بازماندگان قربانیان کرونا را تنها نگذاریم

خرم‌آباد (پانا) - کرونا هم افرادی را که مبتلایش شده اند تنها می‌گذارد، هم آنانی که به واسطه این بیماری از دست رفته اند را تنها به خاک می‌سپارد، اما در این میان خانواده قربانیان به واسطه عدم برگزاری مراسم ختم عزیزانشان از همه تنهاتر هستند.

کد مطلب: ۱۰۳۰۳۱۸
لینک کوتاه کپی شد
بازماندگان قربانیان کرونا را تنها نگذاریم

با شیوع ویروس کرونا در لرستان و افزایش روزبه‌روز فوتی‌ها، ماندن در خانه برای قطع انتقال این ویروس بهترین راهکار توصیه شده راهکاری که همچنان برخی‌ها بدون توجه به آن اقدام به گشت و گذار در سطح معابر می‌کنند و حتی از ابتدایی‌ترین تجهیزات بهداشتی هم استفاده نمی‌کنند.

اکنون که این بیماری فراگیر در حال انتشار است، ماندن در خانه آنقدر مهم و اساسی است که بسیاری از آیین های مذهبی از جمله نماز جمعه، اعتکاف، برگزاری نماز در مساجد و بسیاری از رسومات مردمی از جمله برگزاری مراسم ختم برای فوت شدگان لغو شده است.

لرستان یکی از استان‌های عشیره ای کشور است که برگزاری مراسم ختم برای بازماندگان از اهمیت بالایی برخوردار می‌باشد.

با شیوع کرونا این مراسم در لرستان در حاشیه قرار گرفته و بازماندگان نمی‌توانند مراسم فاتحه خوانی را برگزار کنند.

این روزها افراد مبتلا شده به کرونا هم در انزوا قرار گرفته اند و افرادی که براثر این ویروس فوت می‌شوند تنهاتر از زمان حیاتشان به خاک سپرده می‌شوند.

بد نیست در این میان بازماندگان این عزیزان را دریابیم که اکنون در شرایط روحی نامناسب قرار دارند.

کرونا علاوه بر افراد مبتلا شده، مردگان را هم تنها گذاشته و بازماندگان مجبور به قرائت فاتحه از راه دور شده‌اند.

رضا قیاسوند از اقوام یکی از فوتی های ویروس کرونا در خرم‌آباد می‌گوید: از روزی که متوجه شدیم آن مرحوم به کرونا مبتلا شده، ناخواسته ارتباطمان با آن خانواده قطع شد.

او ادامه می‌دهد: تمامی بستگان آن مرحوم دوری کرده اند و تنها از طریق تلفن ابراز همدردی می‌کنند. روز خاکسپاری هم هیچ کدام بر مزار آن مرحوم حضور نداشته و مجبور شده‌ایم از راه دور فاتحه‌ای را قرائت کنیم.

او عنوان می کند: خانواده مرحوم خرج برگزاری مراسم را صرف امور خیریه کرده‌اند و این اقدام پسندیده مورد اقبال عموم قرار گرفته است.

او معتقد است: اکنون زمان مناسب برای کنار خانواده مرحوم بودن است، اما چه می شود کرد که نباید به آن خانواده هم نزدیک شد، چون ممکن است ناقلِ کرونا باشند.

لازم به ذکر است رییس دانشگاه علوم پزشکی لرستان هم گفت: تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در این استان تا ظهر امروز شنبه 24 اسفند به 237 نفر رسیده است.

او اظهار کرد: همچنین جمع جان باختگان ویروس کرونا در لرستان افزوده شد و این عدد به 20 نفر رسید.

استاندار لرستان نیز گفت: با توجه به شیوع ویروس کرونا و ازدحام جمعیت در آیین پنجشنبه پایان سال، به منظور حفظ سلامت شهروندان از برگزاری این سنت دیرینه جلوگیری می شود.

سید موسی خادمی افزود: باید در این شرایط از تمام ظرفیت ها برای فرهنگ سازی مراسم پنج شنبه آخر سال استفاده شود تا شهروندان برای نجات جان خود و خانواده شان اصراری برای برگزاری این آیین نداشته باشند.

او عنوان کرد: در موضوع آئین های پنجشنبه این هفته و پنجشنبه آخر سال که منجر به ازدحام جمعیت و تشکیل کانون شیوع ویروس کرونا می شود اقدامات لازم در جهت فرهنگ سازی برای لغو آنها صورت پذیرد.

او تصریح کرد: موضوع تامین مواد بهداشتی و ضدعفونی کننده برای نیاز مردم و دستگاه های اداری نیز توسط سازمان صنعت معدن و تجارت پیگیری و توزیع آن در اسرع وقت انجام شود و عملیات گندزدایی و ضدعفونی معابر و اماکن عمومی به صورت مستمر انجام شود.

استاندار لرستان بیان کرد: کارگاه های عمرانی فعال در سطح استان موارد بهداشتی را برای حفظ سلامت کارکنان خود در دستور کار قرار دهند چراکه مسئولیت این موضوع با مسئولان کارگاه ها است.

خادمی گفت: در مرحله ای هستیم که با کمک و همیاری مردم می‌توان کرونا را متوقف کرد. بنابراین همکاری دستگاه های اجرایی و شهروندان در زمینه پیشگیری و جلوگیری از شیوع این ویروس، اقدام مهمی در راستای توقف آن است که انتظار می رود آحاد جامعه با رعایت نکات بهداشتی و پرهیز از حضور در اجتماعات به این مهم کمک کنند.

شهردار خرم آباد هم بیان کرد: ورود به پنج آرامستان این شهر پنجشنبه های هر هفته تا اطلاع بعدی ممنوع است.

محمد شریفی مقدم افزود: باتوجه به اینکه مسیرهای دسترسی به آرامستان ها پنجشنبه ها مسدود می شود بنابراین شهروندان از مراجعه به این مکان ها خودداری کنند.

او ادامه داد: این ممنوعیت تردد شامل آرامستانهای خضر، صالحین، شهدا، فلک الدین و سراب یاس بوده و تا زمان اعلام شرایط عادی ادامه خواهد داشت که از مردم تقاضا می شود نسبت به این امر توجه داشته باشند و از تجمع در ورودی این مکان ها و اصرار به ورود اجتناب کنند.

او تصریح کرد: با توجه به شیوع ویروس کرونا، هشدارهای وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و کارشناسان مبنی بر مخاطرات مراسم جمعی و گردهمایی ها، ورودی آرمستان های خرم آباد از پنجشنبه ۲۲ اسفندماه مسدود می شود.

شهردار با تقدیر از برخی شهروندان داغدار که از برگزاری مراسم تشییع و ختم خودداری کرده اند ادامه داد: مهمترین عامل شکست کرونا و حفظ سلامت مردم توجه به توصیه متخصصان مبنی بر عدم تردد در بیرون از خانه و مکانهای پرجمعیت است.

او گفت: چاپ هرگونه آگهی ترحیم مشتمل بر زمان، مکان خاکسپاری و یا مراسم عزاداری در استان لرستان ممنوع شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار