ترس بی‌دلیل، نبود شناخت و رفتار غیرمنطقی ممکن است دردسرهای کرونا را بیشتر کند

چقدر باید از کرونا بترسیم

تهران (پانا) - درباره ویروس کرونا چه حرف‌هایی که زده نمی‌شود. درحالی‌که هنوز کسی نمی‌داند سر و کله این ویروس از کجا پیدا شده، جمعی از نظریه‌پردازان دنبال ثابت کردن ارتباط کرونا با شهابسنگ‌ها هستند با این توضیح که برخی میکروارگانیسم‌های به دام افتاده در دل شهابسنگ‌ها بعد از برخوردشان با سطح زمین، روی سیاره ما پخش و تکثیر شده‌ و شده‌اند کرونا ویروس جدید. این که چرا این ویروس از چین شروع شده نیز به تعبیر اینها علتش نازک بودن لایه استراتوسفر کره زمین در رشته کوه‌های بلند هیمالیاست!

کد مطلب: ۱۰۲۵۶۲۲
لینک کوتاه کپی شد
چقدر باید از کرونا بترسیم

به‌گزارش جام‌جم، البته در پاسخ به این ادعا محققان گفته‌اند هیچ باکتری شناخته‌شده‌ای توان تحمل درجه حرارت 1648 درجه‌ای برخورد با جو زمین را ندارد و لاجرم از بین خواهد رفت، ولی چه می‌شود کرد وقتی بازار حدس و گمان‌ها درباره کرونا و فرضیه دادن در جهان گرم است و هرچیزی ممکن است گفته شود. در ایران هم این بازار گرم است مخصوصا بین سودجویانی که تحقیق نکرده، روی هوا نسخه می‌دهند که با عنبرنسارا می‌شود کرونا را درمان کرد یا راه مصونیت در برابر این ویروس فقط و فقط مصرف موادمخدر است!

در این اوضاع و در شرایطی که ویروس کرونا در کشورمان در حال تکثیر است و در مکان‌های عمومی کسی که حتی تک‌سرفه‌ای می‌کند با نگاه‌های غضب‌آلود دیگران مواجه می‌شود، این حرف دهان به دهان می‌چرخد که اگر هوا گرم‌تر شود، ویروس کرونا نیز متوقف خواهد شد.
اگر یادتان باشد مشابه این ایده را رئیس‌جمهور آمریکا نیز چندی پیش به زبان آورد و گفت، ویروس کرونا احتمالا تا آوریل از بین می‌رود که می‌شود ماه فروردین به بعد در تقویم ما. اکنون نیز درکشورمان طرفداران این فرضیه در حال افزایش‌اند و خیلی‌ها امیدوارند با گرم‌تر شدن هوا بساط کرونا و دلواپسی‌های مربوط به آن جمع شود.
ما در گفت‌وگو با کارشناسان و متخصصان این موضوع را بررسی کرده‌ایم که آیا میان دمای هوا و پایان فصل سرد با کنترل ویروس کرونا ربط منطقی وجود دارد و آیا می‌توان امیدوار بود با فرارسیدن بهار دل‌انگیز در کشورمان نسخه کرونا نیز پیچیده شود؟ پاسخ اغلب این کارشناسان به سؤالات ما امیدوارکننده بود. آنها تقریبا همگی از خصلت مشترک ویروس‌ها گفتند که سرمادوست هستند و وقتی هوا خنک است بهتر فعالیت می‌کنند و در عوض چون گرماگریز هستند با افزایش دمای هوا فعالیت‌شان کند می‌شود و هوا که خیلی گرم شود تقریبا بساط‌شان برچیده می‌شود.
این موضوعی است که در محافل علمی جهان نیز این روزها زیاد درباره‌اش گفته می‌شود به‌طوری که مقالاتی در دست است که تایید می‌کند با گرم شدن هوا، طبیعت ویروس کرونا را مهار کند.

بهار نزدیک است
این روزها هوای بیشتر مناطق کشورمان بهاری است، خیلی جاها حتی می‌شود با یک لا پیراهن رفت و آمد کرد و فروردین نیز با آن هوای روح‌افزا و البته خورشید گرم و تابان نزدیک است. این باعث خوشوقتی است که بهار نزدیک است، شاید هم از شانس خوب ما ایرانی‌هاست که گرچه روزگار گاهی به ما سخت می‌گیرد، ولی طبیعت با ما یار است.
چینی‌ها البته این شانس را نداشتند چون کرونا وقتی به کشورشان آمد که هوای آن سرزمین سرد و زمستانی بود و ویروس حسابی مجال جولان داشت؛ آیا این خودش نمی‌تواند قوت قلبی برای ما و بهانه‌ای برای امیدوار بودن باشد؟
اگر به آمارهای جهانی و تعداد متوفیان از ابتدای سال جدید میلادی تا دیروز نگاهی بیندازیم این ویروس کرونا با بیش از 2000 کشته نیست که ترسناک است چون این عدد در مقایسه با بیش از هشت میلیون نفری که از 11دی تا سوم اسفند امسال در جهان جان باخته‌اند یک عدد مینیاتوری به‌شمار می‌رود. این یک حقیقت است که بیماری‌های قلبی، سرطان، آلودگی هوا،‌ سکته مغزی، مصرف دخانیات، دیابت، بیماری‌های ریوی،‌ چاقی، تصادفات رانندگی و آنفلوآنزای فصلی و حتی سوختگی در عرض 53 روز ابتدایی سال 2020 بسیار کشنده‌تر از کرونا عمل کرده‌اند.
این که سیستم درمانی کشورمان نیز با تمام قوا مهیاست دلیل دیگری برای نترسیدن از کرونا و خوشبین بودن به کنترل ویروس است. وزیر بهداشت دیروز گفت به‌عنوان یک کهنه سرباز که حدود ۳۰ سال مدیریت سلامت کشور را بر عهده داشته‌ام اعلام می‌کنم کرونا از سر مملکت رد خواهد شد، بهترین دلیل وزیر برای این قاطعیت نیز عملکرد خوب کشور در مواجهه پاییزی با ویروس آنفلوآنزا (‌‌اچ‌وان ان وان) بود؛ ویروسی که کشندگی‌اش بیشتر از کروناست.

ترس از کرونا
هوا گرم‌تر می‌شود و پرونده کرونا بسته خواهد شد. کرونا همین حالا هم از ما تلفات گرفته و ممکن است این تلفات بیشتر هم شود اما باید کرونا را به اندازه خودش ترسید. ترس کم و زیاد هر دو خطرناک است. ترس کم باعث بی‌توجهی به کرونا و شیوع آن می‌شود و ترس زیاد هم بازار شایعات را گرم می‌کند، آسیب‌های روانی می‌زند و تبعات اجتماعی دارد. گزارش‌های مختلفی تایید می‌کند تلفات بیماری‌هایی مثل آنفلوآنزا در ایران و جهان بسیار بیشتر از کرونا بوده است. فقط در آمریکا و در زمستان گذشته 80 هزار نفر مرده‌اند که بالاترین میزان مرگ و میر در 40 سال گذشته است.
آنفلوآنزا در ایران هم چند ماه قبل باعث کشته شدن 200 نفر شد. نزاع، تصادفات جاده‌ای، حوادث ساختمانی و ... هم هر سال جان هزاران نفر را می‌گیرد. از کرونا به اندازه خودش بترسیم.

زمستان ویروسی
بسیاری از متخصصان از جمله جان نیکولز، محققی در مرکز آسیب‌شناسی وابسته به دانشگاه هنگ‌کنگ معتقدند که شرایط آب و هوایی می‌تواند روی ویروس جدید کرونا تاثیر بگذارد. آنها می‌گویند، وضعیت زیست‌محیطی مانند دما، رطوبت و نور خورشید می‌تواند روی فعالیت یا مرگ ویروس کرونا موثر باشد.
در حقیقت نور خورشید می‌تواند موجب مرگ ویروس‌ها شود و دقیقا به‌همین دلیل است که نرخ ابتلای افراد به این بیماری، در کشورهایی که آب و هوای گرم دارند، بسیار اندک بوده‌ است.
همچنین متخصصان سایت هواشناسی AccuWeather که نقش آب و هوا را در گسترش یا سرکوب ویروس کرونای جدید و همچنین الگوهای انتقال ویروس آنفلوآنزا و دیگر ویروس‌ها مانند سارس را بررسی کرده‌اند می‌گویند، در فصول سرد سال، وقتی نور خورشید ضعیف و دمای هوا سردتر است، ویروس کرونا مجال رشد و فعالیت پیدا می‌کند. اما هوا وقتی رو به گرمی بگذارد و نور خورشید قوی‌تر شود، شیوع ویروس کرونا و هر ویروس دیگری بسیار کم شده و از نرخ ابتلا تا حد زیادی کاسته می‌شود؛ بنابراین این ویروس در ماه‌های گرم سال نمی‌تواند فعالیت بسیاری داشته باشد.

همچنین بنا به‌گفته محققان هنگ‌کنگ، این ویروس در دمای 4 یا 10 درجه، مدت زمان بیشتری فعال باقی می‌ماند. اما در دمای ۳۰ درجه سانتی‌گراد غیرفعال می‌شود. همچنین این ویروس از رطوبت بالای هوا بیزار است و نمی‌تواند فعالیت کند. جان نیکولز از دانشگاه هنگ‌کنگ می‌گوید، ویروس کرونا را بهتر است به‌جای مقایسه با ویروس سارس یا مرس (MERS) با ویروس سرماخوردگی بسنجیم. او می‌گوید، این ویروس در اصل شکل شدت‌‌یافته ویروس سرماخوردگی است. شرایط زیست‌محیطی روی شیوع این بیماری اثر می‌گذارد؛ درست مانند سرماخوردگی که معمولا در فصول سرد سال شایع می‌شود. دکتر اندرو پکوز از دانشگاه جان‌هاپکینز هم می‌گوید، ویروس‌های کرونای تنفسی معمولا افراد را در ماه‌های سرد بیمار می‌کنند و با وجود این‌که دقیقا نمی‌دانیم منشأ ویروس کرونای جدید کجاست، اما می‌توانیم همان الگوی مربوط به بیماری‌های ناشی از ویروس کرونای تنفسی را در نظر بگیریم. بنابراین هوای گرم و مرطوب می‌تواند از شیوع این ویروس پیشگیری کند.
منابع: racgp.org.au - accuweather.com

نقطه ضعف کرونا ویروس
مسعود پارسانیا/ ویروس‌شناس

درباره همه ویروس‌ها این قاعده حاکم است که هرچه دمای هوا پایین‌تر می‌رود و مخصوصا به زیر صفر میل می‌کند قدرت پایداری آنها در محیط بیشتر می‌شود و برعکس هرچه دمای هوا بالا می‌رود (‌بیشتر از 25 درجه) پایداری آنها در محیط کمتر می‌شود. این قانون همه ویروس‌هاست و این که تا چه حد جهش یافته باشند تاثیر چندانی براین قانون ندارد پس باید امیدوار باشیم با گرم‌تر شدن هوا در کشورمان این قاعده جاری شود و ویروس کرونای جدید در کشورمان از فعالیت بیفتد. برخلاف آنچه تصور می‌شود ویروس کرونای جدید گرچه جهش یافته و دچار تغییرات ژنتیک شده، اما ویروس عجیب و غریب و خاصی نیست که بخواهیم آن را از قاعده ویروس‌ها مستثنا کنیم. پس می‌توانیم امیدوار باشیم با گرم‌تر شدن هوا، وضعیت شیوع این ویروس در کشورمان نیز کند شود و با افزایش دما، تجمعات انسانی کاهش یابد و حضور در محیط‌های بسته کم شود و در نتیجه ویروس جدید غیرفعال شود.
این امیدواری زیاد است چون ویروس جدید کرونا جزو ویروس‌های پوشش‌دار است. این خاصیت باعث می‌شود هرچه هوا گرم‌تر می‌شود ویروس زودتر غیرفعال شود و پایداری اش در محیط کمتر شود درست برخلاف ویروس‌های بدون پوشش که عمر بیشتری دارند و نسبت به افزایش دما مقاوم‌ترند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار