آیدین مقیمی: المپیک برای بستکبال ایران فرصتی برای مطرح شدن است نه مدال بردن

تهران(پانا) - دریک روز زمستانی به دیدار آیدین مقیمی، کارشناس و گزارشگر بسکتبال رادیو و تلوزیون رفتم او از در گذشت کوبی برایانت تا نتیجه احتمالی بسکتبال ایران سخن گفت.

کد مطلب: ۱۰۲۸۵۵۵
لینک کوتاه کپی شد
آیدین مقیمی: المپیک برای بستکبال ایران فرصتی برای مطرح شدن است نه مدال بردن

بسکتبال جهان پس از مرگ کوبی برایانت چگونه خواهد بود؟
به طور کلی بعضی از مردم پس از مرگ اسطوره ای با خواندن زندگینامه و کتاب هایی که در باره او نوشته می شود به سمت رشته او می آیند. می توان گفت با مرگ «کوبی» بسیاری از نوجوانان و جوانان سراسر جهان به سمت بسکتبال بیایند، من طرفدار او نبودم اما همیشه به عنوان یک اسطوره به کوبی احترام می گذاشتم. می توان گفت مرگ کوبی بسیار ناراحت کننده بود او از رشته خودش بسیار بزرگتر بود.


نتیجه بسکتبال ایران در المپیک چه خواهد بود؟
بسکتبال ایران قطعا از المپیک مدال نخواهد گرفت اما باید در المپیک به دنبال دستاورد های مهم تر از کسب مدال باشیم. باید از فرصت تبلیغاتی این مسابقات استفاده کنیم زیرا بیش از 200 کشور عضو فیبا (فدراسیون جهانی بسکتبال) هستند و تنها 12 کشور می تواند در المپیک شرکت کنند که خوشبختانه ایران هم یکی از این 12 کشور است. می توانیم در این مسابقات جوانان بسکتبال ایران را به دنیا نشان دهیم، فرصتی که یکبار در سال 2008 برای بسکتبال ایران بدست آمد اما به صورت صحیح از آن استفاده نشد. به طور مثال ایران در سال 2007 برای نخستین بار قهرمان آسیا شد و در همان سال سهمیه المپیک 2008 را کسب کرد و رئیس وقت سازمان تربیت بدنی قول اختصاص یک سالن را به بسکتبال داد که نمی دانم به کجا رسید. با توجه به اینکه بسکتبال در 12 سال گذشته دوبار به المپیک رفته هنوز هم تنها سالن ملی ایران تالار آزادی است که تمام رده های سنی هم تمرین می کنند و هم از تیم ها میزبانی می کنند. اگر سالن بسکتبال آزادی را از جایگاه تماشاگران نگاه کنید نصف زمین بازی پیدا نیست. با توجه به تعداد زیاد پروژه های عمرانی در کشور ساخت سالن دور از ذهن است اما بسیار امیدواریم سالن افراسیابی به بسکتبال اختصاص داده شود.


آیا مهران شاهین طبع گزینه خوبی برای هدایت تیم ملی است؟
همیشه در همه رشته های ورزشی بحث بودن یا نبودن مربی خارجی مطرح بوده است اما مهران شاهین طبع یکی از باسواد ترین مربیان داخلی است و مانند تمام مربیان نقاط ضعف و قوت بسیاری دارد به نظر من بهترین گزینه داخلی برای هدایت تیم ملی است. اما اگر می خواهیم مربی خارجی بیاوریم باید دید چه امکاناتی در اختیارش گذاشته می شود و ببینیم در پایان از او چه می خواهیم به عنوان مثال پس از المپیک 2020 با مربی خارجی تا پایان المپیک 2024 یا 2028 قرارداد بسته شود اگر در پایان نتایج خوبی کسب شد قرارداد تمدید می شود.


آیا تلفیق تجربه و جوانی در پایان نتیجه مطلوب می دهد؟
باید دید از المپیک چه می خواهیم جمله تلفیق تجربه و جوانی اساسا درست اما کلیشه ای است. ما نباید به اسم ها فکر کنیم زیرا اسم ها در زمین بازی نمی کنند. به طور مثال المپیک برای بهنام یخچالی فرصتی محسوب می شود تا خودش را به تیم های بزرگ اروپایی برساند، باید در المپیک 3 بازیکن جوان بیاورید تا بازی کنند اینکه به بازیکنان بزرگ گفته شود باید 30 دقیقه بازی کنید و اگر بازی نکردند قهر کنند، درست نیست. باید بزرگان کنار جوانان، تیم را رهبری کنند.


تیر اندازی ایران در المپیک چه نتیجه ایی خواهد گرفت؟
تیراندازی رشته ای است که نیاز به تمرکز بسیار زیادی دارد. آرمینا صادقیان که 17 سال سن دارد در بازی های آسیایی جاکارتا، 3 مرحله به پایان مانده بود که قهرمان شود اما آن سه تیر را آنقدر بد شلیک کرد که چهارم شد. نه تنها قهرمان نشد بلکه مدال هم کسب نکرد. باتوجه به امکاناتی که وجود دارد تیراندازان ایران بسیار خوب کسب سهمیه کرده اند و کسب مدال در المپیک توکیو هم دور از ذهن نیست. چگونگی آمادگی برای المپیک هم بسیار مهم است در المپیک هم رسیدن به فینال برای کسب مدال بسیار مهم است. اگر تیراندازی در المپیک مدال بگیرد بسیار کار بزرگی است، اگر هم مدال نگرفت فکرنکنیم که فاجعه رخ داده است.
*امیررضا همایون، خبرنگار دانش آموز منطقه 3

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار