مجید برزگر: دشمنان برای مخاطب خاص ساخته شده است

تهران (پانا) - نشست خبری فیلم «دشمنان» ساخته علی درخشنده با حضور کارگردان فیلم، مجید برزگر (تهیه‌کننده)، ندا جبرئیلی، سعید آرمند، سینوهه دانشمند (بازیگران)، بهروز بادروج (مدیر فیلمبرداری)، محمدمهدی جواهری‌زاده (صداگذار)، لیلا نقدی‌پری (طراح صحنه و لباس)، زهره صمدی (طراح چهره‌پردازی)، حمید جانی‌پور (عکاس)، ایلیا محمدی‌نیا (منتقد) و با اجرای فرزاد حسنی عصر امروز یکشنبه بیستم بهمن ماه در پردیس سینمایی ملت برگزار شد.

کد مطلب: ۱۰۲۲۲۶۳
لینک کوتاه کپی شد
مجید برزگر: دشمنان برای مخاطب خاص ساخته شده است

در ابتدای این نشست فرزاد حسنی درباره عدم برگزاری نشست فیلم «خون شد» توضیح داد: مسئولان برگزاری جشنواره علت عدم حضور آقای کیمیایی را علت برگزار نشدن نشست عنوان کردند. به این دلیل که برگزار کنندگان مولف و صاحب معنوی فیلم را کارگردان می‌دانند و در نشست خبری اکثر سوال‌ها معطوف به کارگردان است، نشست این فیلم لغو شد.

در ابتدای نشست علی درخشنده با اشاره به گیشه و بازیگران فیلم «دشمنان» گفت: صرفا فکر نمی‌کنم فیلم را برای گیشه ساخته باشم. یک سری از بازیگران که اساتید من هستند و در این مدل فیلم‌ها بیشتر دیده شده‌اند را می‌توانستم برای فیلم دعوت کنم اما انتخابم رویا افشار بود.

درخشنده همچنین درباره ساخت فیلم «دشمنان» در شهرک اکباتان گفت: همه با شهرک اکباتان آشنایی دارند، از همه قشری در این شهرک زندگی می‌کنند و به نظرم فضای مناسبی برای فیلمبرداری داشت.

مجید برزگر در ارتباط با انتخاب رویا افشار گفت: ما برای انتخاب خانم افشار سعی داشتیم که آشنایی‌زدایی کنیم و از چهره‌‌ای که کمتر در سینما دیده شده برای این نقش استفاده کنیم.

برزگر در ارتباط با ساخت این فیلم گفت: علی درخشنده در مقدمه، دغدغه‌ای داشت و قصه‌‌‌ای را پیش برده بود که من به اجرایی شدن آن کمک کردم و سعی داشتم شرایطی را به وجود بیاورم که او‌ کارش را به بهترین شکل انجام دهد. نمی‌دانم که تا چه میزان موفق بوده‌ام.

وی در ارتباط با گیشه و اکران فیلم عنوان کرد: این فیلم برای اکران و مخاطب به خصوص ساخته شده است. بر مبنای الگوهایی که برای فیلم طراحی کردیم بازگشت سرمایه خواهیم داشت. منظور فروش میلیاردی نیست و بازگشت سرمایه برای ما کفایت می‌کند.

مجید برزگر تهیه‌کننده این فیلم با اشاره به بازیگران فیلم «دشمنان» عنوان کرد: نحوه کار درخشنده پیش از نوشتن فیلمنامه مشخص بود که دقیقا چه کاری می‌خواهد انجام دهد حتی اگر از بازیگران دیگری نیز استفاده می‌شد باز هم «دشمنان» به همین شکل ساخته می‌شد.

درخشنده همچنین در پاسخ به این سوال که آیا این فیلم نسخه زنانه فیلم «پرویز» است گفت: هر کسی ناخودآگاه ممکن است از یک اثر تاثیر بگیرد، زمانی که فیلم «پرویز» را دیدم دوست داشتم با کارگردان آن کار کنم و این تنها باری بود که درباره کسی این حرف را می‌زدم. شانس هم به من رو کرد و با آقای برزگر آشنا شدم.

ایلیا محمدی‌نیا منتقد در بخش دیگری از این نشست درباره فیلم «دشمنان» گفت: از لحظه شروع این نشست درباره گیشه فیلم «دشمنان» صحبت می‌شود که اگر سایت‌ها را مرور کنیم متوجه فیلم‌هایی که از بدنه هستند و بودجه‌های میلیاردی دارند اما در گیشه ناموفق‌اند می‌شویم. فیلم‌هایی مثل «دشمنان» در سینمای هنر و تجربه اکران خواهد شد و با توجه به بودجه کمی که برایش صرف شده قطعا بازگشت بودجه خواهد داشت.

در ادامه بهروز بادروج مدیر فیلمبرداری درباره موضوع فیلم «دشمنان» گفت: این فیلم به فقدان می‌پردازد نمی‌دانم تا الان چه چیزهایی را از دست داده‌اید فقدان باعث می‌شود تمام چیزهایی را که داشته‌اید از دست بدهید.

وی ادامه داد: از ابتدا درباره همه چیز با علی درخشنده صحبت کرده بودم چیزی که برایمان اهمیت داشت فضای سردی بود که باید بر فیلم حاکم می‌شد و کاری که باید انجام می شد تا مخاطب با فیلمنامه همراه شود، پس فضای سرد را به رنگ کرم و قهوه‌ای بردیم. از طراح صحنه سپاسگذارم که شرایطی را به اتفاق هم به وجود آوردیم که به فیلم کنونی رسیدیم. خوشحالم در این فیلم حضور داشتم، کار کردن در کنار درخشنده لذت‌بخش بود و دلیل اصلی‌اش کار تیمی بود.

علی درخشنده درباره همکاری‌اش با سعید آرمند و سینوهه دانشمند گفت: افتخار همکاری با سعید آرمند را داشتم، از تیپ او خوشم می‌آید و همیشه دوست داشتم در فیلمم حضور داشته باشد. او مدرس بازیگری است. به کسی نیاز داشتم که به خوبی شب‌نامه‌های فیلم را بخواند و بر آن‌ها مسلط باشد. همچنین سینوهه دانشمند درک و آگاهی از کاری که می‌خواستم انجام بدهم داشت و از روز اول ارتباط خوبی با او کردم.

سینوهه دانشمند بازیگر فیلم «دشمنان» گفت: خوب است که همیشه به این صورت کنار هم قرار بگیریم، از زمانی که به عنوان بازیگر در سینما فعالیت داشتم متوجه اهمیتی که مسائل تاریخی برای من دارند شدم. دوره قبلی که وارد جشنواره شدم اصلا نامی از من نبود اما امسال مجری برنامه بیشتر مرا می‌شناسد.

سعید آرمند در ادامه این نشست درباره بازی‌اش در این فیلم گفت: در مقام بازیگر حرفی ندارم که بزنم. روز اولی که درخشنده از من خواست بازی کنم بدون هیچ پرسشی در فیلم او بازی کردم.

وی ادامه داد: فیلم‌های زیادی با بودجه‌های میلیاردی ساخته می‌شوند و کسی سوالی از گیشه آن نمی پرسد اما فیلم‌های مستقلی که به سختی بودجه آن‌ها جمع می‌شود همیشه هزاران سوال و اعتقاد درباره آن‌ها وجود دارد.

کارگردان فیلم «دشمنان» خاطر نشان کرد: از قبل به همه موضوعات پرداخته شده بود. دیگر موضوع خاصی نمانده که بتوانم به آن نگاه نو داشته باشم.

لیلا نقدی‌پری طراح صحنه و لباس درباره فیلم «ابر بارانش گرفته» گفت: فیلم ابر بارانش گرفته» کاملا به صورت مستقل ساخته شده است اما متاسفانه روز گذشته بنیاد فارابی اعلام کرد که از ما حمایت کرده اما مطلقا چنین اتفاقی نیفتاده است. هیچ حمایتی از هیچ ارگانی دریافت نکردیم. اگر در فیلمی با سرمایه بالا کار کنم هم از هیچ کسی انتظار حمایت نخواهم داشت، نمی‌گویم همه باید فیلم ما را دوست داشته باشند اما آن روزی که نشست فیلم «ابر بارانش گرفته» برگزار شد فقط عکاسان در نشست حضور داشتند آن هم به خاطر وظیفه‌ای که بر دوششان است.

مجید برزگر نیز گفت: وام گرفتن یا حمایت از فیلمسازان وظیفه بنیاد فارابی است و وظیفه دارد این کار را انجام بدهد، بعد از گرفتاری‌هایی که زمان ساخت فیلم ابر بارانش گرفته پشت سر گذاشتم درخواست وام از طرف این ارگان را دادم و آن ها نیز با درخواست من موافقت کردند اما شرایط آنقدر بد بود که از گرفتن وام انصراف دادم. تاکید می‌کنم فیلم «دشمنان» و «ابر بارانش گرفته» هیچ کمکی از سمت هیچ نهاد دولتی مخصوصا فارابی نداشته‌اند.

ندا جبرئیلی نیز درباره نقش خود در فیلم «دشمنان» توضیح داد: این نقش از شخصیت اصلی‌ام دور بود.معمولا در فیلم‌های ایرانی رابطه دختر و مادر بسیار عاطفی نشان داده می‌شود و به باقی ابعاد این رابطه پرداخته نمی‌شود برای همین بازی در این فیلم و نقش را دوست داشتم.

حمید جانی‌پور عکاس فیلم «دشمنان» گفت: سال‌ها تجربه عکاسی در مطبوعات را داشتم و بسیاری از کسانی که در نشست حضور دارند از دوستانم هستند. به دلایلی از مطبوعات بیرون آمدم و بعد از مدتی همکاری با علی درخشنده به من پیشنهاد شد و پذیرفتم. در سینما پرکار نیستم، جزو معدود آدم‌هایی هستم که قبل از شروع کار فیلمنامه را می‌خوانم و اگر آن را دوست داشته باشم همکاری را می‌پذیرم.

زهره صمدی طراح چهره‌پردازی فیلم «دشمنان» نیز در بخش دیگری از نشست درباره کار خود در این فیلم تصریح کرد: در این فیلم اولین تجربه گریم را داشتم، بعضی‌ها در سینما گریم را آرایش می‌دانند. گریم به وجود آوردن یک آدم دیگر است و گریمور باید در خلق شخصیت کمک کند. من با بازیگران قبل از انجام دادن تست گریم مشورت کردم و درنهایت به نتیجه مشترکی رسیدیم و همه بازیگران نیز اجازه دادند کاری که فکر می‌کنم بهتر است را انجام دهم.

محمدی‌نیا درباره فیلم «دشمنان» گفت: چیزی که به جذاب‌تر شدن فیلمنامه کمک می‌کرد گره افکندن بود. تنها در بخشی از این فیلم این اتفاق افتاد اما خیلی زود گره‌ها باز شدند. شاید اگر گره‌ها مقداری دیرتر باز می‌شدند فیلمنامه جذاب‌تر می‌شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار