بسته خبری هفتگی آموزش و پرورش پانا

از اما و اگرهای اسکان نوروزی در مدارس تا نگاهی به اقدامات دولت دوازدهم در حوزه امور تربیتی

تهران (پانا) - آموزش و پرورش در این هفته اخباری همچون توجه به امور تربیتی، دستاوردهای آن و چگونگی تعیین شهریه مدارس غیردولتی را داشته است.

کد مطلب: ۸۰۲۸۶۰
لینک کوتاه کپی شد
از اما و اگرهای اسکان نوروزی در مدارس تا  نگاهی به اقدامات دولت دوازدهم در حوزه امور تربیتی

آموزش و پرورش در هفته گذشته و به مناسبت بزرگداشت هفته امور تربیتی با اخباری همچون ضرورت بازتنظیم فعالیت‌های امور تربیتی، چگونگی پرداخت شهریه مدارس غیردولتی، نگاهی به اقدامات معاونت پرورشی و تشریح چگونگی اسکان فرهنگیان در ایام نوروز به پایان رسید.

کار مربیان تربیتی نباید تنها به برگزاری مراسم و مناسبت‌ها محدود شود

سیدمحمد بطحایی، وزیر آموزش و پرورش بازتنظیم مأموریت مربیان تربیتی را ضرورت امروز دانست و گفت: بعضا مشاهده می‌شود مربیان پرورشی تنها به برگزاری مراسم و مناسبت بسنده می‌کنند. این امر بین مربی پرورشی و شأن و جایگاهش فاصله زیادی ایجاد می‌کند؛ بنابراین یکی از مسئولیت‌های امروز معاونت پرورشی بازتنظیم مأموریت مربیان تربیتی است.

عضو کابینه تدبیر وامید گفت: سیاست مدرسه به عنوان کانون اصلی تعلیم و تربیت از سیاست‌های اصلی آموزش وپرورش است؛ زیرا معتقدیم اگر تیم مدرسه قدرت عمل بیشتری داشته باشد مربی تربیتی نیز می‌تواند نقش خود را بهتر ایفا کند.

جزئیات پرداخت شهریه مدارس غیردولتی در سال ۹۷ اعلام شد

مجتبی زینی‌وند درباره قانون شوراهای آموزش و پرورش عنوان کرد: آموزش و پرورش برای مسئولان یک دغدغه ملی است و همه دستگاه‌ها و نهادها باید از آن حمایت کنند.

وی با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری آموزش و پرورش را کانون خلق آینده دانستند افزود: در اسناد بالادستی هم به این موضوع توجه شده است.

رئیس مدارس غیردولتی آموزش و پرورش درباره تعیین شهریه مدارس غیردولتی برای سال آینده گفت: سامانه تعیین شهریه به طور الکترونیکی تهیه شده است و هیچ گونه قرارداد دستی برای این منظور وجود ندارد. بعد از عقد قرارداد پیامک میزان شهریه به خانواده‌ها ارسال خواهد شد.

وی افزود: برای نظارت بیشتر بر روند شهریه‌ها علاوه بر سامانه تعیین شهریه،‌ سامانه پاسخگویی را تدارک دیدیم که در این سامانه شهریه، کد مدرسه و کد تخلف احتمالی وجود دارد و خانواده‌ها می‌توانند از این طریق میزان شهریه را مشاهده و در صورت هرگونه تخلفی آن را اعلام کنند.

مربیان تربیتی طلایه‌دار بسط و توسعه فرهنگ ناب اسلام در فضای تعلیم و تربیت هستند

علیرضا کاظمی به مناسبت هفته تربیت اسلامی و سالروز تاسیس امور تربیتی اظهار کرد: تاسیس امور تربیتی نقطه عطفی در تاریخ آموزش و پرورش کشور ماست و نقش بسیار مهمی در اتفاقاتی که در فضای عمومی کشور افتاده ایفا کرده است. امور تربیتی سهم بالایی در توسعه و ترویج ارزش‌ها، باورها، فرهنگ‌ها و اعتقادات دینی جامعه همچنین در رشد و شکوفایی استعدادهای فرهنگی - هنری و قرآنی و دینی دانش‌آموزان این کشور داشته است.

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش ادامه داد: مربیان امور تربیتی تنها افرادی هستند که در این حوزه بی‌وقفه تلاش می‌کنند. آنان طلایه‌داران دفاع از ارزش‌ها، آرمان‌های انقلاب و بسط و توسعه فرهنگ ناب اسلام در فضای تعلیم و تربیت هستند و این بار سنگین را بر دوش می‌کشند.

نگاهی به اقدامات دولت دوازدهم در حوزه امور تربیتی

امور تربیتی در میان نقش و کارکرد‌های گوناگونی که آموزش و پرورش در خود جای داده، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. سیدمحمد بطحایی،‌ وزیر آموزش و پرورش، در سخنرانی اخیر بر اهمیت جایگاه امور تربیتی تاکید کرد.

وی همچنین یادآور شد:‌ اغلب مسئولان کشور روزی افتخار مربی تربیتی بودن را داشته‌اند و بسیاری از مربیان پرورشی بعدها پست‌های مدیریت را برعهده گرفتند.

پیش از انقلاب اسلامی جریان تربیتی با نگاهی غیربومی دنبال می‌شد اما پس از انقلاب در هشتم اسفند 1358، با تدبیر شهیدان رجایی و باهنر، نهاد «امور تربیتی» در آموزش و پرورش با ساختار جدید و اهداف نظام اسلامی بنیان نهاده شد. این اتفاق زمانی شکل گرفت که مدارس کشور، بهترین میدان جذب نیرو برای انواع گروه‌های سیاسی شده بود.

برخی از مهم‌ترین اقدامات معاونت پرورشی در دوره فعلی شامل ایجاد مرکز کنترل سفرهای برون‌استانی، راه‌اندازی تلویزیون تعاملی، تهیه پیش‌نویس نظام جامع راهنمایی و مشاوره در آینده‌ای نزدیک، تجهیز کتابخانه‌های مدارس، بسط عدالت آموزشی است.

انفجار در دبیرستان دخترانه به دلیل پرتاب مواد محترقه

مجتبی خالدی در تشریح جزییات انفجار در مدرسه‌ای در لرستان، گفت: این حادثه ساعت 8:10 امروز به وقوع پیوست و بلافاصله 3 دستگاه آمبولانس به محل این حادثه اعزام شد، در اثر این حادثه 3 دانش‌آموز دچار جراحت شدید شدند که به قطع شدن دست یکی از این دانش‌آموزان ختم شد.

رئیس اورژانس گفت: مصدومان پس از دریافت کمک های درمانی اولیه به بیمارستان امام خمینی(ره) منتقل شدند.

درخواست‌های جمعی از پیشکسوتان آموزش ­و ­پرورش از مسئولان دولتی و نمایندگان مجلس

جمعی از پیشکسوتان آموزش ­و ­پرورش کشور که ماه گذشته در در گردهمایی مدیران کانون­‌های بازنشستگان آموزش و پرورش استان‌های سراسر کشور حضور یافته بودند، در نامه‌ای خطاب به مقام‌های دولتی و نمایندگان مجلس شورای اسلامی خواسته‌های خود را در میان گذاشتند.

وقتی شادی و نشاط بازی را از دانش‌آموز دوره ابتدایی بگیریم، خشونت جایگزین آن می‌شود

مهرزاد حمیدی معاون تربیت‌بدنی و سلامت وزیر آموزش‌وپرورش درباره موضوع حذف آزمون‌ها در مقطع ابتدایی، که این روزها تبدیل به بحث داغ حوزه آموزش‌ و پرورش شده است، نخستین بخش این گفت‌وگو بود که حمیدی درباره آن گفت: مدتهاست مدارس ما به جای اینکه محل تربیت، شادمانی و یادگیری مهارت‌های زندگی باشد برای دانش‌آموزان تنها محل انباشت اطلاعات شده است، درحالی‌که سند تحول بنیادین آموزش‌ و پرورش صراحتا از ما خواسته است مدرسه را از نهاد آموزشی به نهاد تربیتی تبدیل کنیم.

وی ادامه داد: امروز ارتباط انسان با ماشین جایگزین ارتباط انسان با انسان شده است، لذا مجالی برای تمرین مهارت‌های اجتماعی باقی نمی‌ماند. ضعف یادگیری مهارت‌های اجتماعی از دوران طفولیت و نبودن دوستی و صمیمیت بین کودکان باعث گسستی در شخصیت آنها می‌شود که آثار مخرب بسیاری در بزرگسالی برجای خواهد گذاشت.

حمیدی بیان کرد؛ به نظر بسیاری از صاحب‌نظران بازی و ورزش مجالی است که طی آن شخصیت کودک محکم، متکی به خود و دارای خودپنداره مثبت رشد می‌کند. تمرین برد و باخت در بازی باعث می‌شود فرد در بزرگسالی در محیط خانواده در مواجهه با کمترین ناملایمات خود را شکست‌خورده نپندارد، به متارکه فکر نکند و ذهنی چاره‌اندیش داشته باشد.

مدارس از چرخه اسکان نوروزی حذف نمی‌شوند

گودرز کریمی‌فر درباره خبری که مبنی بر حذف مدارس در اسکان نوروزی مطرح شده است عنوان کرد: امسال برای نوروز 97 آماده‌سازی صد هزار کلاس درس را در دستور کار قرار دادیم و برای ارائه خدمات بهتر کیفیت بخشی در اولویت قرار گرفته است بر همین اساس کلاس‌های گروه «ج» که از امکانات کمتری برخوردار بودند حذف شدند.

وی ادامه داد: با توجه به برنامه‌ریزی‌هایی که انجام دادیم اولویت اصلی در اسکان نوروزی با فرهنگیان بوده است در صورتی‌که فضای خالی در مراکز اسکان داشته باشیم سایر مشاغل دولتی و پس از آن مشاغل آزاد امکان بهره‌مندی از مراکز اسکان را دارند.

مدیرکل تعاون و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: با توجه به جمعیت 5 میلیونی فرهنگیان که در سفرهای نوروزی شرکت می‌کنند حذف مدارس از فرایند اسکان امکان‌پذیر نیست و هرگز تصمیم‌گیری برای حذف مدارس نشده است بلکه اسکان فرهنگیان در اولویت قرار دارد.

آغاز ثبت‌نام در سامانه انتخاب و انتصاب مدیران مدارس از ۱۲ اسفند

عظیم محبی با حضور در استودیوالفبا درباره جزییات فرایند انتخاب و انتصاب مدیران مدارس اظهار کرد: مدرسه کانون تعلیم و تربیت است و همه انتظارات از تعلیم و تربیت در مدرسه صورت خواهد گرفت.

وی ادامه داد: براساس رویکرد جدید و سند تحول بنیادین برای انجام وظایف مدارس نیازمند انتخاب شایسته مدیر هستیم که ۳ صلاحیت عمومی، تخصصی و حرفه‌ای داشته باشد.

محبی بیان کرد: این فرایند از سال‌های گذشته بوده و در سال ۹۳ بخشنامه آن به استان‌ها ارسال شد اما با نگاه فناورانه وزیر آموزش و پرورش دستورالعمل آن بازخوانی و فرایند اصلاح شد. بنده به عنوان مسئول کمیته دستورالعمل را تهیه کردم و با امضای وزیر به استان‌ها ابلاغ شد.

مدیرکل دفتر متوسطه اول وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد: این هفته اعلام شده است مشخصات مدیران مدارسی که تا اول مهر باید تغییر کنند در سامانه قرار گیرد. ثبت‌نام فرهنگیان در این سامانه از روز ۱۲ اسفند آغاز شده و تا ۲۱ اسفند ادامه دارد.

دانش‌آموزان دوره متوسطه اول برای نخستین بار به شوراهای دانش‌آموزی شهرستان و استان راه می‌یابند

محمود علیگو گفت: با هدف مشارکت فعال دانش آموزان دوره متوسطه اول، امکان حضور آنها در ترکیب اعضای شورای دانش آموزی منطقه، ناحیه، شهرستان و استان در این دوره از انتخابات برای نخستین بار فراهم شده است.

نائب رئیس ستاد مرکزی انتخابات نهمین دوره مجلس دانش‌آموزی افزود: پس از ابلاغ شیوه‌نامه انتخابات، دستورالعمل اجرایی و نظارتی انتخابات با ساعت‌ها کار کارشناسی و اعمال نظر کارشناسانه مدیران دانش آموزی استانها، نمایندگان مجلس دانش‌آموزی و.... تحت مدیریت دبیرخانه مجلس دانش آموزی در حال ابلاغ به استان‌هاست.

علیگو به اهداف شکل گیری تشکل‌های دانش‌آموزی اشاره و تصریح کرد: از جمله اهداف و تشکیل این شوراها ترویج فرهنگ مشارکت‌جویی، تعاون و همکاری، مسئولیت‌پذیری و زمینه‌سازی برای مشارکت فکری و عملی دانش‌آموزان در عرصه‌های مختلف آموزش و پرورش است. بهره‌گیری از نظرات دانش‌آموزان در اصلاح قوانین و مقررات، ترویج فرهنگ مشورت، گفتوگو و تعامل بین دانش‌آموزان منتخب سراسر کشور با مسئولان آموزش و پرورش، انتقال دیدگاه‌های دانش‌آموزان در مدارس از طریق شوراهای دانش آموزی مدارس به شوراهای دانش آموزی منطقه ناحیه شهرستان و استان و مجلس‌دانش آموزی نیز از دیگر اهداف مد نظر است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار