برگزاری مانور شیمیایی در تهران

تهران (پانا) - رییس دبیرخانه ستاد پدافند غیرعامل وزارت‌بهداشت از برگزاری مانور شیمیایی در تهران خبر داد.

کد مطلب: ۱۰۰۳۲۱۰
لینک کوتاه کپی شد
برگزاری مانور شیمیایی در تهران

به‌گزارش ایلنا، نفیسه میرکتولی روز سه شنبه در حاشیه برگزاری کارگاه آموزشی آشنایی با نحوه مواجهه با حوادث شیمیایی بیان کرد: استانداری تهران با فعال‌سازی قرارگاه پرتویی، شیمیایی و زیستی استان تهران، درصدد است که آمادگی برای مواجهه با حوادث شیمیایی و مدیریت بحران در شرایط اضطرار را در مردم و سازمان‌های ذی‌ربط ایجاد کند.

او گفت:‌ در این راستا، مدیریت کارگروه سلامت، بهداشت و درمان با حوزه پدافند غیرعامل وزارت بهداشت است. برای ایجاد آمادگی بیشتر، مانوری در حال برنامه‌ریزی است که اواخر دی‌ماه برگزار خواهد شد. سناریوی این مانور با موضوع پالایشگاه و حوادث شیمیایی که در کنار پالایشگاه اتفاق می‌افتد، نوشته شده و طی آن، تدابیر لازم برای مراقبت از جان و سلامت مردم اندیشیده خواهد شد؛ مانند خالی کردن سکنه روستاهای نزدیک، انتقال سریع مجروحان احتمالی که در اثر حوادث پالایشگاه آسیب می بینند، نحوه برخورد با حادثه و افزایش آگاهی مردم.

میرکتولی ادامه داد: در این مانور دو سناریوی مواجهه با حادثه و مدیریت مصدومان در کنار یکدیگر باید مدیریت شود و ما در حوزه سلامت باید بتوانیم آمادگی لازم برای پاسخگویی در این حوزه را کسب کنیم که با استفاده از تمام ظرفیت‌هایی که در استان تهران وجود دارد، پاسخ مشترکی به این سناریو داده خواهد شد. دانشگاه های علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران، اورژانس تهران، دانشگاه بقیه‌الله و همچنین سازمان امداد و نجات هلال‌احمر نیز در این پروژه درگیر هستند.

او گفت:‌ در لایه بعدی، بیمارستان‌ها و مراکز درمانی قرار دارند. در این سناریو، ۶۷ مصدوم وجود دارد و تقریبا جمعیت دو هزار نفری از مردم که باید تریاژ شوند تا ببینیم مثلا مشکلات تنفسی برای آنها ایجاد شده است یا نه. محل اسکان اضطراری نیز برای افرادی محل زندگی خود را تخلیه می‌کنند، تدارک دیده شده و مصدومین تریاژ شده با انتقال به بیمارستان، رفع آلودگی خواهند شد.

رییس دبیرخانه ستاد پدافند غیرعامل وزارت بهداشت اظهار کرد: با توجه به اینکه پالایشگاه تهران در محدوده جنوبی تهران واقع شده، نزدیک‌ترین بیمارستان‌ها به آن، بیمارستان شهدای هفتم‌تیر، فیروزآبادی و بیمارستان بهارلو هستند که وظیفه پاسخگویی به مصدومان را خواهند داشت. در کنار آن، بیمارستان تخصصی بقیه الله نیز ارائه خدمت خواهد کرد که بیماران پرخطر به آنجا منتقل می‌شوند. در واقع سعی شده که پاسخ هماهنگی را در حوزه سلامت برای ارائه خدمات داشته باشیم.

او افزود: در کنار این اقدامات، ارائه خدمات بهداشتی نیز در دستور کار است. افرادی که در محل اسکان موقت، نگهداری می‌شوند باید خدمات بهداشتی و درمانی مناسب دریافت کنند. مثلا بیماران فشارخونی، زنان باردار و بیماران دیابتی باید تحت مراقبت مستمر باشند. بنابراین استقرار یک مرکز بهداشتی و درمانی سیار در محل اسکان مردم، این امکان را می‌دهد.

رییس دبیرخانه ستاد پدافند غیرعامل وزارت بهداشت ادامه داد: اکنون تیم‌های عملیاتی مشخص شده و سناریو نیز با دانشگاه‌ها هماهنگ شده است. این مانور باعث افزایش آگاهی، دانش و مهارت در سیستم بهداشتی و درمانی در مواجهه با حوادث شیمیایی خواهد شد.

میرکتولی افزود: در این راستا به مردمی که در مانور شرکت دارند، آموزش‌های لازم در خصوص علائم تنفسی و سوختگی داده می‌شود و هرکدام از کیس‌ها باید نقش معینی را ایفا کنند.

رییس دبیرخانه ستاد پدافند غیرعامل وزارت بهداشت گفت: در حوزه اورژانس از آمبولانس‌ها، موتورلانس‌ها و بالگردها نیز استفاده می‌شود. یکی از مواردی که در حوزه اورژانس برای افزایش تاب‌آوری باید مدنظر قرار گیرد، این است که نیروهای امدادی در ابتدا خودشان اصول ایمنی اولیه را رعایت کنند تا بتوانند خدمت ارائه دهند.

او افزود: استانداری تهران با اجرای این مانور در نظر دارد تا فرهنگسازی کرده و در مردم تاب‌آوری ایجاد کند تا مردم آگاه شوند در مواجهه با حوادث مشابه باید چگونه عمل کنند. کشور ما حادثه خیز است و ضرورت دارد که نحوه مقابله با حوادث را یاد بگیریم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار