سیل اخیر خبر داده بود. او گفته بود: «پس از ابلاغ دستورات معاون اول رئیس جمهور و وزیر کشور مبنی بر کمک به مناطق آسیب دیده شهرستان اهواز ۳۶ نفر از نیروهای آتش نشانی تهران به همراه ۱۵ دستگاه خودروی سنگین و سبک و تجهیزات به شهرستان اهواز اعزام شدند. سه دستگاه جرثقیل سه تن ایسوزو، یک دستگاه آنگلو تک کابین، دو دستگاه نورافشان ایسوزو با مولد برق دیزل، یکدستگاه خودروی AFنجات سنگین، از خودروهای اعزامی است.»

مرگ دو نوجوان کولبر

کشف پیکر یخ زده فرهاد خسروی و آزاد خسروی، دو کولبر نوجوان در ارتفاعات مرزی مریوان یکی از تلخ‌ترین اخبار حوزه اجتماعی در دی ماه 98 بود. حسین کوششی، کشاورزی که همسایه خانواده خسروی است، درباره این اتفاق تلخ گفته بود: «فرهاد و آزاد سه سال بود که این کار را به عنوان شغل‌شان قبول کرده بودند. راه دیگری هم نداشتند. پدر و مادر پیری داشتند که کاری برایشان وجود نداشت، یک برادرشان چوپانی می‌کرد و این ۲ تنها امید خانه بودند. وقتی آزاد ۱۴ سال داشت، همراه با فرهاد ۱۱ساله تصمیم گرفتند این کار را شروع کنند. در این مدت هم کم سختی نکشیدند، اما این بار آن‌قدر شرایط گردنه دشوار بود که این بلا به سرشان آمد. عثمان پدر دو کولبر جان باخته و گرفتار در بهمن ارتفاعات «ته ته»، چشمان ضعیفی دارد و هیچ وقت کولبری نکرده؛ از طریق جمع آوری کارتن‌های آبادی و فروختن آن ها امرار معاش کرده و فرزندانش را بزرگ کرده است، اما با سخت‌تر شدن شرایط، آزاد و فرهاد، دو پسرش، کولبری را برای ادامه زندگی انتخاب کردند.» پس از کشف پیکر یخ زده «فرهاد خسروی» و «آزاد خسروی»، دو کولبر نوجوان در ارتفاعات مرزی مریوان جلال محمودزاده، نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه طرح قبلی ساماندهی کولبران با توجه به اینکه بار مالی داشت به سرانجام نرسید از تدوین طرح جدیدی برای ساماندهی کولبران خبر داد.

اخراج برخی «زنان» از گرمخانه‌های تهران

خبر اخراج برخی زنان از گرمخانه‌های شهرداری تهران در دی ماه 98 موجب اعتراض فعالان حوزه اجتماعی و واکنش اعضای شورای شهر تهران شد. الهام فخاری، رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران گفته بود که خبر اخراج برخی زنان از گرمخانه‌های شهر تهران پیگیری شد و ماجرا به این شکل نبوده است و به دلیل کمبود ظرفیت، برخی گرمخانه‌ها مجبور به جابجایی بی‌خانمان‌ها هستند. فخاری تاکید کرده بود: «با شرایط موجود و کاستی‌هایی که در شهرداری تهران وجود دارد در موضوع گرمخانه‌ها شهرداری تهران توانسته موثر باشد و مشکلات مراکز را پیگیری کند. شرایط ایده‌آل نیست ولی مگر شرایط برای سایر شهروندان ایده‌آل است. شهرداری تلاش کرده زیرساخت‌ها را در موضوع گرمخانه بهبود بخشد و هیچ گرمخانه‌ای را تعطیل نکند و علاوه بر آن تجهیزات را توسعه دهد و ایجاد گرمخانه‌های جنرال(اصلی) را پیگیری کند که در این بخش برای تامین زمین به نتیجه رسیده است و باید گفت فقط طرح و مطالعات نیست.»

لایحه‌ای جدید برای مقابله با کودک همسری

کودک همسری یکی از دغدغه‌های فعالان حوزه کودکان و نوجوانان و خانواده است که روز به روز هم در حال افزایش است. در حال حاضر طبق ماده ۱۰۴۱ قانون مدنی ازدواج دختر در زیر سن ۱۳ سال تمام شمسی و پسر در زیر سن ۱۵ سال تمام شمسی با اجازه دادگاه و اذن ولی و رعایت مصلحت مجاز است. هر چند طرح نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای افزایش حداقل سن ازدواج دختران به سرانجام نرسید اما زهرا جعفری، کارشناس ارشد دفتر بررسی‌های امور حقوقی معاونت رییس‌جمهور در امور زنان و خانواده از تدوین لایحه‌ جدید برای مقابله با کودک همسری خبر داده و گفته بود: «این لایحه که حداقل سن ازدواج را برای دختران ۱۳ سال و برای پسران ۱۵ سال تعیین کرده است، با حمایت اعضای کمیته فرعی کمیسیون لوایح دولت به تصویب رسید.»

20 سال حبس برای دختر وزیر سابق

غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه در یکی از نشست‌های خبری خود در دی ماه 98، از صدور حکم برای شبنم نعمت زاده خبر داد. او اعلام کرد که شبنم نعمت‌زاده به 20 سال حبس محکوم شده است.

تغییر نام اتوبان رسالت به نام سردار شهید «قاسم سلیمانی»

دی ماه 98 بود که سردار قاسم سلیمانی به شهادت رسید. در اولین جلسه شورای شهر پس از شهادت سردار شهید سلیمانی، اعضای شورای اسلامی شهر تهران مصوب کردند بزرگراه رسالت در پایتخت به نام سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی تغییر نام دهد. همچنین طبق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی روز 13 دی ماه (تاریخ شهادت سردار سلیمانی) در تقویم به نام روز مقاومت ثبت شد.

جان‌باختن ۵۸ نفر در کرمان

طی برگزاری مراسم تشییع سردار سپهبد قاسم سلیمانی در شهر کرمان، بر اثر ازدحام بیش از حد جمعیت 58 نفر جان خود را از دست دادند. بنا به اعلام اورژانس کرمان، طبق گزارش پزشکی قانونی آمار جان‌باختگان به ۵۸ نفر رسید.

سقوط هواپیمای اوکراینی با 176 مسافر

سقوط یک فروند هواپیمای مسافربری بوئینگ ۷۳۷ متعلق به خطوط هوایی اوکراین پس از پرواز از فرودگاه امام خمینی(ره) و جان‌باختن 176 نفر در این حادثه، تلخ‌ترین رویداد دی ماه 98 بود. بر اساس اعلام وزارت راه، علت سقوط هواپیمای اوکراینی که در نزدیکی شهر جدید پرند سقوط کرد، آتش‌سوزی در قسمت موتور هواپیما بود. در پی این حادثه ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضاییه طی دستوری به رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح، جمع آوری مستندات و اقدامات قضایی مربوط به این حادثه دلخراش را مورد تاکید قرار داد. همچنین حجت الاسلام محمدجعفر منتظری، دادستان کل کشور نیز در نامه‌ای به دادستان نظامی تهران خواستار ورود به حادثه سقوط هواپیمایی اوکراین و شناسایی علل و عوامل این حادثه شد.

دستگیری سفیر انگلیس

پس از اینکه ستاد کل نیروهای مسلح، در بیانه‌ای علت سقوط هواپیمای اوکراینی را خطای انسانی اعلام کرد، عده‌ای با حضور در مقابل دانشگاه امیرکبیر اقدام به تجمع کردند که سفیر کشور انگلستان نیز در میان تجمع کنندگان بود. مرکز اطلاع رسانی نیروی انتظامی در این رابطه اعلام کرد که سفیر کشور انگلستان به همراه فرد دیگری با حضور در میان تجمع کنندگان مقابل دانشگاه امیر کبیر تهران از تجمع کنندگانی که در حال سر دادن شعارهای ساختار شکنانه بودند، فیلمبرداری می‌کرد. با هوشیاری ماموران پلیس امنیت ناجا، سفیر انگلیس شناسایی و به صورت نامحسوس تحت نظر قرار گرفت و دستگیر و پس از اقدامات اولیه قانونی به نماینده وزارت امور خارجه تحویل شد.

جنوب و جنوب شرق کشور درگیر سیل

بارش‌های دی ماه سال 98 در جنوب و جنوب شرق کشور باعث وقوع سیل در استان‌های هرمزگان و سیستان و بلوچستان شد. در پی وقوع سیل در این مناطق تعدادی از هموطنان در استان‌های کرمان، هرمزگان و سیستان و بلوچستان جان خود را از دست دادند. همچنین در پی وقوع سیل در این مناطق، رئیس قوه قضاییه تاکیدات لازم برای رسیدگی فوری به مشکلات مردم در استان‌های سیل‌زده را صادر کرد. همچنین بر اساس اعلام محمدباسط درازهی، نماینده مردم سراوان در مجلس شورای اسلامی، 500 روستای استان با سیل اخیر درگیر شدند و راه ارتباطی این روستاها قطع شد و خسارات زیادی به روستاها وارد شد.

محدود شدن ثبت طلاق

در اجرای سیاست‌های قوه قضاییه در مبارزه با فساد به تقاضای کانون سردفتران ازدواج و طلاق و موافقت سازمان ثبت با بخشنامه ریاست قوه قضاییه جهت ثبت طلاق در هر یک از دفاتر طلاق محدودیت و سقف معینی تعیین می‌شود. این گفته‌های علی مظفری، رئیس کانون سردفتران ازدواج و طلاق بود که در دی ماه در پی انتشار اظهاراتی مبنی بر محدود شدن ثبت طلاق گفته بود: «برخی از دفاتر طلاق با زد و بندهای ناسالم با کارمندان دادگاه خانواده، بدون رعایت مسایل اخلاقی مبادرت به ثبت طلاق می‌کردند و به زوجین اجازه نمی‌دادند که آنها فرصت فکر کردن داشته باشند و برهمین اساس با بخشنامه محدود شدن ثبت طلاق در دفاتر، راه فساد کلا مسدود می‌شود و عدالت برقرار می‌شود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار