ورود حقآبه ایران به تالاب بین المللی هامون

زاهدان (پانا) - مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان از ورود حق آبه زیست محیطی تالاب بین المللی هامون از محل چاه نیمه‌های سیستان خبر داد.

کد مطلب: ۱۰۲۵۹۵۸
لینک کوتاه کپی شد
ورود حقآبه ایران به تالاب بین المللی هامون

وحید پورمردان با بیان اینکه حق آبه تالاب بین المللی هامون از محل چاه نیمه‌های سیستان وارد تالاب شد، اظهار کرد: با توجه به برنامه جامع مدیریت یک پارچه تالاب هامون و پیگیری های طولانی مدت انجام شده، حق آبه تالاب بین المللی هامون با توجه به نیاز آبی تالاب و موضوعات محیط زیستی متناسب با آن از محل چاه نیمه های سیستان تأمین و وارد تالاب می شود.
مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان ابراز کرد: حق‌آبه تالاب از محل چاه نیمه های سیستان بر اساس نیاز محیطزیستی تالاب و احیای حیات گونه های جانوری و گیاهی و همچنین کنترل نقاط بحرانی در تالاب برای کنترل پدیده گردو غبار و... طبق توافق های صورت گرفته انجام می شود.
او افزود: وسعت تالاب بین المللی هامون، وجود کانون های بحرانی گردو غبار و وزش بادهای 120 روزه موجب ایجاد پدیده گرد و غبار در منطقه سیستان می شود که این اداره کل برای کنترل این موضوع در کنار ده‌ها هدف محیط زیستی دیگر برنامه حق‌آبه تالاب از محل چاه نیمه ها را مدنظر دارد تا با ورود آب به دریاچه در طول سال با احیای پوشش گیاهی و سایت‌های پرندگان مهاجر و ... به منظور تحقق هدف احیای تالاب بین المللی هامون اقدامات موثر و سازنده ای انجام دهد.
پورمردان عنوان کرد: حق آبه تالاب بین المللی هامون از محل چاه نیمه ها و ده ها طرح و پروژه مطالعاتی و اجرایی از قبیل پروژه های عمرانی لایروبی، حفر کانال و.. به منظور هدایت آب به مناطق بحران خیز از جمله برنامه های این اداره کل است که خوشبختانه طبیعت زیبای امروز سیستان، هوای نسبتاً خوب، سبز شدن حاشیه جاده ها، پیدایش بستر مناسب برای چرای دام ها و احشام، رونق صید و صیادی و کشت و کارهای امروز مردم سیستان علاوه بر لطف الهی که سرمنشاء خیر و موجب بارش های مداوم امسال بود، مرهون تلاش های شبانه روزی و خستگی ناپذیر محیط بانان و دوستداران محیط زیست در منطقه است.
او در پایان خاطرنشان کرد: امسال به دلیل پیشگیری از برداشت های بی رویه که در سنوات گذشته اتفاق می افتاد و میزان کمی از حق‌آبه زیست محیطی به تالاب هامون می‌رسید، این اداره کل اقدام به رهاسازی حق آبه در اواخر بهمن ماه کرده است که امیدواریم عمده میزان آب را با توجه به برنامه ریزی انجام شده به هامون هیرمند و کانون بحرانی گرد و غبار در جنوب تالاب هامون منتقل کنیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار