رئیس اداره مشاوره آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان در گفتگو با پانا:

هیجانات راکد فرزندان را در خانه خلاق کنیم

بازی‌‌های بومی و داستان‌سرایی، راهکارهای پیشنهادی قرنطینه خانگی در سیستان و بلوچستان

زاهدان (پانا) - رئیس اداره مشاوره آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان معتقد است برنامه ریزی خانواده ها در ایامی که تعطیلات اجباری برای پیشگیری و کنترل کرونا ویروس بر جامعه سایه افکنده است موجب جلوگیری از ایجاد روزمرگی در آنها می شود.

کد مطلب: ۱۰۳۰۶۷۶
لینک کوتاه کپی شد
هیجانات راکد فرزندان را در خانه خلاق کنیم

مهدی سرگزی در گفتگو با پانا گفت: نیاز حال خانواده‌ها برنامه‌ریزی جدّی برای فرزندانشان است. زیرا با توجه به اینکه تعطیلات پیش از موعد مدارس؛ موجب بیرون‌نرفتن آنان به مدت طولانی از منزل شده است؛ این امر می‌تواند باعث کسالت و آثار روانی شدیدی در آنها شود.

او ادامه داد: در واقع اگر به این مسئله عمیق‌تر نگاه کنیم چون این تعطیلی اجباری است و خانه‌نشینی موضوعی از پیش تعیین نشده برای آنان بوده، خانواده‌ها نیز برای آن برنامه‌ریزی قبلی نداشته‌اند. برنامه‌ریزی می‌تواند موجب آرامش آنان شود تا بتوانند خانواده خودشان را بهتر مدیریت کنند.

رئیس اداره مشاوره استان سیستان و بلوچستان؛ با بیان اینکه شرایط حال حاضر شامل 2 ویژگی مهم است، عنوان کرد: ابتدا باید گفت این تعطیلات ناخواسته بوده و خانواده‌ها بایستی آن را بپذیرند. دوم آنکه مشخص نیست تا چه زمانی ادامه خواهد داشت و آنها باید در خانه بمانند؛ بنابراین شرایط اجازه نمی‌دهد تا مردم برنامه‌ریزی درستی داشته باشند و این مانع بزرگی محسوب می‌شود.

او افزود: خوشبختانه برخی از خانواده ها دارای ذهن و خُلق انعطاف‌پذیری هستند و می توانند به راحتی برنامه‌ریزی جدیدی در شرایط بحرانی برای خود ایجاد کنند؛ اما آن دسته از خانواده‌هایی که از این گونه قابلیت‌ها محروم هستند ممکن است دچار آسیب شوند.

سرگزی ابراز کرد: در این مدت برخی به سوی فضای مجازی سوق پیدا کرده‌اند که این امر علاوه بر محاسن خود دارای آسیب‌های جدی است که می‌توان به عنوان مثال از عدم کنترل دائم فضای مجازی و همچنین نبود امنیت و اعتماد به برخی پیام‌رسان‌ها اشاره کرد.

منفعل‌بودن در خانه موجب ایجاد هیجان منفی می‌شود

او ادامه داد: متاسفانه خانواده‌ها پس از اینکه مدت کوتاهی در منزل می‌مانند و از محیط خانه بیرون نمی‌روند، یکسری از هیجاناتشان راکد می‌شود و وقتی این اتفاق بیفتد، هیجانات منفی ایجاد می‌کند که موجب پدید آمدن چالش‌های فراوانی برای آنان خواهد شد.

رئیس اداره مشاوره آموزش و پرورش استان تاکید کرد: هیجان راکد باعث ایجاد هیجان منفی می‌شود؛ بنابراین یکجانشینی مساوی با منفی‌شدن هیجانات است. از این رو برای تغییر در هیجانات منفی باید فضای موجود خانواده را عوض کنیم تا با مشکلات روانشناختی روبرو نشویم و تاب‌آوری خانواده‌ها را بالا ببریم.

او با بیان اینکه خانواده‌ها باید از تبعات یکجانشینی و سرکوب برخی از هیجانات فرزندانشان آگاه شوند، گفت: خانواده ها باید از حداقل‌های موجود در داخل خانه‌ استفاده بهینه کنند تا دچار روزمرگی نشوند.

خانواده‌های با برنامه، دچار روزمرگی نمی‌شوند

سرگزی تصریح کرد: همه باید کمک کننده در تسهیل اوضاع پیش‌رو باشند. حتی صدا و سیما. در واقع این دستگاه باید با توجه به آمارهای خود، برنامه‌های پر مخاطبش را برای تمام سنین به نمایش بگذارد تا از جذابیت تلویزیون در این روزها کاسته نشود.

او افزود: آنچه این روزها شاهد آن هستیم مدت زمان طولانی‌تر حضور مردم در فضای مجازی و استفاده آنان از اینترنت رایگان برای پر کردن اوقات‌شان است که همه اینها ناکافیست و نمی‌تواند در طولانی مدت مفید باشد. زیرا تمام وقت اعضای خانواده را پر نمی‌کند. مگر آنکه تَحرک و انگیزه لازم را در خانواده‌ها ایجاد کنیم تا آنها بدانند به کدام سمت در حرکت هستند.

والدین شریک فرزندانشان در فعالیت‌های روزمره باشند

رئیس اداره مشاوره استان اظهار کرد: عروسک‌سازی، قطار بازی، تیله‌بازی، گل‌کوچک، فوتبال‌دستی، کبدی و ... از مجموعه فعالیت‌های پر هیجان و فکری بومی سیستان و بلوچستان به شمار می‌روند که می‌توانند در این ایام در غنی‌سازی اوقات فراغت خانواده ها موثر باشند؛ مشروط بر آنکه با حضور والدین گرامی همراه باشد.

او ادامه داد: با توجه به شرایط پدید آمده خانواده‌ها می‌توانند حتی با وسایل موجود در خانه از قبیل پارچه، نخ و چوب برای دختربچه‌ها عروسک‌های نوستالژی زمان خودشان (لوبتک) را بسازند. به گونه‌ای که هنگام ساخت عروسک در کنار فرزندان خودشان باشند و یک قسمت از کار را به آنان کمک کنند.

خانواده‌ها باید تحرک لازم را در خانه‌ها ایجاد کنند

سرگزی یادآور شد: صرف قرار دادن ابزار در اختیار بچه‌ها کافی نیست؛ زیرا در بسیاری از موارد خانواده‌ها با خرید و در اختیار قرار دادن یک کنسول بازی به فرزندانشان آنها را به حال خود به مدت چندین ساعت رها می‌کنند و آنها نیز پس از چند ساعت مجدداً دچار مشکلاتی خواهند شد.

او افزود: خانواده‌ها حداقل در سیستان و بلوچستان می‌توانند برای ایجاد هیجان و تحرک میان فرزندانشان، با توجه به شرایط خانه‌های استان که اکثراً به صورت ویلایی ساخته شده‌اند؛ از پشت‌بام‌های دارای حفاظ استفاده کنند و آنجا همان پیک‌نیکی را که داخل پارک‌ها می‌گرفتند؛ برگزار کنند و لحظات جذابی را برای خودشان ایجاد کنند.

مشارکت والدین در تمامی فعالیت‌های فرزندان

رئیس اداره مشاوره استان گفت: کمک در کارهای خانه هم می‌تواند یکی از راه‌های سرگرم‌کننده بچه‌ها در این ایام علاوه بر آموزش مشارکت، نظم، انضباط و...باشد.

او ادامه داد: داستان‌سرایی (آسوکه) که بومی مردم استان از روزگار کهن بوده نیز می‌تواند برنامه مناسبی برای شب‌های اعضای خانواده باشد. بدین‌صورت که هر شب والدین داستانی قرآنی یا اساطیری برای فرزندانشان نقل کنند.

سرگزی در پایان به عنوان آخرین پیشنهاد خود به خانواده ها عنوان کرد: خاطره‌نویسی از دیگر برنامه‌هایی است که والدین می‌توانند با فرزندانشان در این ایام تمرین کنند. بدین‌صورت که یکی از اعضای خانواده پس از تعریف کردن خاطرات هر عضو خانواده، آنها را نوشته و در پایان هفته برای سایر اعضای خانواده بخواند و در کنار هم از آن لذت ببرند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار