وزیر آموزش و پرورش در نشست با خبرنگاران دانشآموزی پانا تاکید کرد:
پانا، مهمترین بستر شناسایی و تربیت نخبگان رسانهای آینده کشور است/ مهمترین کارویژه پانا تربیت نیروی انسانی تراز نظام جمهوری اسلامی ایران است
تهران (پانا) – وزیر آموزش و پرورش، در نشست روز خبرنگار با دانشآموزان خبرگزاری پانا، این مجموعه را مهمترین بستر شناسایی و پرورش استعدادهای خبرنگاری کشور دانست و بر لزوم شبکهسازی، آموزش و هویتبخشی به خبرنگاران نوجوان برای ایفای نقش ملی و آیندهساز تأکید کرد.

دکتر علیرضا کاظمی، وزیر آموزش و پرورش، بهمناسبت روز خبرنگار با حضور در خبرگزاری پانا در جمع دانشآموزخبرنگاران، با تبریک این روز و آرزوی موفقیت برای همه خبرنگاران و بهویژه دانشآموزان خبرنگار، پیرامون نقش تربیتی، هویتی و آیندهساز پانا سخن گفت.
وی در ابتدا با ابراز خرسندی از حضور فعال دانشآموزان دختر و پسر در حوزههای مختلف خبرگزاری پانا، این مناسبت را فرصتی مغتنم برای گفتوگو درباره ماموریتها و نقشآفرینی رسانهای دانشآموزان دانست و گفت: تجربه حضور در جمع دانشآموزان پرتلاش پانا برای من بسیار ارزشمند و خوشحالکننده بود، بهویژه آنکه همه با یک ماموریت مشترک، نقش فعال در خبرگزاری ایفا میکنند. امروز که به نام خبرنگار مزین شده، بهترین موقعیت برای بازخوانی نقش و جایگاه پاناست.
دکتر کاظمی ضمن ادای احترام به مقام شهدای عرصه تعلیم و تربیت و رسانه – بهویژه سرداران شهید، مدافعان حرم، دانشآموزان و معلمانی که در دفاع مقدس و همچنین جنگ ۱۲ روزه شهید شدند، یاد و خاطره شهید صارمی را به عنوان نماد مجاهدت خبرنگاران گرامی داشت و گفت: یاد و نام همه شهدا، بهویژه شهید صارمی که نماد مجاهدت خبرنگاران در عرصههای مختلف است، همواره باید زنده بماند و راه آنان ادامه پیدا کند. ما هم با مجاهدت خویش در عرصه تعلیم، تربیت و رسانه، ادامهدهنده این مسیر هستیم.
وزیر آموزش و پرورش، با تشکر از تلاش همکاران خود بهویژه صادق حسینزاده ملکی؛ معاون وزیر آموزش و پرورش و محمد عکاف؛ مدیرعامل خبرگزاری پانا برای نقشآفرینی هرچه بیشتر پانا، افزود: امیدوارم شاهد یک تحول عمیق، وسیع و پایدار در حوزه خبرگزاری پانا باشیم و بتوانیم حداکثر بهرهبرداری را از ظرفیت تربیتی و رسانهای این مجموعه داشته باشیم. امروز دانشآموزان بهترین نیروها برای ایفای نقش رسانهای در کشور هستند.
دکتر کاظمی با بیان اینکه نقش پانا صرفا تهیه و انتشار خبر نیست، گفت: مهمترین کارویژه پانا تربیت نیروی انسانی تراز نظام جمهوری اسلامی ایران است. در آینده تمامی کسانی که در عرصه رسانههای ملی و محلی کشور فعال خواهند بود، ریشه در پانا دارند. مهمترین ماموریت ما این است که ساختار و بستر شناسایی، کشف و پرورش استعدادهای خبرنگاری را در میان دانشآموزان فراهم کنیم.
وی خطاب به دانشآموزان گفت: باید مهارتهای حرفهای و رسانهای مورد نیاز برای نقشآفرینی ملی را کسب و سهم خود را در گفتمانسازی و فرهنگسازی کشور ایفا کنید.
وزیر آموزش و پرورش از برنامههای مدبرانه پانا چون «هر مدرسه یک خبرنگار» حمایت کرد و گفت: هدف اصلی ما این نیست که صرفا یک نفر در هر مدرسه خبر تهیه کند، بلکه پرورش نخبگان رسانهای برای آینده کشور است. هیچ خبرگزاریای در ایران، ظرفیتی به اندازه پانا برای شناسایی و پرورش استعدادهای خبرنگاری و رسانهای ندارد. اگر بهترین آموزشها، محتواها و تولیدات رسانهای را برای دانشآموزان مهیا کنیم، نهتنها به تربیت حرفهای بلکه به بالندگی شخصیت و اعتماد به نفس آنان کمک کردهایم.
کاظمی با اشاره به لزوم شبکهسازی و هویتبخشی در خبرگزاری دانشآموزی پانا گفت: ساختارمند کردن شبکه خبرنگاران دانشآموزی، اعطای کارت شناسایی خبرنگاری، برگزاری دورههای آموزشی سطح ۲ و ۳، شناسایی و تجلیل از استعدادهای برتر، ایجاد هویت رسانهای، مهمترین وظایف ماست؛ باید به این نسل فرصت و فضا بدهیم تا توانمندی و خلاقیت خود را بروز دهند. هر دانشآموز خبره میتواند ۱۰ نفر دیگر را تربیت کند.
وی افزود: اینکه از میان دانشآموزان شهرستانی، خبرنگارانی پرورش یابند که حتی از تخصص کارشناسان حوزههای مختلف سوال دارند، نشانه پیشرفت است. امروز بسیاری از دانشآموزان پانا با وجود کمبود امکانات و شرایط تحریمی، موفقیتهای جهانی و رتبههای ممتازی را به دست آوردهاند. روز گذشته دانشآموزان ایرانی موفق به کسب مدالهای نقره و برنز در المپیاد جهانی هوش مصنوعی شدند که بیانگر انگیزه و خودباوری این نسل است.
وزیر آموزش و پرورش بر تاکید بر ضرورت تامین تجهیزات و امکانات بهموازات انگیزه و علاقه، گفت: ما همان طور که مدارس را بدون تفاوت با سایر مدارس و از کمترین امکانات تا بیشترین تجهیزات رشد دادهایم، تلاش خواهیم کرد توسعه زیرساختها و امکانات رسانهای به طور عادلانه در سراسر کشور در دستور کار قرار گیرد.
وی به اقدامهای انجام شده برای تامین تجهیزات مورد نیاز خبرنگاران پانا اشاره کرد گفت: در زمانی که اینجا بودم برای هر استان دوربین و رکوردر تهیه شد تا خبرنگاران دانشآموز برترین ابزارها را در اختیار داشته باشند؛ باید بهترین عکاسان، تهیهکنندگان و خبرنگاران رسانه ملی برای تدریس و انتقال تجربه به این بچهها دعوت شوند. آموزش، هویتبخشی و مسئولیتپذیری باید همزمان شکل بگیرد تا دانشآموزان بتوانند در آینده میداندار رسانه باشند.
دکتر کاظمی، ظرفیتهای ایجاد شده در پانا را مدیون روحیه جهادی و مشارکت دسته جمعی دانست و با تاکید بر همدلی و پیگیری جدی مدیران فعلی همچون دکتر عکاف، دکتر ملکی و دیگر همکاران گفت: امیدوارم با شتاببخشی و نوآوری، مدلهای جدید شبکهسازی، هویتبخشی و آموزش مهارتی در پانا جاری و باثبات شود؛ برگزاری جشنوارهها، ارائه کارت شناسایی و گواهینامههای تخصصی، همه در مسیر تقویت هویت دانشآموز خبرنگار گام برداشتهاند.
وزیر آموزش و پرورش ضمن تشکر مجدد از دانشآموزان، خبرنگاران و همکاران اجرایی جلسه گفت: بنده به آینده رسانهای کشور با تکیه بر نسل نو بسیار امیدوارم. امروز شما میتوانید در کوتاهترین زمان، مخاطب میلیونها نفری داشته باشید. تفاوت مدارسی که امکانات ویژهای ندارند، حرکت کسانی است که با انگیزه، شوق و تلاش خود، پرچم موفقیت را در جهان به اهتزاز درمیآورند. ساخت و تجهیز مدارس ویژه استعدادهای درخشان نیز همزمان با توسعه کیفی رسانهای در اولویت قرار دارد.
وی در پایان تاکید کرد: روحیه جهادی و همدلی، رمز موفقیت و ظرفیتسازی برای تربیت نسلی است که توانایی ادامه دادن راه شهدا، پیشرفتهای علمی و گفتمانسازی فرهنگی را برای ایران دارد. انشاءالله با همین انگیزه و حمایتها، شاهد پیشرفت روزافزون جامعه رسانهای کشور و دانشآموزان نخبه در عرصه خبرگزاری پانا خواهیم بود.
در این نشست، محمد عکاف مدیرعامل خبرگزاری پانا، گزارشی جامع از روند اتفاقات و فعالیتهای اخیر این خبرگزاری ارائه کرد و به تشریح برنامهها و مسیر پیشرو در حوزه خبرنگاری دانشآموزی پرداخت. وی با اشاره به نقش پررنگ دانشآموزان در عرصه رسانه، بر ضرورت شبکهسازی، آموزش و توانمندسازی خبرنگاران نوجوان تاکید کرد.
ارسال دیدگاه