شب قدرتمند دیپلماسی ایران در بروکسل: این بار اروپا باید برای دور زدن تحریم‌های آمریکا چاره‌اندیشی کند

قدرت‌های اروپایی پشت میز مذاکره با ظریف نشستند و برای حفظ برجام و ارائه  تضمین به ایران به توافق مشترک رسیدند

تهران (پانا) - آخرین ساعت‌های شب گذشته به وقت بلژیک و اولین ساعات بامداد به وقت ایران در تاریخ مذاکرات هسته‌ای صفحه‌ای تازه را باز کرد. تنها یک هفته پس از آنکه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، در مقابل نگاه جهان با صریح‌ترین الفاظ از توافق بین‌المللی برجام خارج شد و کلام تند توهین‌آمیز خود را به سوی ملت ایران نشانه گرفت، قدرت‌های اروپایی پشت میز مذاکره با محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، نشستند و برای حفظ برجام و ارائه  تضمین به ایران به توافق مشترک رسیدند.

کد مطلب: ۸۲۲۰۷۸
لینک کوتاه کپی شد
شب قدرتمند دیپلماسی ایران در بروکسل: این بار اروپا باید برای دور زدن تحریم‌های آمریکا چاره‌اندیشی کند

سمیرا امیرچخماقی- تروئیکای اروپایی با حضور هماهنگ‌کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا پس از یک ساعت و نیم مذاکره با ایران در بیانیه‌ای مشترک ضمن ابراز تأسف از خروج آمریکا اعلام کردند که بر تعهد خود در اجرای کامل و موثر برجام را که به اتفاق آرا در قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت به عنوان عنصری کلیدی در ساختار نظام عدم اشاعه هسته‌ای جهانی و یک دستاورد دیپلماتیک قابل توجه مورد تأکید قرار گرفته است، پایبند هستد و از سوی دیگر متعهد شدند که برای ارائه تضمین به ایران در منافع اقتصادی برجام با سرفصل‌های مشخص به دنبال راه حل باشند.

آنچه شب گذشته پشت درهای بسته اتاق مذاکرات در بروکسل روی داد از دید جهان توانمندی ایران در متقاعد کردن اروپا برای حفظ برجام در جهت مورد نظر ایران و به نوعی پشت کردن اروپا به متحد ابرقدرت خود بود، هر چند که فشارهای آمریکا و حتی تهدید به همکاری نکردن با شرکت‌های اروپایی که با ایران همکاری خواهند داشت، ادامه دارد‌ تا جایی که تنها چند ساعت مانده به مذاکرات ایران و اروپا فهرست تازه‌ای از تحریم‌ها علیه ایران از جمله تحریم رئیس بانک مرکزی کشور را منتشر کرد.

ایندیپندنت در همین باره در گزارش خود از مذاکرات شب گذشته ایران با اشاره به تحریم‌های جدید آمریکا علیه تهران می‌نویسد اعلامیه آمریکا نشان می‌دهد که در حالی که متحدان او در حال پیشبرد دیپلماسی هستند،‌ این کشور به دنبال موضع تهاجمی‌تر علیه ایران است.

بنا بر این گزارش این اقدامات در حالی که هفته گذشته بعد از خروج آمریکا از برجام وزارت خزانه‌داری این کشور اعلام کرد که تحریم‌های شدید‌تری علیه ایران اعمال خواهد کرد نشان می‌دهد که دولت دونالد ترامپ بعد از خروج از توافق هسته‌ای به دنبال یک رویکر تهاجمی علیه ایران است.

پولیتیکو نیز در گزارشی با این عنوان که «اروپا در موضوع ایران مستقیم به چشمان ترامپ خیره شده است» به آنچه فدریکا موگرینی در پایان نشست شب گذشته مبنی بر اینکه اتحادیه اروپا حتی در صورت خروج آمریکا، از برجام خارج نمی‌شود، اشاره کرد و این پیام اروپا به آمریکا را تنها یک هفته بعد از خروج، بسیار حائز اهمیت دانست.

گزارشگر این نشریه در این باره می‌نویسد که مطمئنا اتحادیه اروپا نمی‌خواهد با آمریکا درگیر رویارویی شود، هیچ‌کس این را نمی‌خواهد اما این روش مناسبی نیست و به هیچ وجه آمریکا را در آینده قدرتمندتر نخواهد کرد.

واشنگتن پست هم از موضع متقاعدکننده هماهنگ‌کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا پس از دیدار با ایران و دیپلمات‌های اروپایی برای نجات تواتفق هسته‌ای بعد از خروج آمریکا می‌نویسد.

گزارشگر این روزنامه آمریکایی بیان می‌کند که ممکن است آنچه موگرینی به عنوان نماینده اتحادیه اروپا برای حفظ توافق هسته‌ای اعلام کرد در نهایت مورد پذیرش رهبر ایران قرار نگیرد اما به احتمال زیادی یک مقابله با سیاست آمریکا خواهد بود.

در هفته جاری قرار است رهبران اروپایی در این باره که شرکت‌های اروپایی بتوانند با نادیده گرفتن تحریم‌های آمریکا با ایران کار کنند گفت‌و‌گو خواهند کرد. هر چند بر اساس این گزارش، اقدام یادشده می‌تواند کارایی اندکی داشته باشد و اغلب شرکت‌ها بازار بزرگ آمریکا را به معامله با ایران ترجیح دهند، حاوی یک مفهوم دیپلماتیک است.

بوریس جانسون، وزیر امور خارجه بریتانیا، سه‌شنبه هشدار داد که تحریم‌های واشنگتن به دلیل سیستم مالی آمریکا در سراسر جهان می‌تواند منجر به ضربه سختی شود.

با وجود این، به نوشته گزارشگر واشنگتن پست، در حالی که اروپا در حال تلاش برای حفظ برجام است ظریف موضع مشخصی نداشته است. او گفت که شروع خوبی بود‌‌، مسیری را آغاز کرده‌ایم و نیاز داریم که تضمین‌ها را دریافت کنیم.

در حقیقت وزیر امور خارجه ایران با اظهاراتی که از دید رسانه‌های خارجی چندان امیدوار کننده نبود یک گردش دیپلماتیک انجام داد. دیپلماسی ایران این بار با اصرار بر مستند شدن تضمین برای منفعت بردن ایران از برجام با وجود تحریم‌های آمریکا به نوعی بار دور زدن تحریم‌ها را که تا پیش از برجام بر دوش ایران بود بر شانه اروپایی‌ها می‌گذارد و با زبانی دیپلماتیک اعلام می کند که پس از دو سال متعهد بودن ایران به تمام تعهدات خود در برجام و اعتماد جهان به راستی ایران، حالا این اروپا است که باید اعتماد جهان را کسب کند.

به این ترتیب در فضایی که ایران چندان هم امیدی به آنچه اروپا مطرح می‌کند ندارد، اروپا در مقابل یک تصمیم مهم قرار گرفته که احتمالا به نوشته واشنگتن‌پست آینده اتحادیه را با متحد قدیمی‌اش تهدید می‌کند و می‌تواند منافع اقتصادی کشورهای اتحادیه را دچار مخاطره کند.

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، روز سه‌شنبه در کنفرانس اتحادیه کارگری در برلین گفت‌: «ما یک شکاف را در روابط روابط آلمان- آمریکا و اروپا - آمریکا تجربه کرده‌ایم.»

او افزود: «توافق هسته‌ای با ایران توافقی بود که به طور قطع ضعف‌هایی دارد اما ما باید در این توافق می‌ماندیم.»

هنوز هیچ تصویر روشنی از اینکه مذاکرات با 5 عضو باقی مانده در برجام بدون حضور آمریکا به چه نتیجه‌ای خواهد رسید وجود ندارد. ظریف و موگرینی هر دو از مذاکراتی که در هفته‌های آینده در سطوح مختلف برای بررسی روند پیش رو در نظر گرفته شده است سخن گفته‌اند اما ایران هنوز هیچ اطمینانی به آنچه طرف مقابل می‌تواند به عنوان تضمین برای تأمین منافع کشور روی میز بگذارد، ندارد.

با این همه مذاکرات شب گذشته بروکسل در حالی که بیش از دو سال از اجرای برجام می‌گذرد بزرگ‌ترین دستاورد این توافق برای ایران را به نمایش گذاشت؛ انزوای آمریکا و نمایش قدرت دیپلماسی ایران در جهان حتی در صورت پایان برجام در هفته‌های آتی.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار