احمد دستمالچیان*

گفت‌وگوهای ایرانی - عربی

قریب به یک دهه است که دست‌های شرارت‌بار استکبار جهانی از آستین مثلث شوم ارتجاع عربی، عبری، آمریکایی برای ایجاد آشوب و تفرقه در منطقه درآمده و بازتولید شرارت می‌کند.

کد مطلب: ۱۰۰۲۹۰۳
لینک کوتاه کپی شد

هدف اصلی این نقشه خطرناک ایجاد ناامنی و آشوب و نابودی تاسیسات زیربنایی کشورهای اسلامی و در حاشیه امن بردن رژیم صهیونیستی است. دقیقا نطفه این توطئه شرارت‌بار از زمانی منعقد شد که در سال ۲۰۰۶ میلادی و در جنگ 33 روزه ارتش سر تا پا مسلح رژیم صهیونیستی در برابر اراده پولادین محور مقاومت تن به شکست فضاحت‌بار و ذلیلانه داد. برای اولین‌بار تئوری شکست‌ناپذیری امنیتی رژیم صهیونیستی فروریخت و زمین و هوا را برای جنایتکاران صهیونیستی ناامن کرد لذا محور مثلث شوم و مع‌الاسف الشدید با حمایت و تشویق سعود‌ی‌ها و امارات جنگ‌های خونین و پرقساوتی را توسط تکفیری‌های تروریستی داعشی در سوریه و عراق به راه انداختند تا هم جنگ مذهبی و طایفه‌ای بین مردم مسلمان منطقه راه انداخته و هم اتحاد و همدلی و انسجام امت اسلامی را خدشه‌دار کرده و هم تاسیسات زیربنایی مسلمین را به نابودی کشانده و هم توجه مبارزه با رژیم صهیونیستی را به برادرکشی در درون جهان اسلام معطوف کنند. لذا رژیم صهیونیستی و کشورهای مرتجع عربی آرامش خود را در ناامنی و بی‌ثبات‌سازی و تفرقه‌اندازی سایر کشورهای مستقل جست‌وجو می‌کنند. در پروژه ناامن‌سازی عراق و لبنان هدف اصلی آنان رودررو قرار دادن مردم ایران و عراق و لبنان بود. غافل از اینکه سابقه مراودات مردمی بین ایران و مردم منطقه ریشه در تاریخ دارد. از جبل‌عامل فردی مثل شیخ‌بهایی در عهد صفویان به ایران آمد و آن خدمات ماندگار و تمدن‌ساز را انجام داد که هنوز آثار عظیم خدمات آن مرد بزرگ جبل عاملی که معروف به شیخ بهایی است در جای‌جای ایران به‌خصوص در اصفهان خودنمایی می‌کند.

رابطه و مراودات مردمی بین ایران و عراق نیز مشمول همین قاعده است. از تاسیس حوزه علمیه نجف که از عمر با برکت آن حدود هزار سال می‌گذرد اغلب استوانه‌های بزرگ و درخشان علمی جهان اسلام که از این حوزه برآمدند جملگی از ایران بودند. مرحوم شیخ مرتضی انصاری به‌عنوان خاتم المجتهدین، مرحوم میرزای شیرازی صاحب فتوای معروف تحریم تنباکو، آسید ابوالحسن اصفهانی مرجع بزرگ تقلید شیعیان، آسیدمحمدکاظم طباطبایی یزدی صاحب عروه‌الوثفی، علامه میرزای نایینی و مرحوم آیه‌الله‌العظمی خویی و در عصر حاضر مرجع عالیقدر آیه‌الله سیستانی و بی‌شمار از علما و مراجع بزرگ تقلید از همین حوز‌ه علمیه نجف بودند که همه ایرانی بودند و رهبری و زعامت امت را از کشور عراق به‌عهده داشتند.

در طول تاریخ مراودات فرهنگی، اقتصادی و مردمی بین مردم دو کشور بسیار عمیق‌تر از این هست که بتوان به همه آنها اشاره کرد. نمایش بزرگ مردمی حماسه اربعین حسینی که هر سال به عنوان رخدادی بزرگ با حضور میلیون‌ها عاشق ایرانی، عراقی و لبنانی دوشادوش یکدیگر برگزار می‌شود، نشان ‌دهنده بطلان نظریه تفرقه‌افکنی بین ملت‌های منطقه است. جمهوری اسلامی ایران از روز اول پیروزی تا به حال همیشه در عمل ثابت کرده است که حساب برادران عرب و مسلمان خود را در هر شرایطی از دولت‌های مزدور و وابسته آنان جدا دانسته و هیچ‌گاه نیز هراسی نداشته که این سیاست را به‌‌طور آشکار و علنی مطرح کند. هرگز جمهوری اسلامی خواستار دخالت در امور داخلی سایر کشورها نبوده و نخواهد بود و این چیزی نیست که بر کسی مخفی بوده باشد و بارها با صراحت این سیاست را اعلام کرده است.

لذا در شرایط فعلی که تمام تلاش دشمن برای بی‌ثبات‌سازی کشورهای اسلامی برای اجرای نیات شوم خود است، بیش از هر زمان دیگری نیازمند اتحاد و انسجام و همکاری مشترک برای مقابله با این توطئه‌های خطرناک و سهمگین است. جمهوری اسلامی که حتی در بدترین شرایط هیچ‌گاه از سیاست اصولی خود در این راستا عدول نکرده است بار دیگر بر حسن‌نیت خود بر همزیستی مسالمت‌آمیز با برادران همسایه خود در اعلام دو طرح مهم امنیتی خود که اخیرا اعلام کرد، مهر تایید زد. طرح انعقاد پیمان عدم تعرض جمهوری اسلامی ایران به کشورهای منطقه و همچنین طرح امنیتی هرمز امید صلح راهبرد جمهوری اسلامی ایران برای همکاری امنیتی جامع و مشترک بین کشورهای منطقه برای توسعه و عمران است. جمهوری اسلامی ایران از دیرباز به‌‌طور جد بر این اعتقاد راسخ بود که توسعه و عمران منطقه در راستای عدم هرگونه دخالت خارجی و همکاری جمعی کشورهای منطقه امکان‌پذیر است. در حال حاضر دلیل اصلی بی‌ثباتی و ناامنی در منطقه حضور نیروهای بیگانه و در راس آنان آمریکا در منطقه و دخالت‌های آشکار آنان است. لذا در چنین شرایطی تبادل نظر وهمکاری کشورهای اسلامی برای رسیدن به تفاهم و همکاری مشترک گام بسیار ضروری است. اجلاس اخیر سران اسلامی در کوالالامپور که با ابتکار ماهاتیر محمد برگزار شد گام اول و مهمی در راه ایجاد همدلی و انسجام بین امت‌های اسلامی بود. گام دوم را می‌توان در اجلاس گفت‌وگوی ایرانی عربی که این روزها در تهران برگزار می‌شود دانست امروزه گفت‌وگوی جامع بین نخبگان و اندیشمندان ایرانی - عربی به شکل مستمر یک ضرورت استراتژیک برای رفع سوءتفاهم موجود و رسیدن به فرمول مشترک در جهت هم‌افزایی پتانسلی‌های طرفین است. پرواضح است جمهوری اسلامی ایران همواره خواهان عزت وسربلندی و استقلال امت اسلامی و به‌خصوص مردم برادر و همسایه خود در منطقه است و امیدواریم اجلاس تهران بتواند گام‌های اساسی را دراین رابطه بردارد.

*کاردار اسبق ایران در عربستان

منبع: اعتماد

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار