همه چیز درباره ویروس مرموز چینی

تا به امروز هیچ موردی مبنی بر ابتلای مردم کشورمان به ویروس «کرونا» مشاهده نشده است

تهران (پانا) - چند هفته است که گسترش ویروسی شبیه به «سارس» در برخی کشورهای شرق آسیا، سبب نگرانی های بسیاری شده است. ویروسی جدید که از ماه دسامبر ۲۰۱۹ در چین ردگیری شد. جلوگیری از شیوع ویروس اسرارآمیز «کرونا» چالش جدیدی است که اگر هرچه زودتر برای مقابله با آن چاره‌ای اندیشیده نشود، میزان خسارت‌های آن قابل پیش‌بینی نخواهد بود و معلوم نیست چند نفر را به کام مرگ خواهد کشاند.

کد مطلب: ۱۰۰۸۰۰۰
لینک کوتاه کپی شد
همه چیز درباره ویروس مرموز چینی

اولین بار ویروس «کرونا»در شهر ووهان کشور چین گزارش شد و برای نخستین بار در تاریخ ۸ ژانویه، نیویورک تایمز اعلام کرد ویروس کرونای جدید در چین شناسایی شده است و تعداد مبتلایان به «کرونا»در چین به ۷۲۹ تن افزایش یافته و در مجموع در ۲۹ استان این کشور حدود یکهزار و ۲۸۷ مورد آلوده به این ویروس گزارش شده است. شمار قربانیان ویروس جدید «کرونا»به سرعت در حال افزایش بوده و تعداد جان باختگان از ۲۴ تن به ۴۱ نفر رسیده است.

ویروس «کرونا»چیست؟

نام ویروس «کرونا»از شکل آن گرفته شده چرا که در هنگام تصویربرداری با استفاده از میکروسکوپ الکترونی این ویروس شبیه به یک تاج خورشیدی است.«کرونا»ویروس جدید ۷۰ درصد قرابت ژنتیکی با سارس دارد. این بیماری جدید یک بیماری قابل انتقال از حیوان به انسان محسوب می‌شود. بسیاری از اقدامات تشخیصی و کنترل عفونتی توصیه شده برای این بیماری مشابه با دستورالعمل کوروناویروس است.

گمانه‌زنی‌ها بر سرمنشا ویروس مرموز

برخی کارشناسان بر این باورند که کروناویروس ووهان از حیوانات وحشی که به طور غیرقانونی در بازار غذاهای غیرمتعارف مورد معامله قرار گرفته‌اند منشا گرفته و متخصصان می‌گویند این ویروس از مارها یا توله‌های گرگ به انسان منتقل شده است.

برخی دیگر از کارشناسان معتقدند که خفاش‌های میوه می‌توانند میزبان این ویروس باشند و با توجه به رواج سوپ خفاش در شهر ووهان چین، این ویروس ممکن است از این طریق به انسان‌ها منتقل شده باشد.

این در حالی است که گفته می‌شود اگرچه ممکن است میزبان اصلی این ویروس خفاش‌ها باشند اما احتمالا یک رابط ناشناخته میان خفاش‌ها و انسان‌ها برای انتقال این ویروس وجود دارد.

ویروس چینی در چه کشورهایی دیده شده است

بیشتر موارد ابتلا به این ویروس در چین بوده است اما گزارش موارد مثبت نیز از کشورهای دیگر مانند تایلند، تایوان، سنگاپور، هنگ کنگ، استرالیا، هندوستان ، بریتانیا، ژاپن، عربستان، ماکائو، کره جنوبی، مکزیک، آمریکا و فرانسه اعلام شده است.

حسین عرفانی، رئیس اداره مراقبت مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت در این باره اظهار کرد: در سال ۲۰۰۳ نیز نوع خطرناک ویروس «کرونا»به نام سارس در چین شناسایی شد و موارد مثبت آن در زمان کوتاهی از ۲۷ کشور دنیا گزارش و در نهایت طی مدت چند ماه به سرعت کنترل شد.

عرفانی ادامه داد: در همان سال در ایران شماری از موارد ابتلا به «کرونا»ویروس مرس ( نوع دوم خطرناک «کرونا»ویروس که حدود هفت سال پیش شناسایی شد و در کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس بیشترین تعداد آن گزارش شده است) ثبت شده اما تاکنون استقرار و طغیان بیماری را نداشته ایم و به موقع از انتقال بیماری به دیگران جلوگیری شده است.

رئیس اداره مراقبت بیماری های واگیر وزارت بهداشت درباره این ویروس جدید در سال 2019گفت: پیش بینی ها مبنی بر آن است که بین هزار و ۷۰۰ تا ۴ هزار نفر در چین به ویروس «کرونا»۲۰۱۹ مبتلا شده باشند.

پیشگیری و درمان ویروس «کرونا»۲۰۱۹

واکسن و درمان مناسب برای «کرونا»وجود ندارد و لذا داشتن ظن بالینی بالا و پرسش از شرح حال سفر و تماس از بیماران تب دار و بیماران دارای علائم تنفسی نقش بسیار مهمی در برنامه پیشگیری و کنترل این بیماری دارد.

هیج دارویی برای بیماری ناشی‌ از ویروس کرونای جدید تأیید نشده است. درمان اصلی مراقبت‌های حمایتی برای بیمار است و بیمار به‌ قدر کافی اکسیژن دریافت کند و درصورت لزوم استفاده از دستگاه ونتیلاتور برای فرستادن هوا به ریه‌ها انجام می شود و بیماران درحالی‌ که سیستم ایمنی آنها فعال است، باید استراحت و مایعات زیادی مصرف کنند.

روش تشخیص ویروس «کرونا»۲۰۱۹

طبق اعلام کارشناسان بهداشت دوره نهفتگی این بیماری به طور متوسط حدود 7 روز است و علائم بیماری پس از گذشت این بازه زمانی در بدن فرد مبتلا ظاهر می‌شود. علائم شامل تب، بدن درد، گلو درد، سرفه، درد عضلات، آب ریزش بینی، سر درد است. برخی دچار علائم گوارشی مثل تهوع و اسهال می‌شوند. آنچه باعث نگرانی می‌شود این است که فرد دچار ذات الریه شود.

عرفانی با اشاره به روش تشخیص ویروس «کرونا»۲۰۱۹ گفت: کیت تشخیص ویروس «کرونا»۲۰۱۹ در کشور آلمان تولید شده است و ما نیز پس از شیوع ویروس در چین و گسترش آن برای تهیه کیت اقدام کرده ایم و آزمایشگاه مرجع سلامت برای شناسایی ویروس «کرونا»۲۰۱۹ آمادگی دارد.

«کرونا»در ایران مشاهده نشده است

رئیس اداره مراقبت از بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت درباره شیوع این بیماری در کشور اظهار کرد: تا به امروز هیچ موردی مبنی بر ابتلای مردم کشورمان به ویروس «کرونا» مشاهده نشده است.

آماده باش بهداشتی در مرزهای ایران

رئیس اداره مراقبت بیماری های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: مراقبت های مرزی برای پیشگیری از بروز بیماری ناشی از ویروس «کرونا»صورت گرفته است و تیم های بهداشتی در فرودگاه امام خمینی(ره) مستقر هستند.

همچنین حسن خوشخو ، معاون بهره‌برداری فرودگاهی شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) با اشاره به شیوع ویروس «کرونا» گفت: همه مسافران پروازهای از مبدا چین و آسیای شرقی توسط واحد بهداشت مرزی در فرودگاه امام معاینه می‌شوند.

وی افزود: بر اساس دستورالعمل‌های سازمان بهداشت جهانی و با همکاری وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، مرکز بهداشت مرزی از سالیان گذشته در فرودگاه امام خمینی (ره) تشکیل شده است که کنترل وضعیت بهداشت مسافران ورودی را برعهده دارد.

وی با بیان اینکه مطابق مقررات بین المللی این مرکز به صورت دایم و در شرایط عادی مسافرانی که از لحاظ بهداشتی مشکوک هستند را معاینه و مورد بررسی قرار می‌دهد، گفت: همزمان با شیوع برخی بیماری‌ها این مرکز با انجام تمهیدات ویژه اقدام به بررسی وضعیت بهداشت مسافران می‌کند.

به گفته خوشخو همزمان با گسترش ویروس کرونا، مسافران تمام پروازهایی که از مبدا چین و آسیای شرقی وارد فرودگاه امام می‌شوند با استفاده از تجهیزات و دستگاه‌های این مرکز مورد بررسی و معاینه قرار می‌گیرند.ضمن اینکه این معاینه شامل خدمه پروازی هم می‌شود.

وی همچنین توضیح داد که این حساسیت به نسبت کمتری در مورد پروازهای کانکشن فرودگاه امام وجود دارد و برای مثال مسافرانی که از دبی وارد فرودگاه امام می‌شوند نیز به صورت رندمی (تصادفی) چک می شوند.

توصیه هایی به مسافران چین

مسافرانی که قصد سفر به چین را دارند، باید از بازارهای حیوانات زنده دوری کنند و در مناطق روستایی به حیوانات نزدیک نشوند، افزون بر این، مسافران باید بهداشت دست را کاملا رعایت کنند و دست‌های خود را به‌طور مکرر بشویند و از تماس دست با صورت خودداری کنند، همچنین از کسانی که سرفه یا عطسه می‌کنند، تا حد امکان فاصله گرفت و پس از بازگشت به کشور وضعیت سلامتی خود را مورد پایش قرار داد و اگر فردی دچار سرفه یا عطسه شده است ، قبل از ورود به کشور با نیروهای بهداشتی مستقر در پایانه های مرزی تماس بگیرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار