«پارسی‌گویان» و بیان تطور زبانی قوم پارسی و مادی در ایران

تهران (پانا) - برنامه «پارسی گویان» با موضوع سیر تطور زبان فارسی در گذر زمان، جمعه‌ها از شبکه رادیویی ایران پخش می‌شود.

کد مطلب: ۱۰۲۳۴۴۸
لینک کوتاه کپی شد
«پارسی‌گویان» و بیان تطور زبانی قوم پارسی و مادی در ایران

به گزارش شبکه رادیویی ایران، دکتر محمد جعفر محمدزاده در خصوص زبان فارسی اظهار کرد: ایران کشوری با اقوام و زبان‌های گوناگون و متفاوت است و زبان فارسی زبان همه اقوام ایرانی به شمار می‌رود که شناخت مولفه‌های قومی و زبانی ایرانیان مجموعه‌ای متفاوت و به هم پیوسته را به ما می‌نمایاند.
وی افزود: شخص فارسی زبان می‌تواند از هر نژاد و قومی و با هر پشتوانه ملی و قومی باشد اما محور اصلی و قوام بخش و نخ تسبیح همه این اقوام زبان فارسی است ضمن اینکه قسمت عمده این اقوام و نژادها به زبان‌هایی تکلم می‌کنند که جزو ریشه‌های زبان‌های ایرانی هستند.
این پژوهشگر و کارشناس زبان فارسی خاطرنشان کرد: بیشتر اقوام ایرانی به یکی از زبان‌هایی سخن می‌گویند که ریشه آنها به دو گروه نژادی پارتی و یا مادی می‌رسد که هر دو آریایی هستند.
وی ادامه داد: نخستین، گسترده‌ترین و وسیع‌ترین گروه قومی ایران اصطلاحا فارس‌ها هستند البته نه به معنای مردمان ساکن در منطقه‌ای خاص بلکه به معنای بیشتر جمعیت شهرنشین ایران و بخش عمده‌ای از روستاها که به زبان فارسی حرف می‌زنند.
محمدزاده با بیان اینکه گرچه تفاوت‌های نامحسوسی در تلفط و واژگان مردم مناطق مختلف دیده می‌شود گفت: با این حال زبان همه این مردمان زبان فارسی است و البته هر چه زمان جلوتر آمده این تفاو‌ ها کاهش یافته و زبان یکسان‌تری را شاهد بوده‌ایم.
این کارشناس حوزه زبان‌شناسی افزود: به طور مثال مردم مناطقی از اطراف کاشان، استان مرکزی مثل محلات، جاسک و دلیجان تا حدود 40 یا 50 سال قبل، زبان نیاکان خود را به یاد داشتند و با آن تکلم می‌کردند اما در حال حاضر آنها فارس زبان هستند البته آن زبان‌ها هیچ کدام به کتابت نرسیده است.
ادامه این مبحث را می توانید در برنامه «پارسی‌گویان» بشنوید.
این برنامه با کارشناسی دکتر محمد جعفر محمدزاده پژوهشگر زبان و ادبیات فارسی و تهیه‌کنندگی محمد اسماعیل‌پور، جمعه‌ها
و سه‌شنبه‌ها بعد از خبر ساعت ۲۳،موج FM ردیف ۹۰ وکانال تلویزیونی رادیو نمای ایران
پخش می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار