علاوه بر آموزش از طریق تلویزیون به سایر رسانه‌ها هم توجه شود

تهران (پانا) - سرپرست حوزه فرهنگ و هنر سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی می‌گوید آموزش تلویزیونی دروس با حضور مدرسان خبره و آشنا به مفاهیم درسی، مثبت بوده است.

کد مطلب: ۱۰۳۱۰۸۳
لینک کوتاه کپی شد
علاوه بر آموزش از طریق تلویزیون به سایر رسانه‌ها هم توجه شود

به گزارش روابط عمومی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، پرستو آریا نژاد درباره کیفیت و کمیت برنامه درسی ارائه شده در تلویزیون گفت: ارائه برنامه‌های آموزشی از طریق صدا و سیمای کشور، اقدام جدیدی نیست و از قبل هم وجود داشته که با توجه به شرایط فعلی فعالیت این بخش بیشتر شده است. با اطلاعاتی که از روزهای ابتدایی تا به امروز دنبال کرده ام این برنامه‌ها از نظر کمیت رشد کاملا محسوسی داشته و اکنون تمامی شاخه‌های تحصیلی از جمله فنی و حرفه ای را پوشش می‌دهد.

او در ارزیابی از این برنامه‌ها افزود: از لحاظ کیفی با توجه به اینکه موضوعات متنوعی ارائه می‌شود بنده نمی‌توانم در تمامی دروس اظهار نظر کنم ولی شخصا چند موضوع درسی را دیده ام که مدرسینی خبره ای و آشنا و مشرف به مفاهیم درسی و دارای فن بیان خوب، آنها را ارائه می‌دادند.

آریا نژاد گفت: تدوین برنامه‌های آموزشی در رسانه‌های آموزشی نیازمند زمان کافی و تخصص لازم است اما این موارد در تلویزیون نسبت به سایر رسانه‌ها به زمان کمتری برای تولید نیاز دارد و از نظر دسترسی افراد جامعه نیز سهل الوصل تر است. در شرایط فعلی که حضور دانش‌آموزان در مدارس امکان پذیر نیست کاری که اکنون انجام می‌شود محاسن زیادی دارد که از جمله این محاسن حفظ ارتباط فراگیران با محتوای آموزشی و قطع نشدن زنجیره آموزش‌هاست. یکی دیگر از پیامدهای مثبت این برنامه‌ها تلاش برای ایجاد عدالت آموزشی در بخش ارائه موضوعات درسی است.

سرپرست حوزه فرهنگ و هنر درباره امکانات محدود آموزش مجازی تلوزیونی گفت: شاید به دلیل محدود بودن زمان در ابتدای کار و عدم پوشش گسترده محتواهای مختلف، مقداری کاستی مشهود بود اما به نظر می‌رسد با مشارکت بیشتر و نظارت حوزه‌های مختلف وزارت آموزش و پرورش به ویژه معلمان عزیز، شاهد جلب مخاطبان بیشتری باشیم. معمولا از سوی افرادی که با طیف وسیع رسانه‌های آموزشی و شرایط بهره گیری از آنها با امکانات واقعی و در دسترس جامعه آشنایی کاملی ندارند نگاه مثبتی به آموزش از طریق تلویزیون نباشد و در این عرصه گاهی شاهد نقدهای غیر سازنده ای هستیم.

او درباره آموزش‌های حوزه فرهنگ و هنر گفت: در بیشتر محتوای دروس رشته‌های فنی و حرفه ای حوزه تربیت و یادگیری فرهنگ و هنر و درس هنر عمومی باید دست ورزی و کار عملی توسط فراگیر انجام شود که تعدادی از رسانه‌های آموزشی به صورت مجازی با قابلیت‌های ویژه و طراحی‌های خاص می‌توانند بر این دسته از آموزش‌ها اثرگذار باشند. پیشنهاد می‌کنم علاوه بر آموزش از طریق تلویزیون به سایر رسانه ها هم توجه شود.

آریانژاد گفت: علاوه بر آموزش محتوای درسی در صدا و سیما تعداد بسیاری از معلمان محتواهای درسی خود را به صورت مجازی تهیه و ارائه کرده و حتی با گرفتن بازخورد از عملکرد درسی دانش‌آموزان، رسالت بزرگ خود را دنبال می‌کنند و آموزش و پرورش را تعطیل نکرده اند. در پایان از تمام عزیزان از جمله همکاران فرهنگی که عزمی راسخ در انجام رسالت خطیر خود دارند تشکر می‌کنم و برای تمامی اعضای کادر درمانی کشور که این روزها نشان دادند مخلصانه و با حداکثر توان برای حفظ سلامتی هموطنان تلاش می‌کنند آرزوی توفیق دارم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار