جمعه خبر؛ از موگرینی تا جنتی، این روزها همه از برجام می گویند

تهران (پانا) – هفته ای که اسرائیل فلسطین را به خون نشاند و بیش از 50 آزادی خواه را راهی دیار باقی کرد، در تهران آیت الله جنتی به شدیدترین نحو ممکن به برجام و روحانی تاخت، در بروکسل موگرینی از تلاش ها برای حفظ این توافق سخن گفت، وزارت اطلاعات پاسخ گزارش دوتابعیتی های مجلس را داد اما سرنوشت میزان افزایش حقوق ها همچنان در هاله ای از ابهام است.

کد مطلب: ۸۲۲۴۹۳
لینک کوتاه کپی شد
جمعه خبر؛ از موگرینی تا جنتی، این روزها همه از برجام می گویند

تحولات سیاسی در کشور به واسطه آنچه در میان احزاب و گروه‌های مختلف روی می‌دهد و البته بر اساس آنچه در جهان هر روز شاهد آن هستیم، دستخوش تغییر است. آنچه در طول یک هفته در عرصه سیاست روی می‌دهد، گاه چنان پرشتاب مسیر را می‌پیماید که فرصت را برای تأمل و تفکر از اهل فن و مخاطبان اصلی سیاست می‌گیرد. مرور مهم‌ترین رویدادهای هفته بهانه‌ای است تا با نگاهی گذرا به روزهای گذشته بتوانیم برای روزهای پیش رو مهیا شویم.

خبرگزاری پانا با چنین رویکردی گزارشی از ده رویداد مهم سیاسی کشور برای هر هفته در پیش روی مخاطبان قرار خواهد داد.

بر اساس این گزارش، هفته گذشته از بیست و یکم تا 28 اردیبهشت ماه، شاهد اتفاقات و رخ‌دادهای بسیاری در صحنه سیاست کشور بود، هفته‌ای که عمده اخبار پیرامون برجام و آینده توافق هسته‌ای در روزهای پس از خروج آمریکا بود.

استاد طباطبائی درگذشت؛ رفیق به رفیق پیوست

غروب پنجشنبه، نخستین روز ماه مبارک رمضان بود که خبری تلخ به تیتر نخست خبرگزاری‌ها تبدیل شد، حجت‌الاسلام سید مهدی طباطبایی، استاد اخلاق و دوست و رفیق همیشگی آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام، بر اثر عارضه کبدی و تنفسی جان به جان‌آفرین تسلیم کرد.

استاد طباطبائی روزگاری محبوب رسانه ملی بود اما او هم مانند بسیاری دیگر پس از برخی حوادث در کشور از صدا و سیما رانده شد.

پیکر حجت‌الاسلام طباطبائی عصر امروز(جمعه) در مقابل حرم حضرت معصومه (س) در قم به خاک سپرده می‌شود.

مواضع خاص و جالب استاد طباطبائی در خصوص مسائلی همچون انتخابات ریاست‌جمهوری پر‌حاشیه سال 88، روابط و دوستی نزدیک و کم‌نظیر آیت‌الله هاشمی با رهبر انقلاب، مصادره رهبری از سوی برخی اصولگرایان، عملکرد بسیج و نارضایتی مردم از این ارگان، حجاب و... بارها و بارها در رسانه‌های مختلف بازتاب داشته و همین مواضع جایگاهی به مراتب متفاوت برای او در بین سایر روحانیون در بین عموم مردم ایجاد کرده است.

این استاد اخلاق پیش از درگذشت خود در یکی از گفت‌و‌گوهایش به نشریه تماشاگران گفته بود: «دوست قاضی‌ای داشتم که خیلی حکم اعدام می‌داد و حرف گوش نمی‌داد، اواخر عمرش در بیمارستان به ملاقاتش رفتم، می‌گفت خواب ندارد، مدام کابوس می‌بیند و آن اعدامی‌ها جلوی چشمش رژه می روند...»

حقوق بشر به حال فلسطین خون گریست!

روز نکبت، سالروز تاسیس رژیم صهیونیستی است، روزی که اسرائیل در خاک کشور فلسطین با همراهی غرب اعلام وجود کرد. اما امسال به واسطه تصمیم جنجالی و پرحاشیه دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، مبنی بر انتقال سفارت واشنگتن به بیت‌المقدس، این روز با حاشیه‌ها و انتقادات فراوان جهانی علیه اسرائیل همراه شد.

درست در لحظاتی که ایوانکا ترامپ، دختر رئیس‌جمهوری آمریکا، به همراه سران رژیم صهیونیستی مشغول افتتاح سفارت واشنگتن در بیت المقدس بودند، هزاران فلسطینی برای دفاع از خاک و کشور خود و اعتراض به این تصمیم ایالات متحده دست به تظاهرات و اعتراض پشت مرزها و دیوارهای غزه زدند.

از روزها قبل که اوضاع در نوار غزه ناآرام بود، انتظار بروز ناآرامی ها در این روز وجود داشت اما خوی وحشی‌گری اسرائیل بار دیگر جهانی را در شوک فرو برد و بیش از 2000 نفر با گلوله‌های تک‌تیزاندازان صهیونیست مصدوم شدند.

اعتراض‌های جهانی بالا گرفت و کشورهای مسلمان، به جز چند کشور منطقه که خواهان عادی‌سازی روابط با اسرائیل هستند، در کنار کشورهای غربی و اروپایی یک صدا جنایات اسرائیل را محکوم کردند.

در بخشی از بیانیه دولت ایران در همین آمده است : «روز گذشته که مصادف با روز نکبت، سالروز اشغال فلسطین و تاسیس رژیم جعلی صهیونیستی بود؛ سرزمین های اشغالی بار دیگر و همچون تمام ۷۰ سال گذشته، شاهد به خاک و خون کشیده شدن ده ها نفر و مجروح شدن هزاران نفر از مردم بی دفاع و بی گناه فلسطین توسط غاصبان قدس شریف بود.

قتل عام روز گذشته مردم مظلوم و بی‌سلاحی که در اعتراضات مسالمت آمیز علیه اشغالگری و تجاوز شرکت کرده بودند، در حالی صورت گرفته است، که دولت آمریکا همزمان در حال برگزاری جشن و پایکوبی برای اقدام غیرقانونی و تحریک‌کننده خود در انتقال سفارت این کشور به قدس شریف، آن هم در روز نکبت بود.

بدون تردید ایمان، روحیه مقاومت و خستگی ناپذیری زنان و مردان فلسطینی در آستانه ورود به ماه مبارک رمضان که در چند دهه اخیر، تبدیل به میعادگاهی برای یادآوری جهانی مظلومیت فلسطینیان در روز قدس شده است؛ توطئه جدید صهیونی - آمریکایی برای تبدیل کردن مساله فلسطین به موضوعی فرعی برای جهان اسلام را نیز با شکست روبرو خواهد کرد.»

تصویر زیر متعلق به کودک 8 ماهه فلسطینی است که پنجاه و نهمین شهید روز نکبت نام گرفت.

بیانیه‌ای به نام مجلس خبرگان به کام آیت‌الله جنتی

بعد از خروج ایالات متحده آمریکا به رغم گمانه‌زنی‌ها مبنی بر تبدیل برجام به نقطه‌ای برای انتقام‌گیری سیاسی از دولت و وزرات امور خارجه، به نظر می رسید با تاکید مقامات و بزرگان کشور بر لزوم ایجاد اتحاد در کشورمان کمتر شاهد حملات به دولت باشیم.

فکر فرصت‌سازی از خروج آمریکا از برجام برای افزایش همبستگی و اتحاد درونی کشور با آتش زدن برجام و پرچم آمریکا به دست عده‌ای نماینده نزدیک به جبهه پایداری در مجلس شورای اسلامی عملا با شکست مواجه شد.

از سوی دیگر بیانیه‌ای با عنوان بیانیه «پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری» در پایگاه اطلاع‌رسانی این ارگان منتشر شد.

این بیانیه که در بخشی از آن «رئیس‌جمهوری را به عذرخواهی از مردم بابت خروج آمریکا از برجام» دعوت کرده در همان دقایق نخست با سیل انبوه واکنش‌ها در شبکه‌های اجتماعی مواجه شد.

فردای روز صدور بیانیه نیز دولت در اطلاعیه‌ای که در پایگاه اطلاع رسانی‌اش منتشر شد، به بیانیه مجلس خبرگان رهبری واکنش نشان داد، در بخشی از این بیانیه آمده است: «رئیس‌جمهوری فعلی آمریکا مدعی است در جریان برجام کاملاً متضرر شده است و ایران را کشوری می‌داند که بدترین توافق را به او تحمیل کرده‌ است. او خروج از برجام را پاسخی برای تحقیر آمریکا در برابر ایران می‌داند. در چنین شرایط خطیری که وحدت ملی یک ضرورت است، سوال این است که حمله به دولت و تخریب دستاوردهای کشور که همراه با افزایش قدرت دفاعی و تقویت جایگاه منطقه‌ای ایران به دست آمده است، همصدائی با چه جریانی و ریختن آب به آسیاب چه کسانی است.

متأسفانه آنان که باید عذرخواه مواضع نادرست خود در گذشته باشند ، طلبکارانه به دستاوردهای ملی می‌تازند و حاضر نیستند به این سوال پاسخ دهند که خسارت‌های تحریم ظالمانه بر ملت ایران چه میزان بوده و برای پیش‌گیری به موقع از آن خسارت‌ها چه کرده‌اند؟ آنها هیچ گاه حاضر نیستند از ناتوانی خود در ارائه راه‌های جایگزین برجام سخن بگویند و صادقانه بابت رویکرد غلط و کارشکنی‌های خود در روند پیشرفت کشور ، از ملت عذرخواهی کنند. آنها در تعارضی آشکار ، هم دلواپس حضور آمریکا در برجام بوده‌اند و هم شاکی خروج آمریکا از برجام. مدیریت مسئولانه کشور ، عرصه تناقض‌گوئی نیست ؛ بلکه نیازمند تصمیم قاطع و عمل شجاعانه است.»

بعد این واکنش دولت، علی مطهری، نایب رئیس دوم مجلس شورای اسلامی در واکنش به بیانیه تند و تیزی که به نام مجلس خبرگان رهبری منتشر شده بود، خطاب به آیت‌الله جنتی، رئیس این مجلس نوشت: « گفته‌اید در صورت اخذ نشدن تضمین‌های جدی و محکم از اروپایی‌ها، خروج از برجام تکلیف شرعی و قانونی دستگاه دیپلماسی خواهد بود.

آیا تکلیف شرعی دستگاه دیپلماسی را جنابعالی تعیین می‌کنید یا مقام رهبری؟ همچنین آیا تکلیف قانونی دستگاه دیپلماسی را جنابعالی تعیین می‌کنید یا مجلس؟

حقیقت این است که یکی از معضلات کشور ما دخالت نهادهای مختلف در کار یکدیگر است. وظیفه مجلس خبرگان رهبری طبق قانون اساسی، گذشته از انتخاب رهبر در زمان خاص، نظارت بر بقای شرط عدالت در مقام رهبری و نظارت بر دستگاه‌های زیرمجموعه رهبر است.

ورود به مسائلی مانند برجام و تعیین تکلیف برای رئیس‌جمهوری و مجلس شورای اسلامی از وظایف آن مجلس نیست.»

حجت الاسلام مسیح مهاجری نیز در روزنامه جمهوری اسلامی در واکنش به بیانیه مجلس خبرگان علیه حسن روحانی و دولت تحت مدیریت او نوشت که گویا نویسندگان نامه رئیس‌جمهوری آمریکا را با رئیس‌جمهوری ایران اشتباه گرفته‌اند!

کمی پس از انتشار نخستین واکنش‌ها، پایگاه اطلاع‌رسانی مجلس خبرگان در اقدامی جالب، پسوند «مجلس خبرگان رهبری» را از انتهای بیانیه مذکور حذف و «رئیس مجلس خبرگان رهبری» را جایگزین آن کرد.

آیت الله خاتمی، سخنگوی هیات رئیسه مجلس خبرگان رهبری نیز ضمن بیان اینکه نام «مجلس خبرگان رهبری» به اشتباه ذیل بیانیه فوق‌الذکر نوشته شده است، گفت که بهتر است در کشور آزادی بیان وجود داشته باشد تا همه بتوانند در خصوص مسائل مختلف اظهار نظر کنند.

گزارش عجیب دوتابعیتی ها و پاسخ وزارت اطلاعات

وزارت اطلاعات در پی انتشار گزارش منتشر شده در برخی رسانه‌ها با عنوان «متن گزارش تحقیق و تفحص از دو تابعیتی ها» در نامه‌ای به علاءالدین بروجردی، رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نکاتی درباره این گزارش مطرح کرده است.

در بخشی از پاسخ وزارت اطلاعات آمده است؛

«این وزارتخانه طی ماه‌های گذشته همکاری‌های مختلفی با هیات تحقیق و تفحص مزبور معمول داشته است. از برگزاری نشست اعضاء هیات با وزیر محترم اطلاعات و معاون ذی ربط ایشان تا تهیه و ارسال نقطه نظرات کارشناسی وزارت به رئیس محترم هیات اما متاسفانه در گزارش نهایی نکاتی درج گردیده که ضروری است نسبت به آن اقدام لازم به عمل آید.

در صفحات ۱۴ و ۱۵ گزارش کمیسیون که عینا بخشی از نامه این وزارتخانه می باشد، به دلیل درج ناقص مطلب شائبه های متعددی ایجاد نموده مبنی بر اینکه طی دو سال گذشته ۲۱۰ مدیر دو تابعیتی در نظام شناسایی شده است. حال آن که در گزارش این وزارتخانه تاکید شده بود که طی دو سال گذشته از ۱۹حوزه ای که استعلام شده بود تعداد ۲۱۰ نفر به دلیل دو تابعیتی، اقامت از نوع گرین کارتی، رد صلاحیت شده اند و در ادامه به پنج حوزه اشاره شده بود مانند: اشتغال در مراکز دولتی و حکومتی یا همکاری با مراکز حساس، دولتی، علمی، دانشگاهی، آموزشی و نظامی و ... بنابراین بخش عمده ای از استعلامات مربوط به گزینش و همکاری بوده (اعم از بخش های حکومتی، دولتی و حتی خصوصی) همان گونه که ملاحظه می فرمائید چنانچه این قسمت از متن نامه این وزارتخانه به صورت کامل درج می شد، شائبه مذکور ایجاد نمی گردید تا موجب بروز ذهنیت های منفی شود. عین این مطلب در مورخ ۹۶/۱۲/۱۵ و قبل از چاپ گزارش کمیسیون توسط سرکار خانم چنارانی در صحن علنی مجلس مطرح گردید که این وزارتخانه در مورخ ۹۶/۱۲/۱۶ در اعتراض به موضوع با هیات رئیسه و رئیس هیات تحقیق و تفحص مکاتبه و تذکر داد.»

در گزارشی که تحت عنوان دوتابعیتی ها از سوی هیات بررسی این مسئله در مجلس شورای اسلامی منتشر شده، نه تنها نامی از همکاری وزارت اطلاعات نیامده بلکه اتهاماتی را نیز به فرزند برخی وزرا به ویژه محمدجوادظریف، وزیر امور خارجه، کشورمان وارد کرده است.

گزارش این هیات اتهاماتی را نیز به حمید موسویان، دیپلمات باسابقه سابق کشورمان مطرح کرده و وی را دوتابعیتی معرفی می‌کند که با واکنش او مواجه شد، موسویان در اطلاعیه ای موارد مذکور در این گزارش را طور جد تکذیب کرد.

افزایش 20 درصدی حقوق حداقلی بگیران، همچنان در ابهام

مصوبه افزایش 20 درصدی حقوق‌ها به روش پلکانی نزولی (کم‌ترین حقوق= بیشترین افزایش) در جریان بررسی جزئیات لایحه بودجه سال 97 کل کشور با برداشت متفاوت دولت و البته با منقح ننویسی بهارستان‌نشینان تبدیل به محل اختلاف اخیر دولت و مجلس شد.

نمایندگان می گویند دولت باید حقوق کارمندان کم درآمد خود را 20 درصد افزایش دهد اما اهالی پاستور می گویند مصوبه مجلس این اختیار را به دولت می دهد که حقوق ها را به صورت پلکانی نزولی تا 20 درصد افزایش دهد و برهمین اساس دولت قصد دارد حقوق‌ها را بین 6 تا 12 درصد افزایش دهد.

اختلاف بین دولت و مجلس به حدی پیش رفت که نمایندگان برای اعمال نظر خود و اجرای افزایش 20 درصدی حقوق کارمندان حداقلی بگیر، استفساریه دهند. استفساریه به تایید اکثریت نمایندگان مجلس شورای اسلامی رسید و در صورت تایید شورای نگهبان دولت ملزم به اجرای این افزایش خواهد بود.

دولت اما همچنان مخالف است و می گوید این استفساریه در صورت تایید از سوی شورای نگهبان سقف بودجه‌ای سال 97 کشور را بر هم میزند و بار مالی قابل توجهی برای دولت به همراه دارد.

رایزنی برجامی ظریف با متحدان استراتژیک

یکشنبه بیست و سوم اردیبهشت ماه بود که محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان در ماموریت جدید خود برای اخذ تضمین از اروپایی‌ها برای حفظ برجام در روزهای پساآمریکا راهی پکن شد ، وزیر امور خارجه کشورمان در این سفر با وزیر امور خارجه و نخست‌وزیر چین دیدارها و مذاکراتی فشرده برگزار کرد.

آنچه از جزئیات دیدارهای ظریف در پکن رسانه‌ای شده است، نشان از علاقه چینی‌ها به حفظ برجام و تداوم همکاری با ایران در زمینه‌های متفاوت اقتصادی دارد.

بعد از پکن، ظریف در بامداد همان روز راهی مسکو شد و صبح دوشنبه با سرگئی لاوروف، همتای روس خود، رایزنی‌هایی در خصوص برجام و آینده این توافق هسته‌ای در روزهای خروج آمریکا داشت.

ظریف در دیدار با لاوروف می‌گوید: «برجام بر اساس موازنه منافع طرف‌های ایرانی، اروپایی و آمریکا استوار شده است و در شرایط جدید باید دید چگونه می‌توان منافع مردم ایران را تامین کرد.»

لاوروف، وزیر امورخارجه روسیه نیز تصریح کرد که موضع ایران در قبال برجام و حفظ این توافق را درک می کند و روسیه و چین در حفظ برجام منافع دارند.

بخش قابل توجهی از دیدارهای ظریف با مقامات چینی و روس بدون حضور خبرنگاران برگزار شده اما گمانه‌زنی‌ها از مثبت بودن این دیدارها حکایت دارد ، هرچند که لاوروف بعد از خروج ظریف از روسیه در اظهارنظری از اولتیماتوم آمریکا به طرف‌های برجام برای قطع همکاری خود با ایران خبر می‌دهد.

ایران چشم انتظار اقدام و عمل اروپایی ها

دوشنبه شب و بعد از دیدارهای ظریف با دو متحد استراتژیک راهی بروکسل، مقر اتحادیه اروپا برای دیدار با وزاری امور خارجه کشورهای تروئیکا (انگلستان، فرانسه و آلمان) و فدریکا موگرینی ، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا شد.

ظریف در این سفر دیدارهای دوجانیه و چندجانبه ای برگزار کرد که نتیجه آنها صدور بیانیه ای از سوی اتحادیه اروپا بود، بیانیه ای که کارشناسان و مسئولان داخلی کشورمان آن را گامی رو به جلو تفسیر کردند.

کشورهای اروپایی در بیانیه پایانی نشست بروکسل با اظهار تاسف از خروج آمریکا از برجام، بر اینکه رفع تحریم‌های مرتبط هسته‌ای و عادی‌سازی تجارت و روابط اقتصادی با ایران بخش‌های اساسی توافق [برجام] را تشکیل می‌دهد، صحه گذاردند. آنها [همچنین] بر تعهد خود به ایجاد اطمینان نسبت به ادامه تحقق اهداف تاکید و موافقت کردند که گفت‌وگوهای خود را در راستای این هدف تعمیق بخشند.

حشمت الله فلاحت پیشه ، کارشناس مسائل خارجی و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در همین خصوص به پانا می گوید: «باید گفت که بیانیه ای که اخیرا و پس از دیدار وزرای خارجه سه کشور اروپایی با هم و وزیر امور خارجه کشورمان صادر شد، بیانیه ای مثبت و در واقع گامی رو به جلو بود و دغدغه های ایران به خوبی در آن دیده شده بود.»

این نماینده مجلس با تاکید بر لزوم عملیاتی شدن این قبیل بیانیه ها، خاطرنشان می کند: «با آن که بیانیه اخیر موگرینی مثبت بود اما باید گفت که این بیانیه ناکافیست و نیاز به ورود اتحادیه اروپا به میدان عمل دارد، در واقع آنچه که برجام را حفظ می کند عملیاتی و اجرا شدن موارد ذکر شده در بیانیه مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپاست نه صرفا بیانیه صادر کردن.»

از سوی دیگر اتحادیه اروپا در نشست پنجشنبه شب این اتحادیه در بلغارستان با حضور رهبران اروپایی موضوع برجام را مورد بررسی قرار داده و به اتفاق برای حفظ برجام توافق کردند. همچنین ژان کلود یانکر، رئیس کمیسیون اروپا اعلام کرد که این اتحادیه قصد دارد در برابر تحریم‌های آمریکا علیه ایران، قوانین موسوم به «قوانین مقابله‌ای» را فعال کند.

بر این اساس شرکت های اروپایی طرف قرارداد با ایران در صورتی که به تحریم های آمریکا متعهد بمانند جریمه خواهند شد.

انتخابات هیات رئیسه مجلس

بر اساس آنچه محمدعلی وکیلی، دبیر هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی به پانا می گوید، انتخابات هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی ششم خرداد ماه برگزار می شود، حمیدرضا حاجی بابایی، وزیر اسبق آموزش و پرورش و نماینده فعلی مردم همدان در خانه ملت در همین خصوص به پانا می گوید که احتمال دارد این انتخابات نهم خرداد ماه برگزار شود.

با درنظرگیری وضع فعلی کشور و نیاز به همراهی و هماهنگی بیشتر بین قوا و نزدیکی بیشتر بین قوای سه‌گانه به خصوص پاستور و بهارستان و با در نظرگرفتن روابط نزدیک و دوستانه ایجادشده بین علی لاریجانی و حسن روحانی، به نظر می‌رسد کاندیداتوری لاریجانی قطعی است.

بر اساس اخبار منتشر شده مسعود پزشکیان، محمدرضا عارف، علی مطهری و حمید رضا حاجی بابایی از دیگر کاندیداهای مطرح دیگر هستند.

با در نظرگیری شرایط فعلی به نظر می‌رسد لاریجانی باردیگر بر صندلی ریاست مجلس شورای اسلامی تکیه بزند و مطهری نیز در سمت نایب رئیس وی حضور داشته باشد اما افرادی نظیر مصطفی کواکبیان، الیاس حضرتی و محمدعلی وکیلی از جمله کاندیداهای رسیدن به صندلی پزشکیان هستند.

بدین ترتیب رقابت سه فراکسیون برای کسب کرسی‌های نواب رئیسی و مجموعه هیات رئیسه بهارستان به چشم می‌خورد.

در این بین اما نمی‌توان چشم بر بانوانی نظیر فاطمه سلحشوری و پروانه مافی بست. با این همه باید منتظر ماند و دید آرایش هیات رئیسه بهارستان که نقشی کلیدی در خانه ملت ایفا می‌کند چگونه خواهد بود.

دیدار خرازی و کری در پاریس؛ خبری که شدیدا تکذیب شد!

یکشنبه بود که جیسون آزبورن، مشاور سابق ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا ادعاهایی مبنی بر دیدار سه تن از مقامات وزارت امور خارجه کشورمان با جان کری ، وزیر امور خارجه دولت باراک اوباما (رئیس‌جمهوری سابق ایالات متحده آمریکا) در پاریس را مطرح کرد.

وی در توئیتی دیگر در صفحه شخصی خود با انتشار عکسی مدعی شد که کمال خرازی، رئیس و عضو شورای راهبردی وزرات امور خارجه کشورمان یکی از سه عضو هیات ایرانی دیدار کننده با جان کری در پاریس بوده است.

رایزن فرهنگی کشورمان در پاریس به اظهارات مشاور سابق ترامپ واکنش نشان داد و به تکذیب این مطلب پرداخت.

حمید مرادخانی در این باره گفت: «آقای دکتر کمال خرازی یکشنبه ٢٣اردیبهشت ماه جهت شرکت در جلسات "بنیاد رهبران برای صلح "، به پاریس سفر کرده است. لازم به ذکر است که بنیاد مذکور به ابتکار ژان پییر رافارن، نخست وزیر سابق فرانسه تاسیس شده است و این جلسه نخست و شروع کار بنیاد رهبران برای صلح محسوب می‌شود. قابل ذکر است که آقای دکتر کمال خرازی نماینده ثابت ایران در کلیه جلساتی خواهد بود که از سوی این بنیاد به تناوب تشکیل خواهد شد. ٢٧ نماینده دیگر از سایر کشورها عضو این بنیاد شده‌اند که همگی از روسای سابق دولت‌ها یا وزرای سابق هستند ولی به عنوان نمایندگان دولت‌های خود حضور می‌یابند. امروز آقای خرازی فقط با آقای رافارن ملاقات داشته است.»

بعد از وی نوبت به دفتر کمال خرازی رسید که نسبت به خبرسازی‌های آزبورن واکنش نشان دهد و در اطلاعیه‌ای متذکر شود: «در پی انتشار خبری به نقل از جیسون آزبودن، مشاور سابق ترامپ مبنی بر ملاقات دکتر کمال خرازی با جان کری در پاریس، امروز دفتر رئیس شورای راهبردی روابط خارجی ضمن بی اساس بودن خبر مزبور اعلام کرد که آقای دکتر خرازی امروز برای شرکت در اجلاس رهبران برای صلح که به ابتکار آقای رافارن، نخست وزیر سابق فرانسه برای بررسی بحران‌های بین‌المللی تشکیل شده عازم پاریس شده و تنها با آقای رافارن ملاقات داشته. گفته می‌شود جان کری چند روز پیش در فرانسه بوده و پاریس را ترک کرده است و تولیدکننده خبر مزبور ناشیانه سعی کرده این دو سفر را به هم مرتبط سازد.»

نشست غیر علنی پاستوری ها و بهارستان با طعم ارز

صبح یکشنبه وقتی خبرنگاران پارلمانی به بهارستان رفتند، با درهای بسته صحن علنی مواجه شدند، نیروهای امنیتی در ابتدا اعلام کردند که چون تعداد نمایندگان به حد نصاب نرسیده است، هنوز درها به روی خبرنگاران باز نشده اند.

پیگیری ها از نمایندگان نتیجه داد تا اینکه محمد علی وکیلی، دبیر هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی به خبرنگار پانا گفت که در صحن بهارستان نشستی غیرعلنی برای بررسی نوسانات قیمت ارز با حضور اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری، محمد نهاوندیان، معاون اقتصادی رئیس جمهوری، ولی الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی و مسعود کرباسیان، وزیر اقتصاد و دارایی در حال برگزاری است.

محمد محمودی شاه نشین، نماینده مردم شهرستان‌های شهریار، قدس و ملارد در خانه ملت، در تشریح جزئیات این نشست به خبرنگار پانا گفت: «در جلسه غیر علنی امروز آقای جهانگیری نظرات خود را در خصوص بازار ارز و چگونگی کنترل این بازار بیان کرد، رئیس کل بانک مرکزی نیز بعد از وی نظرات و عقایدش را در خصوص چرایی ایجاد برخی مشکلات در این بازار بیان کرد.»

وی ادامه داد: «بعد از این افراد، کاظم جلالی، رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، محمد رضا پور ابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی خانه ملت نظرات خود را بیان کردند و گزارشی از آخرین وضعیت این بازار ارائه دادند و سپس 4 تن از نمایندگان به اظهار نظر در این خصوص پرداختند.»

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که نظر دولت در خصوص نوسانات اخیر بازار ارز چیست، اظهار کرد: «دولت عقیده دارد که با همین نرخ 4200 تومانی می‌تواند بازار ارز را کنترل کند و نوسانات آن را برطرف سازد اما همواره تأکید کردند که با دلالان این بازار که به دنبال سود و منافع شخصی خود هستند، برخورد خواهد شد.»

این نماینده مجلس همچنین به نقل از معاون اول رئیس‌جمهوری، تصریح کرد: «با تدابیری که دولت برای بازار ارز اتخاذ کرده است، در سال جاری مشکلی برای تامین ارز با نرخ 4200 تومانی وجود ندارد.»

با این همه اما همچنان اخباری مبنی بر قیمت های عجیب ارز در بازار قاچاق و گرانی برخی کالاهای اساسی مورد احتیاج مردم به گوش می رسد، اخباری که دولت بارها و بارها به آنها واکنش نشان داده و اعلام کرده که مشکلی برای تامین کالاهای اساسی مردم و کنترل بازارها داخلی کشور ندارد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار