از وام بانک ملی به فرهنگیان تا احتمال کوتاه‌شدن تعطیلات تابستانی؛ آموزش و پرورش در هفته‌ای که گذشت

تهران (پانا) - راه‌اندازی بزرگترین کتابخانه دیجیتال برای کودکان و نوجوانان، احتمال ایجاد تغییر در تقویم آموزشی، تعویق بعضی آزمون‌های وزارتخانه، گسترش فعالیت‌های آموزش غیرحضوری در سراسر کشور و اعطای تسهیلات بانک ملی به فرهنگیان از مهم‌ترین اخبار هفته آموزش و پرورش بودند.

کد مطلب: ۱۰۲۹۷۶۵
لینک کوتاه کپی شد
از وام بانک ملی به فرهنگیان تا احتمال کوتاه‌شدن تعطیلات تابستانی؛ آموزش و پرورش در هفته‌ای که گذشت

ادامه تعطیلی مدارس به علت بحران کرونا و پیوندخوردن آن با تعطیلات عید نوروز سیاستگذاران آموزشی را به فکر برنامه‌ریزی دقیق‌تری برای ادامه آموزش بچه‌ها واداشت. این روزها انواع شیوه‌های آموزش غیرحضوری با استفاده از بستر رسانه ملی و اینترنت به مهم‌ترین دغدغه دستگاه تعلیم و تربیت کشور تبدیل شده است.

برخی از مهم‌ترین اخبار حوزه آموزش و پرورش در هفته اخیر را در زیر می‌خوانید:

تعویق آزمون مدارس استعدادهای درخشان و امکان ثبت‌نام برای جامانده‌ها

سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان اعلام کرد که با توجه به تعطیلی مدارس و شرایط خاص پیش آمده، آزمون‌های ورودی مدارس استعدادهای درخشان حداقل یک ماه به تعویق افتاده است و در صورت برگشت مدارس به حالت عادی در خردادماه برگزار خواهد شد. تاریخ برگزاری متعاقباً در سایت سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان اعلام خواهد شد.

همچنین برای ایجاد فرصت مجدد ثبت‌نام برای دانش‌آموزان، بار دیگر سامانه ثبت‌نام آزمون ورودی مدارس استعدادهای درخشان را فعال کرده است. بر این اساس دانش‌آموزان علاقه‌مند به شرکت در آزمون ورودی مدارس استعدادهای درخشان در پایه‌های هفتم و دهم که در فرصت قبلی نتوانسته‌اند در آزمون ثبت‌نام کنند، می‌توانند با ورود به سامانه آزمون به آدرس www.azmoon.medu.ir ثبت‌نام کنند. این سامانه تا ساعت 24 پنجشنبه 22 اسفند 98 فعال خواهد بود.

راه اندازی مجله خبری- تصویری «نگاه»

مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش‌وپرورش از آمادگی استودیو چندرسانه‌ای «نگاه» برای همکاری با مخاطبان آموزش‌وپرورش خبر داد.

نشریه «نگاه» با توجه به اهمیت فرایند اطلاع‌رسانی و تأکید بر پاسخگویی به نیازهای مخاطبان قصد دارد برای توسعه و تقویت آموزش‌وپرورش و تعامل دوسویه و مؤثر با مخاطبان و در راستای افزایش پاسخگویی به افکار عمومی، با رویکردی جدید به این حوزه فعالیت‌های خود را از سر گیرد.

آزمون استخدامی آموزش‌یاران سوادآموزی به تعویق افتاد

شاپور محمدزاده رئیس نهضت سوادآموزی با اشاره به شیوع بیماری کروناویروس و لزوم رعایت موارد پیشگیرانه، گفت: «قرار بود آزمون استخدامی آموزشیاران و آموزش‌دهندگان نهضت سوادآموزی در 22 فروردین 98 برگزار شود که با توجه به شرایط کشور که با مشکلات ناشی از شیوع بیماری کرونا درگیر است و به منظور کمک به اقدامات پیشگیرانه در این زمینه آزمون استخدامی آموزش یاران نهضت سوادآموزی به تعویق افتاده است لذا متعاقبا تاریخ جدید برگزاری این آزمون اعلام می‌شود.»

آمادگی آموزش و پرورش برای تبدیل سوله‌های ورزشی به مراکز تست و درمان کرونا

مهرزاد حمیدی معاون تربیت‌بدنی و سلامت آموزش و پرورش با اشاره به اقدامات انجام گرفته در ستاد پیشگیری و کنترل ویروس کرونا درآموزش و پرورش، ‌‌‌‌‌‌گفت: «با توجه به شرایط ویژه به وجود آمده در برخی از استان‌ها که باعث تکمیل شدن ظرفیت بیمارستان‌ها و مراکز درمانی برای رسیدگی به بیماران مشکوک به ابتلا به کرونا شده، وزارت آموزش و پرورش این آمادگی دارد تا برخی سوله‌های ورزشی دارای امکانات خود که به صورت تک سالن (خارج از مجتمع)، بیرون از مدرسه یا عدم مجاورت با فضای آموزشی بوده را در اختیار مراکز علوم پزشکی گذاشته تا با تجهیز بهداشتی آن‌ها، برای افزایش ظرفیت خدمت‌رسانی استفاده شود.»

راه اندازی کتابخانه ملی دیجیتال با بیش از 23هزار کتاب برای کودکان و نوجوانان

سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، پورتال کتابخانه کودکان و نوجوانان به آدرسhttp://icnl.nlai.ir در راستای خدمات رسانی به کودکان و نوجوانان در دسترس علاقه مندان قرار دارد.

کتابخانه کودکان و نوجوانان بـا هدف ایجاد کتابخانه‌ای استاندارد و نمونه برای ارائه خدمات به گروه سنی 7 تا14سال ایجاد شده است که امکان کتابخوانی در موضوعات مختلف وجود دارد و کتاب‌ها به صورت کامل اسکن شده و متن آنها روی سایت قرار گرفته است.

مسابقه بزرگ نصر ویژه دانش‌آموزان و خانواده‌ها در فضای مجازی

به گفته معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش، مسابقه بزرگ نصر ویژه دانش‌آموزان و خانواده‌ها در فضای مجازی به صورت غیرحضوری برگزار می‌شود.

این مسابقه در رشته‌های تلاوت تقلیدی، اذان، خطبه خوانی، خوانش و نمایش قصه‌های معصومین، صحیح خوانی نماز، حفظ جز 30 قرآن کریم، بازی‌های قرآنی، مجری‌گری محافل قرآنی، مکبری نماز‌و دعا خوانی است و دانش‌آموزان برای شرکت در این مسابقات می‌توانند فایل‌های مورد نیاز خود را از سامانهserat.pt.medu.ir دریافت و در مسابقه شرکت کنند.

مهلت شرکت در مسابقه و ارسال آثار 20 اسفند 1398 تا 15 فروردین 1399 است و مراسم قرعه کشی و اعلام نتایج در روز 21 فروردین 1399 مصادف با میلاد حضرت مهدی (عج) خواهد بود.

تاکید وزیر آموزش و پرورش بر مساعدت خانواده‌ها در ارائه آموزش‌های فضای مجازی

محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش طی روزهای اخیر بارها بر اهمیت آموزش‌های غیرحضوری باهدف تداوم جریان آموزش تاکید کرده است. او گفت: «در روزهای اخیر در فضای مجازی تصاویری از معلمان را مشاهده کردیم که نشان از تلاش‌های گسترده معلمان برای ادامه آموزش‌هاست؛ به طور مثال معلمی که به تخته (وایت برد) دسترسی نداشت و از یخچال خانه خود برای آموزش استفاده می‌کرد و یا معلمانی که هر کدام به روش خود در فضای مجازی با دانش آموزان خود ارتباط برقرار می‌کنند.»

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: «در این راستا تمهیداتی اندیشیده‌ایم که هر دانش آموز بتواند از طریق رسانه ملی آموزش لازمه را فراگیرد، بنابراین در ابتدا تدریس دروس را با ۱۰نوبت آغاز کردیم و اما هم اکنون آموزش‌ها ۲۸نوبت در سطح ملی ارایه می‌شود.»

حاجی میرزایی خواهان مساعدت خانواده‌ها در ارائه آموزش‌های فضای مجازی شد. او همچنین از پیش‌بینی اینترنت رایگان برای دسترسی آسان دانش‌آموزان به آموزش مجازی و تقویت تعامل کادر آموزشی و دانش‌آموزان با راه‌اندازی نرم افزار جدید خبر داد.

تولید برنامه‌های فرهنگی هنری در شبکه‌های تلویزیونی امید و آموزش و شبکه رادیویی نمایش

در آستانه عید نوروز 99 رمضانی مدیرکل فرهنگی هنری، اردوها و فضای پرورشی با بیان اینکه هماهنگی با شبکه امید تلویزیون برای تولید برنامه با محوریت اوقات فراغت دانش‌آموزان انجام گرفته است، گفت: «این هماهنگی‌ها شامل برنامه‌های (هر روزه) در قالب 45 قسمت، 58 دقیقه‌ای با محتوای اطلاع‌رسانی و سرگرمی، آموزشی، مهارت‌افزایی و فرهنگی هنری در شبکه امید، شبکه رادیویی نمایش برای تولید برنامه اختصاصی با محوریت نمایش دانش‌آموزی (آموزش نمایش‌های تک نفره همانند نقالی و ...) و همچنین شبکه آموزش برای تولید برنامه زنگ پرورشی در قالب برنامه‌های فرهنگی و هنری است.»

اعطای وام بانک ملی به فرهنگیان

درپی انعقاد تفاهم نامه‌ای بین آموزش و پرورش و بانک ملی در خصوص اعطا تسهیلات کم بهره به فرهنگیان، پرداخت تسهیلات احداث مسکن را برای زوجین فرهنگی در کلان شهر تهران تا سقف 160 میلیون تومان، در مراکز استان‌ها و شهرهای بالای 200 هزار جمعیت تا سقف 120 میلیون تومان و نیز در سایر شهرها برای زوجین فرهنگی تا سقف 100 میلیون تومان با کارمزد 12 درصد خواهد بود.

احتمالا یک ماه از تابستان به سال تحصیلی افزوده شود

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش این هفته از احتمال تغییر در تقویم آموزشی به علت تعطیلی طولانی مدارس خبر داد و گفت: «سلامت دانش‌آموزان برای ما اهمیت دارد و در حال حاضر آموزش‌ها تا ۲۰فروردین برنامه‌ریزی شده است و هدف گذاری تا خردادماه را انجام داده‌ایم.»

کمرئی با بیان اینکه در فرصت باقی مانده اگر مدارس باز شوند امکان مرور دروس توسط معلمان را داریم، گفت: «در سخت ترین و بدترین شرایط امکان دارد سال تحصیلی تغییر کند و یک ماه از تعطیلات تابستانی را به آموزش اختصاص دهیم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار