ظریف: معتقدم همه اعضا باید از مواهب برجام بهره مند شوند

نامه‌ام به دبیرکل سازمان ملل درباره نقض برجام توسط آمریکا منتشر می‌شود

تهران (پانا) - وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به سفرش به بروکسل گفت که مذاکرات کارشناسی ما با حضور اقای عراقچی در بروکسل شروع شده و هدف ان ارایه تضمین به ایران برای بهره مندی از مواهب برجام است.

کد مطلب: ۸۲۱۵۹۵
لینک کوتاه کپی شد
ظریف: معتقدم همه اعضا باید از مواهب برجام بهره مند شوند

به گزارش ایسنا، محمد جواد ظریف که در مسکو به سر می‌برد در جمع خبرنگاران اظهار کرد: «اروپایی‌ها حوزه‌های مختلفی را مطرح کردند برای همکاری و در ملاقات فردا شب با وزیران خارجه نتیجه کار را بررسی می کنیم. این شروع کار است و با یک جلسه نمی شود کار کرد و زمان کوتاه است. معتقدیم باید شروع قوی داشته باشیم؛ بنابراین یک روند را امروز شروع کردیم تا ببینیم در این فاصله می‌توانیم به دیپلماسی زمان بدهیم یا خیر.»

وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه مذاکراتی با سه کشور اروپایی در چارچوب کمیسیون مشترک برجام انجام می‌شود یا مذاکراتی جداگانه است، گفت: «در 20 اردیبهشت بنده نامه‌ای نوشتم به خانم موگرینی و یک نامه هم به دبیرکل سازمان ملل متحد نوشتم که نامه به دبیرکل امروز دوشنبه (24 اردیبهشت) منتشر می‌شود چرا که نامه‌ای در سطح مجمع عمومی و شورای امنیت سازمان ملل است و به عنوان سند در این سازمان ثبت می‌شود. این نامه‌ها مربوط به تخلفاتی بوده است که از سوی آمریکا در چارچوب برجام اتفاق افتاده است.»

وی گفت: «در نامه به خانم موگرینی درخواست تشکیل کمیسیون مشترک شده است. بر اساس برجام، کمیسیون مشترک با یک جلسه مدیران سیاسی شروع می‌شود و در صورت ضرورت این جلسه در سطح وزیران خارجه تشکیل می‌شود؛ الان که برجام دیگر به شکل سابق نیست و تبدیل به 1+4 به علاوه ایران و اتحادیه اروپا شده است، روند متفاوت است.»

ظریف اظهار کرد: «مذاکراتی که امروز در بروکسل در جریان است جدای از برجام نیست اما در قالب کمیسیون مشترک هم نیست چرا که اگر این مذاکرات قرار بود در چارچوب کمیسیون مشترک برگزار شود باید هر پنج عضو توافق بدون حضور آمریکا در آن حاضر می‌شدند. ما به طور جداگانه با اتحادیه اروپا و وزرای خارجه سه کشور و قبل از آن با وزیران خارجه چین و روسیه به طور جداگانه مذاکره کردیم و ممکن است در آینده در صورت نیاز مذاکراتی در سطح وزیران خارجه پنج کشور (ایران، انگلیس، فرانسه، چین، روسیه و آلمان) تشکیل شود اما فعلا یک مسیر موازی یعنی مذاکرات سیاسی و مسیر کمیسیون برجام را پی می‌گیریم.»

رئیس دستگاه دیپلماسی در ادامه در خصوص مذاکراتش با وزیر خارجه روسیه نیز گفت: «در این مذاکرات مسائل دوجانبه، منطقه، برجام و سوریه بحث شد. ما اکنون در بهترین شرایط روابط دوجانبه با روسیه هستیم و این روابط ادامه می‌یابد.»

ظریف مواضع فدراسیون روسیه درباره برجام را صریح عنوان کرد و افزود: «معتقدم همه اعضای برجام باید از مواهب توافق هسته‌ای بهره‌مند شوند. برجام یک دستاورد بزرگ دیپلماتیک بوده است و باید حفظ شود.»

وی ادامه داد: «ما درباره روش‌های حفظ برجام صحبت کردیم. ما با روسیه در این رابطه مشکلی نداریم اما برای اینکه بتوانیم مجموعه کشورها به ویژه اعضای باقیمانده در برجام بدون مزاحمت با ایران ارتباط داشته باشند باید راهکارهایی را به دست آوریم.»

رییس دستگاه دیپلماسی گفت: «ما کار کارشناسی و تبادل نظر با روسیه را ادامه می‌دهیم و بعد از مذاکرات با سه کشور اروپایی و خانم موگرینی درباره اینکه چگونه می‌توانیم یک کار مشترک را سامان دهیم به شکلی که این کار مشترک از سوی جامعه بین‌الملل مورد حمایت قرار گیرد با طرف‌های مختلف صحبت می‌کنیم. در عین حال مذاکرات من با طرف روسی بسیار جزئی و موثر بود.»

ظریف همچنین با اشاره به حضور سیدعباس عراقچی در بروکسل و انجام مذاکرات کارشناسی در رابطه با چگونگی ادامه برجام و گرفتن تضمین‌های لازم از سوی اروپایی‌ها، اظهار کرد: «این مذاکرات با هدف ارائه تضمین لازم به ایران انجام می‌شود تا بتواند از منافع برجام به ویژه منافع اقتصادی آن بهره‌مند شود. ما در این مذاکرات همچنین درباره آن بخش‌هایی از تعهدات آمریکا که در دو سال و نیم گذشته ضعف‌هایی در اجرایش داشته است و به خاطر کارشکنی این کشور محقق نشده است، با اروپایی‌ها صحبت می‌کنیم تا بتوانیم به گونه‌ای این موانع و ضعف‌ها را رفع کنیم.»

وی گفت: «متاسفانه به خاطر اقدامات آمریکا و بی‌اعتمادی ایجاد شده بسیاری از شرکت‌های اروپایی ودیگر شرکت‌ها در جهان نتوانستند با ایران وارد ارتباط و تعامل شوند.»

ظریف ادامه داد: «معتقدم ما باید مذاکراتی را به طور قوی شروع کنیم و تضمین‌های کلی در این سفر ارائه شود و پس از ارائه این تضمین‌ها همکاران ما در سطح کارشناسی جزئیات را بررسی خواهند کرد از این رو ما اکنون یک روند از مذاکرات را شروع می‌کنیم. آقای عراقچی در بروکسل اولین دور مذاکرات را انجام دادند و گفت‌وگوهای بیشتر در پیش است و ما هم روز سه‌شنبه به آنها می‌پیوندیم.»

وی در رابطه با تحولات سوریه نیز اظهار کرد: «با آقای لاوروف آخرین تحولات سوریه به ویژه اقدام پرمخاطره آمریکا در انتقال سفارتش به قدس شریف و خطرات آن برای جامعه بین‌الملل و منطقه و نیز اقدامات تحریک‌آمیز این رژیم در سوریه را مورد بررسی قرار دادیم اما به طور کلی تمرکز ما در مذاکرات بر روی این بود که ایران و روسیه چگونه می‌توانند به عنوان دو عضو از سه عضو روند آستانه همکاری‌ها را برای کاهش تنش و کمک‌های انسان دوستانه و نیز رسیدن به راه‌حل سیاسی افزایش دهند.»

وزیر امور خارجه کشورمان تاکید کرد: «امیدواریم دستیابی به راه‌حل سیاسی که روند آن را در مذاکرات سوچی و در جلسه بزرگ اطراف مختلف سوری در سوچی شروع کردیم، با همکاری سازمان ملل متحد استمرار یابد.»

وزیر امور خارجه کشورمان عصر امروز به وقت محلی مسکو را به مقصد بروکسل ترک خواهد کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار