هفته دوم اسفند؛ از تکذیب کشف داروی کرونا تا تشکیل 11 پرونده برای محتکران اقلام بهداشتی

تهران (پانا) - صدور بخشنامه قوه قضاییه برای پیشگیری از کرونا در زندان‌ها، کاهش ساعت کاری ادارات در تهران، شناسایی ۳۳۲ نوع بیماری نادر در ایران، ابتلای 2 تن از مسئولان به کرونا، تعویق ۲ ماهه اعزام مشمولان سربازی، تعویق زمان رسیدگی دادگاه‌ها و تشکیل 11 پرونده احتکار برای متهمان تجهیزات سلامت بخشی از مهم‌ترین اخبار حوزه اجتماعی است در هفته‌ای که سپری شد.

کد مطلب: ۱۰۲۸۱۶۵
لینک کوتاه کپی شد
هفته دوم اسفند؛ از تکذیب کشف داروی کرونا تا تشکیل 11 پرونده برای محتکران اقلام بهداشتی

هفته‌‌ای که سپری شد شاهد اتفاقات و خبرهای مهمی در حوزه اجتماعی بودیم که گزارش زیر مروری بر مهمترین خبرهای این حوزه است.

بخشنامه پیشگیری از کرونا در زندان‌ها

در پی شیوع کرونا در کشور، تمامی اخبار حوزه اجتماعی در هفته‌ای که گذشت تحت تاثیر ویروس کرونا قرار گرفت. یکی از نگرانی‌هایی که در پی شیوع این ویروس در کشور وجود دارد، وضع زندانیان است. سید ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضاییه با صدور بخشنامه‌ای به مراجع قضائی سراسر کشور، دستوراتی را برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا در زندان‌ها صادر کرد. در بخشی از بخشنامه رئیس قوه قضاییه آمده است که با رویکرد کاهش ورودی افراد به زندان‌ها از صدور قرارهای تأمین منجر به بازداشت جز در موارد ضروری اجتناب شود. همچنین محکومانی که آرای محکومیت آنها قطعیت یافته و در حال حاضر با قرار تأمین آزاد هستند جز در موارد ضروری از معرفی آنها به زندان‌ها تا پایان فروردین ۹۹ خودداری شود.

کاهش ساعت کاری ادارات در تهران

همچنین در پی شیوع کرونا اقداماتی از سوی ستاد مدیریت بیماری کرونا اتخاذ شده است که یکی از آن کاهش ساعت کاری ادارات است. علیرضا زالی، فرمانده ستاد مدیریت بیماری کرونا در استان تهران اعلام کرد که بر اساس مصوبه ستاد مدیریت بیماری کرونا در تهران ساعت کاری ادارات دولتی و دستگاه‌های عمومی تا اطلاع ثانونی و تغییر شرایط بیماری از ساعت ۸ تا ۱۳ است. همچنین بر اساس اعلام ستاد مدیریت بیماری کرونا، فعالیت رستورانهایی که توزیع غذا را در ادارات انجام می‌دهند نیز ممنوع می شود و قرار بر این شد که این رستوران‌ها کار توزیع غذا را متوقف کنند.

شناسایی ۳۳۲ نوع بیماری نادر در ایران

29 فوریه مصادف با دهم اسفند ماه روز جهانی بیماری‌های نادر است. در ایران نیز پس از تاسیس بنیاد بیماری‌های نادر ایران از سال 1387 توسط بنیانگذار فقید بنیاد بیماری‌های نادر ایران زنده یاد علی داودیان، هر ساله مراسم گرامیداشتی با حضور گسترده بیماران نادر برگزار می‌شود که امسال به دلیل خطر اپیدمی بیماری کرونا و آنفولانزا و آسیب پذیری بیشتر بیماران نادر به دلیل بیمارهای زمینه ای این مراسم برگزار نشد. همچنین بنیاد بیماری‌های نادر با برگزاری کمیسیون‌های پزشکی و بررسی پرونده‌های ارسالی بیماران نادر از طریق سامانه سبنا (ثبت الکترونیکی پرونده بیماران نادر) تا کنون 332 نوع بیماری نادر را در کشور تایید کرده است.

کرونایی شدن برخی مسئولان

در پی شیوع ویروس کرونا در کشور برخی مسئولان نیز به این ویروس مبتلا شده‌اند. معصومه ابتکار، معاون رئیس‌جمهوری در امور زنان و خانواده و پیرحسین کولیوند، رئیس سازمان اورژانس کشور از جمله مسئولانی هستند که در هفته‌ای که گذشت به این ویروس مبتلا شدند.

بازداشت فردى که اقدام غیر متعارفی در حرم على ابن موسى الرضا (ع) انجام داده بود

در پی انتشار فیلمی از اقدام غیر متعارفی فردی در حرم حضرت علی ابن موسی الرضا (ع) که واکنش‌های زیادی به همراه داشت، دادستان عمومى و انقلاب مرکز استان خراسان رضوى از بازداشت این فرد خبر داد. محمدحسین درودى، دادستان عمومى و انقلاب مرکز استان خراسان رضوى گفت که پرونده این فرد در شعبه ۳۰۱ بازپرسی مشهد در حال رسیدگی است و متهم بازداشت است.

تشکیل ۳۰۰ هزار اکیپ برای مقابله با کرونا

از ابتدای ورود ویروس کرونا به کشور وزارت بهداشت اقداماتی را برای شکست دادن ویروس کرونا در کشور اتخاذ کرده است، در هفته‌ای که گذشت سعید نمکی، وزیر بهداشت اعلام کرد که برای شکست دادن بیماری کرونا در قالب بسیج ملی تحت همین عنوان قرار است با تشکیل ۳۰۰ هزار اکیپ در کشور فعالیت خود را آغاز کنند. سعید نمکی، وزیر بهداشت در واکنش به برخی انتقادها در طرح بیماریابی خانه به خانه کرونا با تکذیب حضور در درب منازل افراد، گفت که با استفاده از زیرساخت‌های پرونده الکترونیک سلامت، ۳۰۰ هزار اکیپ در مراکز درمانی، پایگاه‌های بسیج و مدارس اقدام به اخذ اطلاعات از مردم خواهند کرد. او گفت که پس از آنکه اعلام کردیم چنین طرحی وجود دارد این تلقی پیش آمد که قرار است درب تک تک خانه‌هارا بزنیم و یا داخل خانه‌ها شویم. این کار مانند آن است که در دنیای امروز با وجود ماشین حساب از چرتکه استفاده کنیم.

تعویق ۲ ماهه اعزام مشمولان سربازی

یکی از اقداماتی که در پی کنترل شیوع کرونا در کشور اتخاذ شده است تعویق دو ماهه اعزام مشمولان سربازی است. سردار حسن عراقی‌زاده، معاون بهداشت و درمان ستاد کل نیرو‌های مسلح و سخنگوی قرارگاه مبارزه با کرونا نیرو‌های مسلح درباره این موضوع گفته است که اعزام مشمولان سربازی تا دو ماه به تعویق افتاده و ابلاغ شده است تا تمام دوره‌های آموزشی سربازان به مدت حداقل دو ماه متوقف شود، یعنی مشمولان خدمت سربازی که قرار بود در روز‌های آینده برای گذراندن دوره‌های آموزشی به پادگان‌های مربوطه اعزام شوند، اعزام آن‌ها تا اول اردیبهشت سال ۹۹ به تعویق افتاده است اما آن‌هایی که چند روزی بیشتر به اتمام دوره‌های آموزشی آن‌ها باقی نمانده، تا اتمام دوره آموزشی البته با رعایت تمام نکات بهداشتی، در پادگان‌ها باقی می‌مانند.

دستور رئیسی برای برخورد با احتکار کنندگان اقلام بهداشتی

پس از شیوع ویروس کرونا در کشور، عده‌ای سودجو با احتکار اقلام بهداشتی، تامین این اقلام را برای مردم با مشکل مواجه کرده‌‌اند. ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضاییه در هفته‌ای که گذشت به دادستان‌های سراسرکشور دستور داد تا «به احتکار کنندگان اقلام بهداشتی و دارویی رحم نکنند.» وی تاکید کرد که احتکار اقلام بهداشتی درشرایط فعلی بازی با جان مردم است و نمی‌توان از این مسئله گذشت.

تداوم تعطیلی مدارس و مهدهای کودک

با تصمیم ستاد ملی مدیریت کرونا به منظور پیشگگیری و کنترل شیوع بیماری کرونا، تعطیلی مدارس، مهدهای کودک و مراکز آموزشی و مراکز روزانه بهزیستی برای یک هفته‌ دیگر نیز تمدید شد.

تعویق زمان رسیدگی دادگاه‌ها تا پایان فروردین ۹۹

همچنین در هفته‌ای که سپری شد، حجت الاسلام محسنی اژه‌ای معاون اول قوه قضاییه بخشنامه‌ای مبنی بر تعویق زمان رسیدگی دادگاه‌ها تا پایان فروردین ۹۹ خطاب به کلیه واحدهای قضایی و اداری قوه قضاییه صادر کرد. بر این اساس تمامی واحدهای تابعه در انجام فرآیند خدمات قضایی و اداری تا پایان فروردین ماه سال آینده باید از تشکیل اجتماعات و برگزاری همایش‌ها و نشست‌های قضایی و آموزشی به صورت حضوری اجتناب کنند. همچنین در بخشی از این ابلاغیه آمده است: با استفاده از ظرفیت ابلاغ الکترونیک و سامانه‌های پیام کوتاه به اصحاب پرونده‌هایی که اوقات دادرسی آنها تا پایان فروردین ماه ۹۹ می‌باشد اعلام شود جز در مواردی که بنا به تشخیص قاضی حضور آنها در جلسه رسیدگی ضرورت دارد به جای مراجعه حضوری مطالب خویش را به صورت لایحه به مراجع قضایی ارسال کنند.

کشف داروی کرونا تکذیب شد

چند روز پیش خبری مبنی بر تولید داروی درمان بیماری کرونا در سایت‌های خبری و شبکه‌های مجازی منتشر شد که این خبر از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارت بهداشت، درمان وآموزش پزشکی تکذیب شد. پس از احتکار ماسک و مواد ضد عفونی کننده، اینبار سودجویان از حربه جدیدی استفاده کرده‌اند و با انتشار خبری مبنی بر تولید داروی درمان بیماری کرونا به این اقدامات خود چهره جدیدی داند. اما این داروها تقلبی و فاقد هرگونه اثر علمی برای بیماری کرونا است و مورد تایید هیچ نهاد علمی در کشور نیست. معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با هماهنگی سازمان غذا و دارو، کشف هر گونه داروی ضد کرونا تا این لحظه را قویا رد می‌کنند و پس از برگزاری جلسات فشرده کارشناسی، شایعات منتشر شده در فضای مجازی با عنوان اسپری و داروی گیاهی و هر گونه شایعه دیگر در خصوص واکسن‌های ضد کرونا را کذب محض و صرفا سودجویی شیادان می‌داند.

تشکیل 11 پرونده احتکار برای متهمان تجهیزات پزشکی

در هفته‌ای که سپری شد، یکی دیگر از نشست‌های خبری سخنگوی قوه قضاییه نیز برگزار شد اما با توجه به شیوع ویروس کرونا این نشست خبری به طور زنده از شبکه خبر پخش شد. غلامحسین اسماعیلی در این نشست اعلام کرد که مجازات سنگین در انتظار محتکران تجهیزات و کالاهای پزشکی قرار دارد. او همچنین 5 اقدام قوه قضاییه در ایام شیوع کرونا را تشریح کرد. اساعیلی همچنین از تشکیل پرونده قضایی برای 11 پرونده احتکار تجهیزات پزشکی خبر داد و اعلام کرد که در ارتباط با پرونده‌های قاچاق و تجهیزات پزشکی به ویژه ماسک و دستکش پرونده‌هایی تشکیل شده است. 11 پرونده از پرونده‌های اخیر احتکار لوازم تجهیزات پزشکی ظرف یک هفته پرونده در دادسرای عمومی و انقلاب تهران منتهی به صدور کیفرخواست شد. او در ادامه گفت که بیش از ۵۴ هزار نفر از زندانیان به مرخصی رفتند و بهداشت و سلامت زندانیان با همکاری وزارت بهداشت انجام شده است. نازنین زاغری در سلامت کامل است و فضاسازی شد و دیروز با خانواده‌اش تماس داشت. تیمور عامری به جرم اخلال در نظام ارزی به تحمل 20 سال حبس و جزای نقدی، محمد حسین زندیه به تحمل ۵ سال حبس و جزای نقدی و علی اصغر سلطانی گهر به تحمل شلاق و جزای نقدی محکوم شده است.

اعلام زمان دادگاه احتکار کنندگان اقلام بهداشتی

دادگاه متهمان به اخلال کلان در امر توزیع مایحتاج عمومی یه صورت فوق العاده در شعبه چهار دادگاه ویژه رسیدگی به پرونده‌ اخلالگران و مفسدان اقتصادی به ریاست قاضی صلواتی شنبه ۱۷ اسفند به صورت علنی برگزار می‌شود. متهمان این پرونده به نام‌های «رضا ستوده»، «ابوبکر کووایوو تابعیت تاجیکستان»، «یونس احراروو تابعیت تاجیکستان»، «کریم ستوده»، «ناظم میزایف تابعیت تاجیکستان»، «سعید عباسی قلعه جوق» و «مهرداد حاذقی کلوانق» به اخلال کلان در امر توزیع مایحتاج عمومی متهم هستند. همچنین «بهروز رسولی اصل»، «حمید غفاری» و «سهیل حاتمی پور» دیگر متهمان این پرونده هستند که محاکمه خواهند شد. متهمان این پرونده با احتکار دو میلیون و ۶۰۰ هزار ماسک قصد خروج این اقلام به کشور چین را داشتند.

آخرین آمار مبتلایان به کرونا ویروس

آمار ابتلا و فوتی و بهبودیافتگان روزانه از سوی سخنگوی وزارت بهداشت مستقر در ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا اعلام می‌شود. کیانوش جهانپور درباره جدیدترین آمار ابتلا به کرونا در کشور اعلام کرد که بر اساس یافته‌های آزمایشگاهی از ۲۴ ساعت منتهی به روز چهارشنبه تاکنون، ۵۸۶ مورد جدید قطعی ابتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شد که متاسفانه از این موارد جدید، ۱۵ تن جان باختند. به گفته او کل موارد ابتلای قطعی کرونا ویروس جدید در کشور ۲۹۲۲ و مجموع موارد فوتی آن ۹۲ تن گزارش شده است و در مجموع ۵۵۲ تن از بیماران نیز بهبود یافته‌اند.

وی افزود: از بین مبتلایان جدید، ۲۵۳ مورد مربوط به استان تهران، ۳۵ مورد مربوط به استان گیلان، ۹ نفر مربوط به استان مازندران، ۸ نفر مربوط به استان سمنان، ۹ نفر مربوط به استان گلستان، ۹ نفر مربوط به استان آذربایجان شرقی، ۴ نفر مربوط کردستان، ۱۵ نفر مربوط به کرمانشاه، ۷ نفر مربوط به ایلام، ۵ مورد مربوط به استان لرستان، ۲۷ نفر مربوط به استان خوزستان، ۱۴ مورد مربوط به فارس، ۶ مورد مربوط به زنجان، ۸ نفر مربوط به مرکزی، ۲۵ نفر مربوط به قزوین، ۱۹ نفر مربوط به البرز، ۱۰۱ نفر مربوط به قم، یک نفر مربوط به چهارمحال و بختیاری، ۱۴ نفر مربوط به کرمان، ۸ نفر مربوط به سیستان و بلوچستان، ۸ نفر مربوط به خراسان رضوی و یک نفر مربوط به خراسان شمالی است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار