در همایش ۳ هزار نفری مربیان تربیتی

وزیر آموزش و پرورش: کار مربیان تربیتی نباید تنها به برگزاری مراسم و مناسبت‌ها محدود شود

یکی از مسئولیت‌های امروز معاونت پرورشی بازتنظیم مأموریت مربیان تربیتی است

تهران (پانا) - وزیر آموزش و پرورش کار مربیان تربیتی را فراتر از برگزاری مراسم و مناسبت‌ها عنوان کرد و رصد کل جریان تربیت را از مسئولیت‌های آنان برشمرد.

کد مطلب: ۸۰۲۰۳۴
لینک کوتاه کپی شد
وزیر آموزش و پرورش: کار مربیان تربیتی نباید تنها به برگزاری مراسم و مناسبت‌ها محدود شود

سیدمحمد بطحایی امروز دوشنبه 7 اسفند 96 در همایش 3 هزار نفری مربیان تربیتی شهر تهران که در تالار همایش وزارت کشور و به مناسبت سالروز تأسیس نهاد امور تربیتی برگزار شد، ضمن گرامی داشت یاد و نام امام راحل و شهیدان رجایی و باهنر گفت: شاید زمانی که شهیدان رجایی و باهنر این تصمیم اندیشمند را اتخاذ کردند عمق اثربخش آن مشخص نبود و برخی تأسیس این نهاد را یک تصمیم ساده اداری تلقی می‌کردند، اما در ادامه مشاهده کردیم که تأسیس نهاد امور تربیتی خون تازه‌ای در پیکره انقلاب جاری ساخت و دستاوردها و آرمان‌های انقلاب اسلامی از طریق این نهاد جاری و ساری شد.

وی با اشاره به فرمایش رهبر معظم انقلاب اسلامی در خصوص اهمیت امور تربیتی تصریح کرد: پرچمداران عرصه تربیت در دهه‌های اخیر تلاش‌های فراوانی کرده‌اند و دستاوردهای ارزشمندی در حوزه امور تربیتی داشته‌اند. اغلب مسئولان کشور روزی افتخار مربی تربیتی بودن را داشته‌اند و بسیاری از مربیان پرورشی بعدها پست‌های مدیریت را برعهده گرفتند.

وزیر آموزش و پرورش گفت: رسالت و مأموریتی که در سال‌های آغازین پس از انقلاب بر دوش عده‌ای از مربیان تربیتی قرار گرفت در ادامه با ورود مربیان آموزش‌دیده مسئولیت آن توزیع شد، اما به دلیل تنوع و گستردگی دامنه مسائل تربیتی امروز همچنان مسئولیت تربیت دانش‌آموزان بر دوش مربیان امور تربیتی سنگینی می‌کند. متأسفانه این نقص امروز وجود دارد، مشکلات تربیتی همچنان ادامه دارد و کماکان مربیان پرورشی پرچمدار و راهبر جریان تربیتی هستند.

وی آغاز به کار در آموزش وپرورش در کسوت مربی تربیتی را افتخار خود دانست و اذعان کرد: هر چند حلقه اتصال فعالیت‌های تربیتی در مدارس مربیان پرورشی هستند، فعالیت مربیان نباید به برگزاری مراسم و مناسبت‌ها محدود شود، بلکه مربیان تربیتی باید جریان تربیتی مدرسه را همواره رصد و با شناسایی عوامل مخل تربیتی نسبت به رفع آنها اقدام کنند، زیرا بسیاری از عوامل اخلال‌گر تربیتی، منطقه‌ای و یا مدرسه‌ای هستند.

مربیان تربیتی دائما جریان تربیتی مدارس را رصد کنند

بطحایی رصد روند تربیتی را رسالت اصلی مربیان پرورشی برشمرد و خاطر نشان کرد: مربیان چشم بینا و حسگرهایی هستند که دائما باید جریان تربیتی مدارس را رصد کنند و سایر معلمان را در جریان فضای تربیتی مدرسه قرار دهند و این امر نیازمند حسگری هوشمند است تا سمت و سو و سرعت جریان تربیتی را مشخص کند.

وی بازتنظیم مأموریت مربیان تربیتی را ضرورت امروز دانست و افزود: بعضا مشاهده می‌شود مربیان پرورشی تنها به برگزاری مراسم و مناسبت بسنده می‌کنند. این امر بین مربی پرورشی و شأن و جایگاهش فاصله زیادی ایجاد می‌کند؛ بنابراین یکی از مسئولیت‌های امروز معاونت پرورشی بازتنظیم مأموریت مربیان تربیتی است.

عضو کابینه تدبیر وامید گفت: سیاست مدرسه به عنوان کانون اصلی تعلیم و تربیت از سیاست‌های اصلی آموزش وپرورش است؛ زیرا معتقدیم اگر تیم مدرسه قدرت عمل بیشتری داشته باشد مربی تربیتی نیز می‌تواند نقش خود را بهتر ایفا کند.

مربیان تربیتی نباید به روزمرگی بیفتند

وی افزود: مربیان نباید آنقدر دچار روزمرگی شوند تا از رسالت اصلی خود، که رصد جریان تربیتی و رفع موانع است، باز بمانند و بتوانند دانش‌آموزان را از آسیب‌های اجتماعی مصون نگه دارند.

بطحایی گفت: یکی از دلایلی که اثربخشی در آموزش و پرورش را کاهش را داده این است که ما علائق بچه‌های امروز در تصمیم‌گیری‌های خود مورد توجه قرار نداده‌ایم.

وی افرود: ما امروز در تبیین عملیاتی مفهوم تربیت دچار مشکل هستیم. ما تبیین نظری این مفهوم را خوب باز کردیم اما در اجرا و پیاده‌سازی آن با مشکل روبه‌رو هستیم. معلمان در مدرسه خود را ذی‌نفوذ در تربیت دانش‌آموزان نمی‌دانند. به طور مثال ما یک برنامه درسی برای معلم فیزیک مشخص کرده‌ایم و از او می‌خواهیم در راستای همان برنامه تدریس کند. او هم فقط درس خود را می‌دهد و فکر می‌کند مقوله تربیت وظیفه معلم پرورشی و باقی معلمان است.

مشکل مزمن قدیمی در آموزش و پرورش حافظه محوری است

بطحایی مشکل مزمن قدیمی در آموزش و پرورش را حافظه محوری دانست و گفت: سیطره دانش صرف و تکیه بیش از اندازه به آن کار معلمان پرورشی را با مشکل روبه‌رو کرده است.‌ معلمان تربیتی زمانی در اختیار ندارند تا برنامه‌های تربیتی خود را با کمک معلمان دیگر اجرا کند.

وی ادامه داد: حذف آزمون‌ها در دوره ابتدایی قدمی کوچک برای باز کردن و اصلاح همین وضع بود. بچه‌های ما در مدرسه نیاز به تمرین مهارت زندگی دارند و تا زمانی که سیطره کتب کمک آموزشی باشد مجالی برای این امر مهم نیست. معلمان تربیتی کمک کنند تا این محیط را به وجود آوریم.

وزیر آموزش و پرورش گفت: مسیر ما در تعلیم و تربیت منحرف شد. بچه‌های ما غیر از ورود به دانشگاه مهارت‌هایی لازم دارند که باید در مدرسه یاد بگیرند.

بطحایی در پایان صحبت‌هایش گفت: مربیان پرورشی بدانند علرغم همه فشارها و محدودیت‌ها، شرط اصلی موفقیت سرزندگی و نشاط در کار است. امروز امید برای رسیدن به افق‌های روشن در آموزش و پرورش به وفور دیده می‌شود. این امید را نباید فراموش کنیم. ما با امید و سرمایه‌های ارزشمندی که در آموزش و پرورش داریم حتی می‌توانیم مشکلات اقتصادی موجود را نیز برطرف کنیم.

وزیر آموزش‌و‌پرورش: بودجه کنونی کفاف اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان را نمی‌دهد

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار