"درمان‌های اورژانسی" دندانپزشکی در زمان شیوع کرونا جدی گرفته شود

تهران (پانا) - به اعتقاد یکی از محققان جراحی دندانپزشکی، بهداشت دهان و دندان رابطه مستقیمی با سلامت افراد دارد و افرادی که نیازمند درمان‌های اورژانسی هستند و به‌دلیل ترس از ابتلا به بیماری کرونا، درمان‌های خود را به تعویق می‌اندازند، اقدام آن‌ها در واقع نوعی "خودکشی از ترس مرگ" است.

کد مطلب: ۱۰۲۶۱۴۹
لینک کوتاه کپی شد
"درمان‌های اورژانسی" دندانپزشکی در زمان شیوع کرونا جدی گرفته شود

به‌گزارش ایسنا، سارگل زراستوند، جراح دندانپزشک و ایمپلنتولوژیست با اشاره به شیوع بیماری کرونا در کشور، گفت: ترس ابتلا به ویروس کرونا و پرهیز از حضور در اماکن عمومی این روزها به‌شدت گسترش یافته، به‌طوری که بیماران مبتلا به دندان دردهای شدید، عفونت لثه‌ای و حتی بیمارانی که روند درمان آنها نیمه‌کاره باقی‌مانده، به دلیل هراس از ابتلا به کرونا از مراجعه به دندانپزشکی خودداری می‌کنند که این ترس باعث مشکلات جدی برای برخی از افراد شده است.

او با تاکید بر اینکه بهداشت دهان و دندان رابطه مستقیمی با سلامت افراد دارد، اظهار کرد: این در حالی است که برخی از بیماران با وجود نیاز به درمان اورژانسی همچنان از مراجعه به پزشک خودداری می‌کنند و این مصداق "خودکشی از ترس مرگ" است! و این موضوعی است که رسانه‌ها باید به‌شکل گسترده آن را به جامعه آموزش دهند.

زراستوند، دندانپزشکی را شاخه‌ای از پزشکی دانست و با بیان این که درمانگرها بیش از بیماران به موضوعات بهداشتی و فضای امن درمانی توجه دارند و نباید هیجانات جامعه را بی‌جهت بالا برد، خاطر نشان کرد: در مقایسه با سارس و تعدادی دیگر از ویروس‌ها، کرونا آنقدر کشنده و خطرناک نیست، ولی با ایجاد ترس و ‌استرس، تنها سیستم ایمنی بدن تضعیف می‌شود و در نتیجه اگر حتی یک ویروس ضعیف هم وارد بدن شود، برای میزبان خطرناک بوده و بیماری شکل پیشرونده می‌گیرد؛ زیرا دفاع بدن برای مقابله با این ویروس کاهش می‌یاید، بنابراین توصیه به آرامش و ذهن آرام و در کنار آن توجه به مسائل پزشکی و رعایت کنترل عفونت جزو مهمترین و اصلی‌ترین راه‌های جلوگیری از انتشار عفونت است.

این محقق دندانپزشک اضافه کرد: بر اساس پروتکل‌های درمانی و بهداشتی، فضای دندانپزشکی‌ها قبل از ورود و بعد از خروج بیمار کاملا استریل و ضدعفونی می‌شوند و باید به مردم اطمینان داد افرادی که به هر دلیلی نیازمند خدمات اورژانسی دندانپزشکی هستند می‌توانند روند درمان خود را طی کنند.

او با بیان اینکه جای ترس و نگرانی از بابت شیوع و انتقال این ویروس از طریق مطب دندانپزشکی‌ها وجود ندارد، ادامه داد: فضای دندانپزشکی‌ها قبل از ورود و خروج هر بیمار، کف مطب، درها، دستگیره، آسانسور و حتی کفش بیمار ضدعفونی می‌شوند و وقت بیماران طوری ترتیب‌بندی می‌شود که پس از خروج هر بیمار، بیمار بعدی حضور پیدا کند تا اتاق انتظار از تجمع بیمار و ازدحام آلوده نشود.

این جراح دندانپزشک خاطرنشان کرد: دندانپزشکان در خط اول مواجهه با چنین بیماری‌هایی هستند؛ چراکه دندانپزشک با ناحیه آناتومیک سر و گردن بیمار و مستقیم با دهان بیمار یا سیستم تنفسی فوقانی که درست در منطقه آلوده است، در ارتباطند، بنابراین تلاش بر این است که با رعایت تدابیر پیشگیرانه از شیوع بیماری‌های مختلف از جمله کرونا جلوگیری کنیم.

زراستوند خاطرنشان کرد: ترس از کرونا بزرگتر از واقعیت‌های آن شده است و شکی نیست که ویروس خطرناکی است؛ ولی این به‌معنای خودداری از درمان نیست و بیمارانی که نیازمند خدمات اورژانسی دندانپزشکی هستند، می‌توانند روند درمان خود را طی کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار