دبیر کارگروه مخاطرات ملی در گفت‌وگو با پانا خبرداد

وضع فوق بحرانی 300 دشت در کشور

میزان فرونشست دشت‌های ایران چندین برابر استانداردهای اروپایی است

تهران (پانا) - دبیر کارگروه مخاطرات ملی با اعلام اینکه 300 دشت در کشور از نظر فرونشست زمین وضع فوق بحرانی دارند، گفت از 610 دشتی که در کشور وجود دارد 300 دشت به حد فوق بحرانی رسیده است و فاقد آب قابل استحصال است.

کد مطلب: ۱۰۲۳۸۲۴
لینک کوتاه کپی شد
وضع فوق بحرانی 300 دشت در کشور

علی بیت‌اللهی در گفت‌وگو با پانا با بیان اینکه در کشور 610 دشت وسیع شناسایی شده است، گفت: گسترش جمعیت، رونق کشاورزی، گسترش صنایع و افزایش مصرف آب، طی سال‌های گذشته حیات دشت‌های کشور را به مخاطره انداخته است.

دبیر کارگروه مخاطرات ملی با بیان اینکه بیش از 80 تا 90 درصد مصرف آبی کشور در بخش کشاورزی است، گفت: از آنجا که روش آبیاری مزارع کشاورزی به روش سنتی غرق‌آبی انجام می‌شود حدود 80 درصد آب به هدر می‌رود و این امر عاملی برای از بین رفتن مواد مغذی سطح خاک است چون این روش غلط استحصال آب زیرزمینی را افزایش می‌دهد. بنابراین فرونشست زمین به طور مستقیم با افت سطح آب زیر زمینی در ارتباط است و هر عاملی که موجب افت آب‌های زیرزمینی در سطح سفره‌های آبخوان شود مسلما عاملی برای تشدید فرونشست است.

وی با تاکید بر اینکه در کل کشور هیچ دشتی وجود ندارد که در آنجا فرونشست به طور مشهود نداشته باشیم، گفت: اکنون فرونشست دشت‌ها در بسیاری از مناطق ایران از جمله اشتهارد، سمنان، ورامین، شهریار، کرمان، اصفهان، فارس و بسیاری از مناطق دیگر رخ داده است و به ترتیب استان‌های اصفهان، تهران، کرمان و خراسان رضوی چهار استان با اولویت بالای خطرپذیری فرونشست زمین هستند.

در 300 دشت باقی به تنش آبی رسیده‌ایم

به گفته بیت‌اللهی، از 610 دشتی که در کشور وجود دارد 300 دشت به حد فوق بحرانی رسیده است و فاقد آب قابل استحصال است و در 300 دشت باقی مانده به تنش آبی رسیده‌ایم و بحران آبی زیرزمینی در این دشت‌ها کاملا وجود دارد.

وی درباره استانداردهای نرخ فرونشست زمین گفت: استانداردهای اروپایی میزان فرونشست زمین را حدود 4 سانتی‌متر اعلام کرده است اما نرخ فرونشست دشت‌های ایران حدودا بین 15 تا 30 سانتی‌متر است که نشان می‌دهد از حد استاندارد به مراتب بالاتر است و شرایط فوق بحرانی است.

این مدرس دانشگاه در پایان تاکید کرد: می‌توان با کنترل چاه‌های کشاورزی، مدیریت شیوه‌های نوین آبیاری، کاشت محصولات سازگار با شرایط اقلیمی مصرف آب را بسیار کمتر کرد و در نهایت فرونشست زمین نیز که با افت سطح آب در ارتباط است کاهش می‌یابد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار