مدیرکل متوسطه اول آموزش و پرورش اعلام کرد: آغاز ثبت‌نام در سامانه انتخاب و انتصاب مدیران مدارس از ۱۲ اسفند

تهران (پانا) - مدیرکل دفتر آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش زمان ثبت‌نام افراد متقاضی در سامانه انتخاب و انتصاب مدیران مدارس را ۱۲ اسفند اعلام کرد و از ادامه آن تا ۲۱ اسفند خبر داد.

کد مطلب: ۸۰۲۰۰۲
لینک کوتاه کپی شد
مدیرکل متوسطه اول آموزش و پرورش اعلام کرد: آغاز ثبت‌نام در سامانه انتخاب و انتصاب مدیران مدارس از ۱۲ اسفند

عظیم محبی با حضور در استودیوالفبا درباره جزییات فرایند انتخاب و انتصاب مدیران مدارس اظهار کرد: مدرسه کانون تعلیم و تربیت است و همه انتظارات از تعلیم و تربیت در مدرسه صورت خواهد گرفت.

وی ادامه داد: براساس رویکرد جدید و سند تحول بنیادین برای انجام وظایف مدارس نیازمند انتخاب شایسته مدیر هستیم که ۳ صلاحیت عمومی، تخصصی و حرفه‌ای داشته باشد.

محبی بیان کرد: این فرایند از سال‌های گذشته بوده و در سال ۹۳ بخشنامه آن به استان‌ها ارسال شد اما با نگاه فناورانه وزیر آموزش و پرورش دستورالعمل آن بازخوانی و فرایند اصلاح شد. بنده به عنوان مسئول کمیته دستورالعمل را تهیه کردم و با امضای وزیر به استان‌ها ابلاغ شد.

مدیرکل دفتر متوسطه اول وزارت آموزش و پرورش اشاره کرد: در این بخشنامه افرادی که تمایل به مدیر شدن دارند می‌توانند در سامانه ثبت‌نام و اطلاعات پرسنلی و عملکردی خود را وارد کنند. ۲۰۰ امتیاز برای این بخش درنظر گرفته شده است سپس از افراد منتخب شده آزمون گرفته می‌شود.

وی با اشاره به اینکه برای شرکت در این آزمون منابع کلی مشخص است گفت: افراد می‌توانند از کتاب‌های مدیریتی و اسناد تحولی درنظر گرفته شده برای شرکت در این آزمون استفاده کنند برای این بخش نیز ۲۰۰ امتیاز درنظر گرفته شده است که افراد باید بالای ۶۰ درصد این امتیاز را کسب کنند.

محبی تصریح کرد: بعد از برگزاری آزمون مصاحبه تخصصی در حوزه پرورشی، پشتیبانی، مدیریت و روانشناسی برای افراد درنظر گرفته می‌شود که این بخش ۴۰۰ امتیاز دارد و افراد براساس کسب امتیاز بیشتر برای دوره‌های مختلف که در سامانه مشخص کرده‌اند وارد می‌شوند.

مدیرکل دفتر متوسطه اول وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد: این هفته اعلام شده است مشخصات مدیران مدارسی که تا اول مهر باید تغییر کنند در سامانه قرار گیرد. ثبت‌نام فرهنگیان در این سامانه از روز ۱۲ اسفند آغاز شده و تا ۲۱ اسفند ادامه دارد.

وی عنوان کرد: کمیته این فرایند تا پایان اسفند مراحل را جمع می‌کنند و پس از استعلام حراست در خرداد آزمون برگزار می‌شود.

محبی این کار را آغاز شایسته سالاری برای مدیریت مدارس و مشارکت پذیری ذی نفعان اعلام کرد و گفت: این فرایند در مناطق مرکزی استان‌های آموزش و پرورش برگزار خواهد شد.

وی در پاسخ به سوال پانا مبنی بر اینکه آیا افراد متقاضی می‌توانند در دوره دیگری از فعالیت خود در مدارس، مدرسه‌ای را انتخاب کنند بیان کرد: افراد با ورود به سامانه Entekhab.medu.ir می‌توانند در منطقه آموزشی خود مدارسی که نیاز به مدیر دارند را انتخاب کنند.

اعلام منابع ورود به آزمون

وی درباره اعلام منابع ورود به آزمون ادامه داد: امروز منابع این آزمون مشخص می‌شود و تا پایان این هفته اطلاع رسانی خواهد شد.

مدیرکل آموزش متوسطه اول وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه امروز اسامی منابع به کاندیداها اعلام می‌شود تصریح کرد: علاوه بر آزمون، توجه ویژه‌ای نیز به مصاحبه شده است زیرا مصاحبه کار تخصصی است، ممکن است فردی با مطالعه خوب صرفا در آزمون پذیرفته شود اما باید در مصاحبه فرد به لحاظ مختلف مورد سنجش قرار بگیرد تا تمام ابعاد وی مشخص شود. صرفا انتخاب نباید بر اساس علم و آگاهی باشد و مسائل فنی، گفتمان، تفکرهای مدیریتی نیز مورد بررسی قرار بگیرد.

وی درباره تاثیر رزومه در انتخاب افراد بیان کرد: سابقه فعالیتی بسیار مهم است و باید فردی انتخاب شود که به تمام مسائل آگاه باشد. البته در این مرحله می‌توان افراد دارای سابقه مدیریتی نیز مجدد مورد سنجش قرار گیرند.

وی افزود: افرادی که دارای سابقه مدیریتی هستند در این مرحله ممکن است امتیاز بیشتری کسب کنند اما بررسی سوابق علمی، تفکر مدیریتی تنها معیار انتخاب است.

مدیرکل آموزش متوسطه اول وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: قرار است این طرح در مناطق مرکزی استان‌ها انجام شود و ممکن است در سال اول با مشکلاتی مواجه شویم اما این برنامه باید تبدیل به فرهنگ شود.

آیا معلمان مدیران موفقی می‌شوند؟

محبی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه آیا معلمان می‌توانند مدیران موفقی باشند افزود: ما به دنبال افراد شایسته‌تر هستیم و فرد کاندید باید امتیازات را کسب کند. در حال حاضر شرایط برای کاندیدا شدن برای تمام فرهنگیان مهیا شده است.

وی در خصوص فاکتورهای انتخابات و احتمال انتخاب افرادی غیر از معلمان گفت: اگر فردی از اداره کل شرایط داشته و داوطلب شود این منافاتی ندارد اما باید گفت فردی می تواند شرکت کند که حداقل ۴ سال به بازنشستگی داشته باشد و پایین‌تر از لیسانس هم نباشد.

وی افزود: اطلاعات افرادی که در آزمون پذیرفته و در مصاحبه حداقل امتیاز را کسب می‌کنند در بانک اطلاعاتی ثبت و ذخیره می‌شود تا طی سال‌های آینده در صورت نیاز به مدیر بتوانیم از بین آنها فرد مناسب را انتخاب کنیم.

مدیرکل آموزش متوسطه اول وزارت آموزش و پرورش در خصوص تحقیقات سابقه افراد کاندیدا خاطرنشان کرد: بررسی توسط حراست و مصاحبه انجام می‌شود اما در صورت نیاز تحقیق میدانی هم انجام می‌شود.

محبی با توجه به ایجاد فضای رقابتی در مدارس برای کسب مقام مدیریت افزود: این امر موجب رقابت می‌شود اما ما به دنبال افراد شایسته هستیم.

فعالیت کمیته انجام دهنده مصاحبه

وی درباره اعضای کمیته انجام دهنده مصاحبه از افراد پذیرفته شده در آزمون گفت: اعلام شده کمیته انتخاب و انتصاب باید متشکل از نماینده پشتیبانی، پرورشی، آموزشی باشد و علاوه بر اینها یک نفر دارای علم مدیریت حتی خارج از فضای آموزش و پرورش و یک نفر صاحب تجربه مدیریت مدرسه باشد.

وی افزود: مسئولان بر تمام فرآیندهای انتخاب و مصاحبه نظارت خواهند کرد تا روابط منجر به انتخاب نشود و بتوانیم در شایسته سالاری موفق باشیم.

به گفته مدیرکل آموزش متوسطه اول وزارت آموزش و پرورش، در کسب امتیاز، داشتن مدرک تحصیلی مرتبط موثر است که اولویت اول با افرادی که دارای مدرک مدیریت آموزشی باشند.

محبی یادآور شد: این طرح در بسیاری کشورها انجام شده و ما نیز در سطح فرهنگیان نظرسنجی انجام دادیم تا اطلاعات به روز و دقیق داشته باشیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار