*سلیمه طرفی

شکست کرونا و آموزش در خانه

مدرسه تعطیل است، اما آموزش تعطیل نیست. این روزها خانه، مدرسه سنگر علم و دانش شده است.

کد مطلب: ۱۰۲۹۰۹۹
لینک کوتاه کپی شد
شکست کرونا و آموزش در خانه

حال و هوای مدرسه در اسفند ماه طبق روال قبل نیست. سکوت مبهمی فضای آن رافرا گرفته است. نه صدای معلمی و نه خنده دانش‌آموزی، به جز صدای جیک جیک پرندگان، صدای دیگری به گوش نمی‌رسد.
سکوت نشانه تعطیلی مدرسه است. اما این‌بار تعطیلی نه بخاطر گرد و خاک و نه بارش تند باران، بلکه بخاطر ورود مهمان ناخوانده‌ای بنام کروناویروس است که نه تنها کشور ما ایران، بلکه مهمان سراسر کشورهای جهان شده است.
هر سال دراین موقع دانش آموزان با هیاهوی زیاد جهت تهیه و خرید وسایل عید و دید و بازدید در انتظار تعطیلات عید نوروز بودند و قبل از پایان سال تدارک جشن هفت سین در مدرسه و شادمانی کنار معلم و دوستان خود پایان سال را جشن می‌گرفتند تا به استقبال سال جدید بروند. اما امسال با ورود ویروس کرونا، جشن هفت‌سین مدرسه کنسل شد.
جهت سلامت و پیشگیری از کروناویروس و رعایت نکات بهداشتی و در خانه ماندن، تمام مراکز آموزشی، دانشگاهی و مجتمعات تعطیل اعلام شد. در این مدت آموزش و پرورش اعلام کرد مدرسه تعطیل است، اما آموزش تعطیل نیست. خانه به‌عنوان سنگر تعلیم، جهت آموزش ایجاد شد. معلمان دلسوز و زحمتکش با ایثار و دلسوزی در سنگر علم و دانش در فضای مجازی به آموزش پرداختند. معلمی که در دورترین نقطه ساکن روستا و با کمترین امکانات و مشقت زیاد تدریس آنلاین را انجام می‌دهد و معلمانی که با نوشتن نکات درسی، ارسال تکالیف هدفمند همراه با فایل صوتی و کاربرگ‌ها، دادن بازخورد به دانش‌آموزان، آموزش تماس تصویری به‌صورت ویدئو کنفرانس در فضای مجازی جریان کار خود را انجام می‌دهد. همچنین برخی معلمان نکات آموزش بهداشتی را نیز برای دانش آموزان و خانواده های آنان ارائه می‌دهند.
دانش آموزان به همراه خانواده خود به درس و آموزش، اهمیت و استقبال زیادی از خود نشان دادند. در این میان معلمانی جهت پرکردن اوقات فراغت دانش آموزان به آموزش هنرهای مختلفی همچون کاردستی، آشپزی، بافتنی و هنرهای دیگر پرداختند تا دانش آموزان از این آموزش‌ها نیز برای اوقات فراغت خود استفاده و لذت کافی ببرند.
در این راستا نمی‌توان منکر فعالیت سرگروه‌های آموزشی شد. آنان پابه پای معلمان نکات آموزشی مختلف را به گروه‌های خود آموزش می‌دهند و ارسال می‌کنند تا در این موقعیت استفاده کافی را ببرند. از سویی می‌بینیم برخی مدیران جهت ایجاد روحیه مثبت همکاران خود آموزش آشپزی به بانوان ارائه می‌دهند. درست است این تعطیلات، در خانه ماندن است، اما با آموزش و درس، معلمان خانه را تبدیل به مدرسه کردند. امیدواریم تا از بین رفتن کروناویروس دست در دست هم دهیم و عید امسال را با رعایت نکات بهداشتی و آموزش بتوانیم سلامتی را برای خانواده خود تضمین کنیم. به هر ترتیب، آموزش ادامه خواهد داشت تا از این طریق کرونا را شکست دهیم و با شکست آن عید بزرگی را برای خود رقم بزنیم.

*رابط خبرگزاری پانا درشهرستان حمیدیه

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار