حکم‌ قصاص‌ قاتل حدیثه 6 ساله صادر‌شد

تهران (پانا) - قضات شعبه ششم دادگاه کیفری یک خراسان رضوی، پس از برگزاری چندین جلسه محاکمه و بررسی دقیق پرونده قتل «حدیثه کوچولو»، مُهر قصاص نفس را پای این پرونده جنایی کوبیدند.

کد مطلب: ۱۰۳۰۴۱۴
لینک کوتاه کپی شد
حکم‌ قصاص‌ قاتل حدیثه 6 ساله صادر‌شد

به‌گزارش اختصاصی خراسان، ماجرای این پرونده هولناک جنایی، از پانزدهم دی سال گذشته هنگامی آغاز شد که کارکنان بیمارستان امدادی شهید کامیاب مشهد، در میان بهت و ناباوری، پیکر زخم‌آلود دختر شش ساله‌ای را به بخش مراقبت‌های ویژه انتقال دادند. آثار وحشتناک کودک آزاری با سیم داغ و سیگار بر پیکر نحیف «حدیثه» رخ‌نمایی می‌کرد اما دخترک از شدت سوزش جراحت‌هایش به کما رفت و دیگر دردی را در بدنش حس نمی‌کرد! زوج جوانی که دخترک را به بیمارستان برده بودند، ادعا داشتند که «حدیثه» بر اثر واژگون شدن ظرف آب‌جوش از روی اجاق تک شعله، دچار سوختگی شده است اما زخم‌های دایره‌ای شکل روی بدن لطیف کودک حکایت از آن داشت که فردی سیگار روشن را روی بدن «حدیثه» خاموش کرده است و ...

لحظاتی بعد کادر درمانی موضوع را به اورژانس اجتماعی بهزیستی اطلاع دادند و بدین‌ترتیب نیروهای امدادی در حالی ماجرای وحشتناک کودک آزاری را به قاضی ویژه قتل عمد اعلام کردند که پزشکان معالج از بهبودی دخترک قطع امید کرده بودند و او دچار مرگ مغزی شده بود.
در حالی که با دستورات ویژه قاضی کاظم میرزایی، بازجویی از زوج جوان درباره آثار شکنجه‌های هولناک روی پیکر دخترک آغاز شده بود، «حدیثه» دیگر چشمانش را باز نکرد و با همه زجرهایی که در سن کودکی تحمل کرده بود، به جهان باقی شتافت.

«سیاوش» مرد 30 ساله‌ای که خود نیز سه فرزند خردسال دارد، قصه‌های متفاوتی را برای فرار از اتهام قتل و کودک آزاری بازگو کرد و مدعی شد که نقشی در مرگ «حدیثه» نداشته است. او گفت: «حدیثه» دختر من نیست! او را چند هفته قبل از یک زن گدا در پنجراه مشهد گرفتم تا از او نگهداری کنم! ولی آن دختر معتاد به مواد مخدر صنعتی بود و مواد مخدر مرا سرقت می‌کرد! که گاهی مجبور می‌شدم او را تنبیه کنم!

در پی اعتراف صریح مرد 30 ساله به شکنجه «حدیثه» ، در مراحل تحقیق و بازسازی صحنه جنایت که در حضور قاضی میرزایی صورت گرفت، کیفرخواست این پرونده جنایی با صدور دستورات ویژه و حمایتی از سوی قاضی غلامعلی صادقی (دادستان وقت مرکز خراسان رضوی) صادر شد چرا که پدر و مادر واقعی «حدیثه» در مراحل دادرسی شناسایی نشدند بنابراین مدعی العموم به‌عنوان تکیه گاه محکم قانونی، حامی این کودک زجرکشیده و بی پناه شد.

این گزارش حاکی است، با توجه به اهمیت و حساسیت موضوع، این پرونده جنایی به شعبه ششم دادگاه کیفری یک خراسان رضوی ارجاع شد و توسط قضات با تجربه دادگاه مورد بررسی‌های دقیق و کنکاش‌های قضایی قرار گرفت.
در جلسات دادگاه که به ریاست قاضی جواد شاکری (رئیس) و قاضی هادی دنیا دیده (مستشار دادگاه) برگزار شد، سیاوش (متهم به قتل) تلاش کرد تا آثار شکنجه‌های مخوف را به توهمات ناشی از مصرف مواد مخدر صنعتی ارتباط دهد.

او که در حضور وکیل مدافع خود سخن می‌گفت، خطاب به قضات دادگاه گفت: «حدیثه» یک پلنگ بود! و به پاتوق‌های خلافکاران رفت و آمد داشت! اگر من روزی دو گرم شیشه (مواد مخدر صنعتی) می‌خریدم او نیم گرم از آن را مصرف می‌کرد!
من او را فقط یک بار با سیم داغ تنبیه کردم چرا که مواد مخدرم را دزدیده بود!

در این هنگام قاضی شاکری با اشاره به گزارش پزشکی قانونی خطاب به متهم گفت: اما شما بیش از 40 بار حدیثه را با سیم داغ سوزانده‌اید و بیش از 30 بار نیز آتش سیگار را روی اندام حدیثه (مقتول) خاموش کرده‌اید؟ همه این‌ها به جز موارد سوختگی با آب جوش است! چه دفاعی دارید؟ متهم پاسخ داد او به‌دلیل سوزش زخم‌هایش شب‌ها از خواب می‌پرید و جیغ می‌کشید که من عصبانی می‌شدم! شب حادثه نیز حدود ساعت 3:30 بامداد بود که دوباره از خواب پرید و من برای آن که عفونت زخم‌های روی بدنش را تمیز کنم، او را زیر دوش حمام بردم ولی نفهمیدم که آب داغ را باز کرده‌ام! به همین دلیل حدیثه جیغ می‌کشید که من با پشت دست به دهانش کوبیدم و او را به داخل آشپزخانه بردم و مقداری پماد روی سوختگی‌هایش مالیدم ولی او دچار تشنج شد. در این هنگام همسرم را بیدار کردم و دخترک را به بیمارستان رساندیم! ولی «حدیثه» معتاد بود و خودش با سیگار بدنش را سوزانده است! و من نقشی در آن نداشتم!

در ادامه جلسه محاکمه متهم به قتل حدیثه، قاضی دنیادیده نیز براساس سال‌ها تجربه قضایی، متهم را در تنگنای سوالات فنی و تخصصی قرار داد به‌گونه‌ای که متهم فقط در برابر این سوالات سکوت می‌کرد چرا که می‌دانست هر پاسخی به این سوالات، او را در مخمصه‌ای می‌اندازد که خروج از آن با هیچ قصه و داستان سرایی‌های دروغین امکان‌پذیر نخواهد بود.
جلسات محاکمه این متهم سنگدل در حالی با آخرین دفاعیات او و وکیل مدافعش به پایان رسید که طبق ماده 356 قانون مجازات اسلامی، معاون اول قوه قضاییه و با پیگیری‌های مجدانه قاضی صادقی (رئیس کل دادگستری خراسان رضوی) به‌عنوان ولی دم «حدیثه» برای متهم این پرونده جنایی تقاضای قصاص کرده بود.

قضات با تجربه شعبه ششم دادگاه کیفری یک خراسان رضوی پس از استماع دفاعیات متهم و با توجه به محتویات پرونده، گزارش‌های پزشکی قانونی و نیروی انتظامی، در نهایت رای خود را درباره این پرونده درحالی صادر کردند که با ریزبینی خاصی به همه موارد مطرح شده از سوی متهم و وکیل او پاسخ دادند.
بنابر رای صادر شده، سیاوش به اتهام ارتکاب قتل عمد به قصاص نفس، به جرم کودک آزاری به تحمل شش ماه زندان و به‌خاطر ایجاد جراحت‌ها و سوختگی‌های عمدی به پرداخت 118 درصد دیه (که بیشتر از دیه کامل یک مرد مسلمان است) محکوم شد.

در بخشی از رای قضات دادگاه بنا به ادعای کودک آزاری متهم در پی توهمات ناشی از مصرف مواد مخدر آمده است: اگر این ادعا حقیقت داشته باشد پس چرا سه فرزند دیگر متهم که تقریبا همسن و سال‌های حدیثه هستند هیچ‌گاه مورد شکنجه با سیگار و سیم داغ قرار نگرفته‌اند و این موارد فقط روی پیکر حدیثه رخ داده است؟! از سوی دیگر نیز قضات دادگاه کیفری یک خراسان رضوی با استدلال‌های دقیق، سطور اوراق این پرونده جنایی را درباره آثار ضربات وارد شده به سر مقتول، مورد کنکاش‌های قضایی قرار دادند و در نهایت بدون توجه به احساسات و با استنادات ریزبینانه قضایی و با ادله محکم قانونی، مهر قصاص نفس را پای این پرونده جنایی کوبیدند چرا که رای صادر شده از سوی شعبه ششم دادگاه کیفری یک خراسان رضوی قابل فرجام‌خواهی در دیوان عالی کشور است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار