رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی خبر داد:
امضای تفاهمنامه برای ۳۰ ساعته شدن و ۳۰ روز بیمه شدن معلمان مدارس غیردولتی در هفته آینده
تهران (پانا) - رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکتهای مردمی از ۳۰ ساعته شدن و ۳۰ روز بیمه شدن معلمان مدارس غیردولتی در هفته آینده خبر داد و گفت این تفاهمنامه نقش اساسی در تربیت و کیفیتبخشی آموزشی و پرورشی این مدارس خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار پانا؛ احمد محمودزاده در حاشیه سیوهشتمین اجلاس رؤسای آموزش و پرورش در نشست خبری با اصحاب رسانه، گفت: اجلاس رؤسا و مدیران محترم مناطق و نواحی که در این دو روز برگزار شد؛ با هدف ارتقای سرمایه اجتماعی، همراستایی، همگرایی و همافزایی برنامههای وزارت آموزش و پرورش با سایر شرکای درونسازمانی و برونسازمانی تشکیل شد.
محمودزاده ادامه داد: این اجلاس بهمنظور توانمندسازی مدیران سراسر کشور برای ایجاد ادبیات مشترک در خصوص رویدادهای آتی مجموعه آموزش و پرورش برای دانشآموزان عزیز، بهویژه با توجه به قرارگیری در آستانه «پروژه مهر» و رویداد بزرگ بازگشایی مدارس، برگزار شده است.
وی افزود: این اطلاعرسانی و همافزایی در برنامههای وزارت آموزش و پرورش، مسلما محققکننده اهداف دولت، بهویژه ریاست محترم جمهور، با توجه به اهمیت و نگاه بلند ایشان به مجموعه آموزش و پرورش و سرمایه انسانی آن، در کنار برنامههای بلندمدت مقام عالی وزارت خواهد بود.
محمودزاده همچنین اظهار کرد: از این فرصت استثنایی و تاریخی در نظام تعلیم و تربیت باید استفاده کرد تا دانشآموزانی مطابق با انتظارات «سند تحول بنیادین» و تاکیدات مقام معظم رهبری، در سطح کشور و در مدارس مختلف تربیت شوند.
وی افزود: بیتردید استمرار انقلاب اسلامی از درون مدرسه محقق میشود و دانشآموز بهعنوان نیروی انسانی آینده کشور، توسط معلمان عزیز برای ساختارهای اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی طراحی و معماری میشود. بر این اساس، کانون توجه همه مسئولان و خادمان وزارت آموزش و پرورش باید معطوف به دو عنصر اصلی؛ یعنی معلم و دانشآموز در محیط یادگیری باشد و از این فرصتها بهره لازم را ببریم.
احمد محمودزاده ادامه داد: هر آنچه که امکانپذیر است، باید جهت انگیزهبخشی به معلمان عزیز در سراسر کشور و ارتقای جایگاه آنان انجام پذیرد تا دانشآموزانی در تراز انقلاب اسلامی تربیت شوند.
رئیس سازمان مدارس، مراکز و توسعه مشارکتهای مردمی با بیان اینکه حوزه سازمانی بنده نیز بخشی از جریان تربیت را عهدهدار است، گفت: آماری که صبح، ارائه شد، در قالبهای مختلف اعم از؛ مدارس و مراکز غیردولتی، مدارس هیئتامنایی و همچنین مناطق آزاد تجاری که ۱۱ منطقه از آموزش و پرورش کشور در آنها واقع شدهاند، قابل دستیابی است.
وی افزود: همافزایی مشترکی با حوزه مناطق آزاد تجاری-صنعتی داریم و از مسئولیتهای اجتماعی این حوزه در راستای بهبود فرآیندهای آموزشی و پرورشی استفاده میکنیم.
محمودزاده خبر داد: خبری که امروز میتواند برای همکاران فرهنگی و معلمان عزیز در مدارس غیردولتی حائز اهمیت باشد، هرچند موضوعی است که از سالهای قبل در حال پیگیری بوده و اکنون به نتیجه رسیده، «۳۰ ساعته شدن» ساعت کاری معلمان مدارس غیردولتی است که هفته آینده، با حضور معاون محترم وزیر کار و مدیرعامل محترم سازمان تأمین اجتماعی، در شورای نظارت، انشاءالله تفاهمنامهای برای اجراییسازی «۳۰ ساعته شدن» و «۳۰ روز بیمه شدن» همکاران فرهنگی در مدارس غیردولتی منعقد خواهد شد که نقش اساسی در تربیت و کیفیتبخشی آموزشی و پرورشی این مدارس خواهد داشت.
وی ادامه داد: سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکتهای مردمی بهعنوان یک سازمان راهبردی، در سه حوزه گامهای خوبی برداشته است که اعم از؛ تغییر در قانون مدارس غیردولتی، تغییر در آییننامههای مربوط به شورای آموزش و پرورش در سالهای گذشته و در نهایت، انتظار برای ابلاغ «مدرسه مجازی» از سوی ریاست محترم جمهور است که انشاءالله انتظار میرود این مهم در هفته آینده محقق شود.
محمودزاده افزود: در حوزه سیاستهای مدیریتی، اقداماتی در موضوع نظارت، از طریق ایجاد تیمهای نظارت نظاممند، قاعدهمند و هدفدار از سراسر کشور، بهویژه در حوزههای برنامههای آموزشی، پرورشی، کنشگریهای فعال، انجام شده است.
رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکتهای مردمی با بیان اینکه موضوع شهریه و در کنار آن توانمندسازی نیروی انسانی، بهویژه با محوریت «هوش مصنوعی» در دستور کار است، گفت: در همین راستا، کاربرد هوش مصنوعی در آموزش و پرورش را برای ۳۰ درصد از معلمان عزیز آغاز کردهایم و از مهرماه نیز آموزش هوش مصنوعی را برای دانشآموزان ارائه خواهیم داد. سایر حوزههای مذکور در مواد حمایتی قانون، بخشی از کارهایی است که در حوزه سیاستهای مدیریتی در حال انجام است.
وی ادامه داد: در حوزه برنامههای مشترک با سایر معاونتها، اعم از معاونتهای آموزشی و پرورشی، کارهای خوبی تدارک دیده شده که تداوم خواهد یافت.
محمودزاده ادامه داد: امسال در حوزه مسائل پرورشی، با توجه به تاکیدات برنامه هفتم توسعه، مصوبهای در خصوص مدارس با رویکردهای قرآنی و حفظمحور، مطابق با فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن، ابلاغ شده که انشاءالله از امسال در استانها آغاز خواهد شد. این مصوبه برای شورای نظارت مرکزی بود و شرایط عوامل اجرایی و مدیران این مدارس دقیقاً در راستای همین موضوع تعیین خواهد گردید.
وی افزود: موضوع آسیبهای اجتماعی و روانی که از دغدغههای اصلی است، با استقرار تشکلهای دانشآموزی در مدارس غیردولتی و هیئتامنایی، دنبال میشود تا انشاءالله از این ظرفیت استفاده شود.
احمد محمودزاده تصریح کرد: در حوزه پرورشی؛ انس با قرآن و انس با نماز و در حوزه آموزشی؛ دو کارویژه «تحول در مدرسه» با اجراییسازی سند تحول یا مدرسه تراز و «تحول در کلاس درس»تحت عنوان اجتماعات یادگیری و طرح «شمیم» با همکاری معاونت متوسطه در دست اجرا است.
وی افزود: برای تحول در مدرسه، به ۳۰ درصد از مدارس غیردولتی امسال آموزشهای لازم داده شده و از مهرماه با شاخصهای مدنظر کار خود را آغاز خواهند کرد. نزدیک به ۵۰۰ نفر راهبر تربیت شدهاند که به ازای هر ۲۰ مدرسه، یک راهبر حضور خواهد داشت تا مشاوره لازم را ارائه دهد. ما درصدد تربیت ارزیابان جداگانه برای ارزیابی مراحل اجرا نیز هستیم. برای ۳۰ درصد بعدی در سال آینده و ۴۰ درصد پایانی در سال بعد برنامهریزی شده است.
محمودزاده با بیان اینکه دو کار مبنایی دیگر نیز مطابق با فرمایشات مقام معظم رهبری در دست انجام است، گفت: یکی از این موارد استفاده از خلاقیتها و ابتکارات مدارس غیردولتی در قالب دوره دوم «جشنواره آفرینو» است که این روزها در حال اجرا و داوری است.
وی ادامه داد: امسال نزدیک به ۱۷ هزار طرح ارائه شده که نسبت به سال گذشته افزایش حدود صد درصدی دارد.
محمودزاده بیان کرد: از برنامههای دیگر «رویداد ملی زبان» است که با هدف آموزش منتقدانه و بینفرهنگی به مربیان زبان در آموزشگاهها و همچنین تولید محتوای استاندارد و مطابق با الگوی تدوینشده برای آموزشگاههای سراسر کشور برگزار شد.
وی افزود: موضوع دیگری که در شورای عالی انقلاب فرهنگی در حال پیگیری است، مدیریت مجوزهای صادره توسط سایر دستگاهها است. تا به امروز سعی بر این بوده که کلیه موسسات فاقد مجوز پلمپ شوند که خوشبختانه محقق شده و برخی نیز موفق به اخذ مجوزهای لازم گردیدهاند.
رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکتهای مردمی اظهار کرد: از این پس، با استناد به مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجلس شورای اسلامی، که صدور این مجوزها را ذیل وظایف آموزش و پرورش قرار داده، درصدد سازماندهی و ساماندهی مجوزهای صادره توسط سایر دستگاهها هستیم تا انشاءالله با تطبیق این مجوزها با ضوابط آموزش و پرورش، همکاریهای لازم در این حوزه محقق شود.
ارسال دیدگاه