تب ۴۰ درجه بازار الکل لرستان در مواجهه با کرونا

خرم آباد (پانا) - در حالیکه همه متخصصان ضدعفونی را از اصلی ترین عوامل مقابله با کرونا می دانند اما بازار لرستان همچنان در تب و تاب نبود الکل و مواد ضدعفونی کننده است و در صورت ادامه روند کنونی، تشنج در بازار ملتهب مرکز استان دور از انتظار نخواهد بود.

کد مطلب: ۱۰۲۷۰۰۵
لینک کوتاه کپی شد
تب ۴۰ درجه بازار الکل لرستان در مواجهه با کرونا

با وجود گذشت بیش از یک هفته به نظر می رسد بازار مواد ضدعفونی کننده و الکل در لرستان ساماندهی نشده و مردم به دنبال یافتن یک بطری کوچک الکل همچنان مستاصل هستند.

هر چند سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان اعلام کرده روزانه ۳۰ هزار ژل ضدعفونی دست به مردم تحویل می دهد و کارخانه های الکل سازی نیز نتیجه سه شیفت کاری را نیز به این دانشگاه عرضه می کنند؛ اما همچنان خبری از این تمهیدات در بازار نیست و هیچگونه برنامه ریزی دیده نمی شود.

رییس سازمان صمت لرستان اعلام کرد: در حال حاضر ۲ کارخانه الکل‌سازی استان سه شیفته در حال تولید هستند و روزانه ۱۶ هزار لیتر الکل ۷۰ درصد، ۱۸ هزار لیتر الکل ۹۷ درصد و ۲ هزار لیتر الکل ضدعفونی‌کننده تولید می‌کنند.

اما نتیجه این فعالیت های شبانه روزی به دست مردم نمی رسد و داروخانه ها همچنان بر نبود الکل و مواد ضدعفونی کننده اصرار دارند.

نبود الکل و ژل ضدعفونی کننده آنچنان فراگیر شده که اگر داروخانه ای این اقلام را عرضه کند به سرعت مشخصات و نشانی داروخانه در فضای مجازی منتشر می شود و همین امر باعث اتمام فوری کالا شده است.

پس از اعلام تست مثبت سه لرستانی به کرونا ویروس و نگهداری بیش از ۶۰ نفر بیمار مشکوک، این بیماری بیشتر جدی گرفته شده و مراجعه به داروخانه ها به شدت افزایش یافته؛ اما شرایط عرضه اقلام بهداشتی تفاوتی نکرده و بازار لرستان به ویژه در شهر خرم آباد همچنان ملتهب است.

در تعداد اندکی از داروخانه ها نیز الکل به قیمت های دو تا سه برابر به فروش می رسد اما همچنان از ژل دست و ماسک خبری نیست و صف های طولانی انتظار مقابل داروخانه ها بیانگر این واقعیت است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی لرستان نیز گفت: دستگاههای اجرایی استان به منظور مقابله با ویروس کرونا می توانند الکل و مواد ضدعفونی کننده را از شرکت های تولیدی استان با قیمت مصوب دریافت کنند اما تا این لحظه نیز هیچ اقدام عملی صورت نگرفته است.

در شرایط فعلی که مردم اضطراب ابتلا به این ویروس را دارند و تلاش می کنند نکات بهداشتی رعایت شود اما متاسفانه دست بهداشت عمومی از مواد لازم خالی است و نمی توان با این شرایط به جنگ کرونا ویروس رفت.

متاسفانه اعلام های هر روز دانشگاه علوم پزشکی لرستان مبنی بر تامین بازار الکل و ژل ضدعفونی بی نتیجه است و مردم از این داروخانه به داروخانه دیگری سرگردان هستند تا شاید یک بطری الکل کوچک را به قیمت چندین برابر هم که شده خریداری کنند.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان هم گفته به دانشگاه علوم پزشکی پیشنهاد داده اند توزیع الکل و بسته های موبوطه را از طریق خانه های بهداشت انجام دهد تا به نوعی سازماندهی شود اما خانه های بهداشت نیز هرگونه دستورالعمل در این خصوص را تکذیب می کنند.

حال سوال اینجاست که الکل های تولید شده در استان و شاید وارد شده از سایر استان ها به کجا می رود که در این شرایط حساس دست مردم لرستان از آن خالی مانده، درحالی‌که اعلام می شود الکل تولید استان به 36 هزار بطری در روز رسیده و برای توزیع توسط داروخانه ها به علوم پزشکی تحویل شده؛ اما از طرفی داروخانه ها همچنان بر نبود این کالا اصرار دارند.

به نظر می رسد دستگاه‌های نظارتی باید اقدام عاجلی داشته و با اعلام متخلفان برخورد جدی کنند تا سودجویان سلامت مردم را اینگونه به بازی نگیرند.

استاندار لرستان نیز روز گذشته از برخورد جدی با داروخانه های متخلف خبر داده و گفته داروخانه هایی که در عرضه الکل و مواد ضدعفونی کننده کوتاهی و تخلف کنند پلمب می شوند و این یعنی داروخانه هایی وجود دارند که همچنان ساز ناکوکی با سلامت شهروندان زده و معامله با جان مردم را به جای رسالت قسم خورده خود عوض کرده اند.

این روزها افکار عمومی خرم آباد در حالیکه به شدت نگران کرونا ویروس شده خواستار شفاف سازی مسوولان امر و البته مجازات واضح متخلفان است تا شاید آرامش نسبی به بازار تب کرده الکل بازگردد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار