درگفت و گو با پانا

مهدی طهماسبی: ایده اجرایی در رادیوتئاتر حرف اول را می‌زند

تهران (پانا) - مهدی طهماسبی معتقد است مهم‌ترین عنصر در رادیوتئاتر که باید به آن توجه شود، ایده اجرایی است.

کد مطلب: ۱۰۲۱۵۱۱
لینک کوتاه کپی شد
مهدی طهماسبی: ایده اجرایی در رادیوتئاتر حرف اول را می‌زند

مهدی طهماسبی، کارگردان رادیوتئاتر «رهایی در بند» که در بخش رادیوتئاتر سی و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر حضور دارد، در گفت و گو با پانا درباره قصه این اثر گفت: «رهایی در بند» دغدغه‌های شخصی من از وقایع خرمشهر و جنگ هشت ساله است که بخشی از آن در خرمشهر و بخشی دیگر در بصره می‌گذرد. «رهایی در بند» قصه رهایی آزادگان، شهدا و مردان و زنان غیور ایرانی است که مقابل دشمن ایستادند.
وی ادامه داد: بهانه این حرکت شاید عشقی زمینی بوده است اما به جان باختن در راه خداوند و دفاع از خاک مقدس وطن منتهی می شود.
طهماسبی در پاسخ به اینکه چقدر رادیوتئاتر بر جذب مخاطبان به رادیو نقش موثری دارد، توضیح داد: رادیوتئاتر در چند دوره‌ای که در جشنواره تئاتر فجر حضور داشته، در جذب مخاطب بسیار موفق عمل کرده است، این گونه رسانه جدیدی است و هنوز هم فکر می‌کنم ما در حال آزمون و خطا هستیم چون به نظرم تعریف مشخصی از این حوزه وجود ندارد.
این هنرمند خاطر نشان کرد: آنچه در رادیوتئاتر اهمیت بسیار بالایی دارد، ایده اجرایی است به هر صورت رادیو کمی ما را متمرکزتر می‌کند و اجازه حرکت را از ما می‌گیرد، بازیگر در این حوزه به عنوان عنصر اصلی نمایش وجود دارد و از آرایش‌های صحنه ای، لباس، افکت، نور و ... استفاده کرده تا فضای ملموس‌تری را برای مخاطب ایجاد کند.
طهماسبی همچنین گفت: به نظرم اگر از حوزه رادیوتئاتر حمایت بیشتری شود با استقبال گسترده مخاطبان رو به رو خواهد شد، دوستان برگزارکننده جشنواره بار دیگر دست به دست هم دادند تا رادیوتئاتر به حیات خود ادامه دهد و مردم را بیش از پیش با رادیو آشنا و همراه کند.
این کارگردان در پاسخ به اینکه چقدر عناصر و المان‌های نمایشی که در تئاتر صحنه‌ای مورد توجه هستند در رادیوتئاتر هم اهمیت دارند، توضیح داد: المان‌های نمایشی همانقدر در رادیوتئاتر مهم است که عنوان تئاتر کنار رادیو قرار می‌گیرد اما فضاسازی و ایده پردازی باید در اندازه رادیو انجام شود تا عنصر تخیل مخاطب را خدشه دار نکند. همچنین نباید فراموش کنیم تنگناهای مالی امروزه بسیار گروه‌های فعال در حوزه رادیوتئاتر را محدود می‌کند.
سی و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به دبیری نادر برهانی مرند تا 21 بهمن ماه در حال برگزاری است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار