نگاهی به اقدامات دولت دوازدهم در حوزه امور تربیتی

تهران (پانا) - امور تربیتی در میان نقش و کارکرد‌های گوناگونی که  آموزش و پرورش در خود جای داده، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. سیدمحمد بطحایی،‌ وزیر آموزش و پرورش، در سخنرانی اخیر بر اهمیت جایگاه امور تربیتی تاکید کرد. او همچنین یادآور شد:‌ اغلب مسئولان کشور روزی افتخار مربی تربیتی بودن را داشته‌اند و بسیاری از مربیان پرورشی بعدها پست‌های مدیریت را برعهده گرفتند.

کد مطلب: ۸۰۲۴۵۵
لینک کوتاه کپی شد
نگاهی به اقدامات دولت دوازدهم در حوزه امور تربیتی

پیش از انقلاب اسلامی جریان تربیتی با نگاهی غیربومی دنبال می‌شد اما پس از انقلاب در هشتم اسفند 1358، با تدبیر شهیدان رجایی و باهنر، نهاد «امور تربیتی» در آموزش و پرورش با ساختار جدید و اهداف نظام اسلامی بنیان نهاده شد. این اتفاق زمانی شکل گرفت که مدارس کشور، بهترین میدان جذب نیرو برای انواع گروه‌های سیاسی شده بود.

جریان امور تربیتی در سال‌های پس از انقلاب با تحولاتی مواجه بود که از جمله می‌‌توان به شکل‌گیری سازمان دانش‌آموزی در سال 80 اشاره کرد. به دنبال تاسیس این سازمان معاونت پرورشی وقت در ساختار سازمانی وزارت آموزش و پرورش با معاونت تربیت بدنی تجمیع شوند.

اما در سال 1383 بار دیگر سخن از احیای نهاد امور تربیتی به میان آمد. رهبر معظم انقلاب در تاریخ 29 تیرماه 1383 در دیدار با مسئولان آموزش و پرورش سراسر کشور، بر رفع خلاء امور تربیتی در عرصه تعلیم و تربیت تاکید کردند .

به مناسبت بزرگداشت هفته امور تربیتی نگاه اجمالی به رویدادهای مرتبط با موضوعات پرورشی و تربیتی در وزارت آموزش‌وپرورش، از زمان روی کار آمدن دولت دوازدهم تا کنون داشته‌ایم.

ایجاد مرکز کنترل سفرهای برون‌استانی

یکی از مهم‌ترین اقداماتی که معاونت پرورشی امسال در کارنامه خود دارد، طرحی جدید با عنوان ایجاد مرکز کنترل سفرهای برون استانی دانش‌آموزی است که علاوه بر تشدید نظارت‌ها بر روند اردوهای دانش‌آموزی، اقدامی کاملا بدیع در کشور است.

همچنین نظارت الکترونیکی بر بوفه مدارس اقدامی دیگر است که سازمان دانش‌‌آموزی در برنامه‌های خود با هدف افزایش ایمنی و سلامت دانش‌آموزان در دستور کار قرار داده است.

راه‌اندازی تلویزیون تعاملی

راه‌اندازی تلویزیون تعاملی سینا برای آموزش مسایل اجتماعی و مهارت‌های زندگی به اولیای دانش‌آموزان برای پیشگیری از وقوع آسیب‌های اجتماعی کودکان و نوجوانان از دیگر اقدامات تحولی بود که آموزش و پرورش برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی مورد توجه قرار داد.

در رویدادی دیگر، بخش امور فرهنگی - هنری معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش از اعلام آمادگی برای همکاری با بنیاد سینمایی فارابی خبر داد.

تهیه پیش‌ نویس نظام جامع راهنمایی و مشاوره در آینده‌ای نزدیک

اهمیت مشاوره و راهنمایی در مدارس و فقدان مشاور در دوره ابتدایی موجب شده تا پیش‌نویس نظام جامع راهنمایی و مشاوره تهیه شود که به زودی در شورای عالی مطرح خواهد شد.

برنامه‌ریزی برای تغییر نحوه اجرای طرح هدایت تحصیلی از دیگر اقدامات قابل توجه این معاونت محسوب می‌شود که با توجه به انتقادات وارد بر اجرای طرح در نخستین سال فعالیت موانع و مشکلات شناسایی شد تا امسال این طرح با رویکرد اختیاری به جای اجباری با استقبال بهتری از سوی خانواده‌ها مواجه شود.

تجهیز کتابخانه‌های مدارس

طرح تجهیز کتابخانه مدارس از دیگر اقدامات معاوت پرورشی با هدف توسعه فعالیت‌های تربیتی برای دانش‌آموزان است که با بودجه پنج میلیارد تومانی عملیاتی شد. بر اساس این طرح همزمان با ورود کتاب‌های جدید به کتابخانه مدارس، کتاب‌های فرسوده از آنها خارج می‌شود. همچنین امسال برای اولین بار دانش آموزان کتابخوان برتر هم از سوی معاونت پرورشی و فرهنگی تجلیل شدند.

توجه به فرهنگ قرآنی

همچنین امسال وزارت آموزش و پرورش به دلیل برگزاری مسابقات قرآن کریم و ترویج فرهنگ انس با قرآن و معارف اهل بیت به عنوان رتبه برگزیده در بین دستگاه های قرآنی انتخاب شد.

امسال آموزش و پرورش و به تبع آن معاونت پرورشی میزبان سی و چهارمین مسابقه بین‌المللی قرآن کریم بود و در این دوره از مسابقات مقرر شد تا دبیرخانه دائمی مسابقات بین المللی قرآن دانش آموزی در وزارت آموزش و پرورش تشکیل شود که اجرای آن از ابتدای سال تحصیلی جاری بود.

بسط عدالت آموزشی

برنامه‌های آتی وزارت آموزش و پرورش در جهت نیل به اهداف کلان شامل تامین و بسط عدالت در برخورداری از فرصت های تعلیم و تربیت، ارتقای کیفیت تعلیم و تربیت به منظور بهبود و ارتقای شاخص های کمی و کیفی آموزش و پرورش است.

در راهبرد 4 سند تحول بنیادین نیز به ‌توسعه و نهادینه کردن ادارات آموزشی و تربیتی در مناطق مختلف کشور و تقویت آموزش و پرورش مناطق مرزی با تاکید بر توانمندسازی معلمان و دانش‌آموزان این مناطق با تمرکز بر کیفیت فرصت‌های هماهنگ با نظام و معیار اسلامی اشاره شده است.

آموزش و پرورش همچنین در این مدت اقداماتی را انجام داده است که هر چند به صورت مستقیم در زمره امور تربیتی نمی‌گنجد، نتایج و پیامدهای آن در این حوزه تاسیر بسزایی خواهد داشت، ازجمله:

- توجه ویژه به توسعه بهداشت در فضاهای آموزشی به ویژه در مناطق محروم و روستایی در دستور کار قرار گرفت که یکی از مهم ترین این موارد متناسب‌سازی سرویس بهداشتی با وضع جسمانی دانش‌آموزان و به‌ویژه دانش‌آموزان دختر، با همکاری دفتر امور عشایر وزارت آموزش و پرورش است.

- حذف آزمون‌های مدارس تیزهوشان و نمونه‌دولتی تصمیم جدیدی است که مدارس را از آموزش صرف خارج کرده و به سوی پرورش سوق می‌دهد چراکه دانش‌آموزان از گزند امتحانات و اضطراب ناشی از آن خارج می‌شوند و بر نشاط مدارس خواهد افزود.

- تلاش برای حذف کوله‌پشتی‌های سنگین دانش‌آموزان یکی از مواردی است که مدت‌هاست آنان را درگیر کرده و برای رفع این مشکل راهکارهای فنی و جدید با همکاری معاونت تربیت بدنی و سلامت در حال شکل‌گیری و اجراست.

مریم احمدی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار