اکبر نصراللهی*

اولویت جان مردم است

به‌همـان سرعتـی کـه «کرونا ویروس» سلامت مردم را در برخی کشورها نشانه گرفته است، اخبار و اطلاعات مربوط به آن‌هم در حال دست به دست شدن است. نکاتی درباره چگونگی اطلاع‌رسانی درباره این بیماری در ادامه مورد توجه قرار گرفته که محور آن این جمله است؛ «جان مردم اولویت نخست است». با این توضیح موارد زیر باید مورد توجه قرار گیرند.

کد مطلب: ۱۰۱۹۵۴۱
لینک کوتاه کپی شد

نکته اول؛ به‌نظر من اطلاع‌رسانی صحیح، دقیق، جامع و قابل اعتماد در موضوعات بهداشتی و درمانی اهمیتی بسیار بیشتر از سایر موضوعات دیگر دارد و هرگونه تعلل در این‌خصوص خطایی نابخشودنی است و نقض حقوق مردم. حتی ممکن است این خطا منجر به شیوع بیماری احتمالی «کرونا ویروس» شده و بروز و ظهور آن را تسریع کرده و غیرقابل کنترل کند. خوشبختانه سیستم درمانی ایران قوی و توانمند است و در این‌باره نیز احتمال ورود «کرونا ویروس» را رد نکرده و در عین‌حال هشدارهایی هم داده‌اند. اما اطلاع‌رسانی در این زمینه باید کامل و بدون هیچ‌گونه پنهانکاری انجام شود و به کمک رسانه‌ها به مردم آموزش‌های لازم هم داده شود. همه این موارد باید با رعایت این نکته انجام شود که به‌دلایل احتمالی اقتصادی یا سیاسی نباید جان مردم به‌خطر بیفتد، در یک کلام جان مردم باید در اولویت نخست باشد.

نکته دوم؛ اگرچه اعتماد مردم به مسوولان و رسانه‌های رسمی کشور و همین‌طور به کارشناسان به‌دلیل بعضی عملکردهای ناصحیح قبلی و اطلاعات پیشینی که مسوولان در موضوعات اخیر داده‌اند، به‌شدت مخدوش شده است و به این زودی‌ نیز ترمیم نمی‌شود، اما مردم در مورد «کرونا ویروس» چاره‌ای جز پیگیری ماجرا از طریق منابع و مراجع و کارشناسان رسمی در این زمینه ندارند. مردم باید بر اساس داده‌های دریافتی از این مراجع اقدام کنند و راهی جز این برای آنها قابل تصور نیست. دلیل آن‌هم این است که مردم خود پزشک و متخصص نیستند و ابزارها و اطلاعات لازم در این زمینه را ندارند تا بتوانند آن را راستی‌آزمایی کنند. به‌ویژه آنکه در شرایط حاضر اطلاعات بسیار متعدد و بسیار متناقض منتشر می‌شود. در این وضعیت مردم چاره‌ای ندارند جز آنکه با وجود اشکالات موجود در مراجع رسمی که تاکنون وجود داشته است باز هم به آنها متکی باشند و به اطلاعاتی که از طریق مراجع رسمی پزشکی ایران و منابع و مراجع پزشکی بین‌المللی منتشر می‌شود، استناد کنند.

نکته سوم؛ روابط بین کشورها یا همان روابط بین‌الملل بسیار پیچیده شده است و کنشگران بین‌المللی هیچ محدودیتی در جنگ در حوزه‌های اقتصادی قائل نیستند. در این عرصه به اخلاقیات هم پایبند نیستند. بنابراین رسانه‌ها و کنشگران فضای‌مجازی باید مراقبت کنند اطلاعات را از مراجع معتبر علمی دریافت کنند و راهبردشان در این زمینه نیز «واقع‌نمایی» باشد و از بازنشر اطلاعات جعلی و بزرگنمایی مطالب مرتبط با «کرونا ویروس» اجتناب کنند و اگرچه رعایت جانب احتیاط در این عرصه ضروری است، اما به این نکته توجه داشته باشند که هیچ بعید نیست در کنار این بیماری که بسیار موضوع مهمی است و نباید از آن غفلت کنیم و حتی احتمال خیلی کم آن را هم باید جدی بگیریم، اهداف سیاسی و اقتصادی هم پیگیری شود. بنابراین رسانه‌ها باید همیشه این احتمال را در نظر بگیرند که کنشگران عرصه بین‌الملل با اهداف اقتصادی و بین‌المللی اخباری از این جنس را بزرگنمایی می‌کنند و گاه باعث وحشت و ترساندن مردم در این زمینه‌ها می‌شوند.

نکته‌ای دیگر که می‌خواهم در این میان بر آن تاکید کنم، این است که نمی‌گویم به موضوع «کرونا ویروس» کم‌توجهی شود یا به آن اهمیت لازم داده نشود. «کرونا ویروس» مهم است و رسانه‌ها و کشورها هم به این بیماری توجه کرده‌اند حتی اقدام به خارج کردن اتباع خود از محدوده شیوع بیماری کرده‌اند و در این زمینه حساسیت لازم را از خود بروز داده‌اند. آنچه می‌خواهم بگویم، این است که نباید این بحران را بیش از آنچه هست بزرگ جلوه داد تا به امنیت روحی و روانی مردم آسیب غیرضروری وارد شود. نیازی نیست توجه غیرضروری به این موضوع داده شود. شما می‌بینید هفته‌هاست در استرالیا آتش‌سوزی جنگل‌ها موجب از بین رفتن منابع مهمی از طبیعت شده است یا سیل در برزیل یا همین موضوع سیاسی اخیر یعنی معامله قرن در مورد فلسطینیان. آنچه می‌خواهم عرض کنم، این است که حتما باید به وقایع دیگر هم توجه شود و به بحث «کرونا ویروس» در حد و اندازه خودش پرداخته شود و نباید به وضعیتی دچار شویم که از بزرگ کردن این بیماری برای فراموش کردن موضوعات دیگر که اتفاقا از نظر زیست‌محیطی یا اقتصادی و سیاسی بسیار مهم است، استفاده شود.

*مدیر کل نظارت و ارزیابی اخبار و برنامه‌های سیاسی صدا و سیما

منبع:اعتماد

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار