نگاهی به فیلم‌های بخش نگاه نو (۶)

«روز صفر»: دنباله‌ای بر «شبی که ماه کامل شد»

تهران (پانا) - «روز صفر» به کارگردان و تهیه‌کنندگی سعید ملکان نخستین تجربه کارگردانی تهیه‌کننده‌ای است که فیلم‌های «ابد و یک روز» و «تنگه ابوقریب» را در کارنامه حرفه‌ای خود دارد. این فیم به ماجرای عبدالمالک ریگی می‌پردازد.

کد مطلب: ۱۰۰۳۴۸۷
لینک کوتاه کپی شد
«روز صفر»: دنباله‌ای بر «شبی که ماه کامل شد»

سعید ملکان پیش از این به‌عنوان تهیه‌کننده و چهره‌پردازی شاخص در سینمای ایران شناخته شده بود. او که بالغ بر ۵۰ فیلم سینمایی را در مقام چهره‌پرداز در کارنامه حرفه‌ای خود دارد، تهیه‌کنندگی سینما را از سال ۹۱ و با فیلم سینمایی «آسمان زرد کم‌عمق» به کارگردانی بهرام توکلی آغاز کرد. او در دهه ۹۰ همکاری مستمری با توکلی داشته و در دو پروژه موفق و تحسین‌شده اخیر این فیلم ساز یعنی «تنگه ابوقریب» و «تختی» هم به‌عنوان تهیه‌کننده حضور داشته است.

ملکان و توکلی البته در کنار تجربه‌های موفق خود در سینما، یک همکاری ناموفق در شبکه نمایش خانگی را هم طی سال گذشته تجربه کردند. مجموعه «نهنگ آبی» به کارگردانی فریدون جیرانی با فیلم‌نامه از بهرام توکلی و به تهیه‌کنندگی سعید ملکان روانه بازار شد که به‌واسطه برخی حواشی نتوانست نتیجه مطلوب را در ارتباط با مخاطب کسب کند.

«روز صفر» یکی از پروژه‌های مهم سینمای ایران در ماه‌های اخیر محسوب می‌شود که تلاش بسیاری شد فرآیند ساخت آن در سکوت خبری طی شود. فیلم روایتی از یک اتفاق ملتهب معاصر است و اعلام شد تصویربرداری آن در ایران و چند کشور خارجی پیگیری خواهد شد.

امیر جدیدی و ساعد سهیلی دو نقش اصلی فیلم «روز صفر» هستند و در کنار آن‌ها چند بازیگر خارجی و چندین بازیگر تئاتر هنرنمایی می‌کنند.

حسین انتظامی رییس سازمان سینمایی پیش از این در کمیسیون فرهنگی مجلس وعده ساخت «ریگی ۲» را داده بود، پروژه‌ای که برخی آن را دنباله‌ای بر «شبی که ماه کامل شد» به کارگردانی نرگس آبیار دانستند. این تحلیل رسانه‌ای اما بلافاصله با واکنش محمدحسین قاسمی تهیه‌کننده فیلم آبیار مواجه شد که در قالب بیانیه‌ای هر گونه ارتباط میان پروژه‌ای که انتظامی وعده آن را داده بود با فیلم خود را تکذیب کرد. برهمین اساس زمانی که به‌صورت غیررسمی زمزمه ارتباط داستان فیلم «روز صفر» با ماجرای ریگی در برخی محافل مطرح شد، مشخص شد این فیلم همان پروژه‌ای است که پیش‌تر رئیس سازمان سینمایی وعده آن را داده بود.

از نکته‌های کنجکاوی‌برانگیز و مهم درباره «روز صفر» حجم بالای پروداکشن آن است که با توجه به دو تجربه قبلی ملکان در مقام تهیه‌کننده، دور از ذهن نیست که از اتفاقات ویژه جشنواره پیش رو قلمداد شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار