مشاور وزیر در ارتقای کیفیت آموزش مدارس دولتی در گفتوگو با پانا:
۴۰ درصد مدارس کشور در مسیر استقرار الگوی «مدرسه تراز» قرار گرفتند
اجرای سراسری طرح مدرسه مطلوب سرعت گرفت
تهران (پانا) - مشاور وزیر در ارتقای کیفیت آموزش مدارس دولتی با اشاره به نتایج اجرای طرح مدرسه تراز در سال گذشته اعلام کرد: ۴۰ درصد مدارس کشور در مسیر استقرار الگوی «مدرسه تراز» قرار گرفتند.
علیرضا کمرئی، در گفتوگو با پانا با تشریح آخرین وضعیت اجرای طرح «مدرسه مطلوب» یا «مدرسه تراز» گفت: «یکی از موضوعاتی که امروز در آموزش و پرورش دنبال میشود، بهبود مدیریت آموزشگاهی است؛ موضوعی که خوشبختانه در قالب طرح مدرسه مطلوب یا مدرسه تراز در حال پیگیری است و به تحول در همه ابعاد مدیریت آموزشگاهی نظر دارد.»
مدیران مدارس نگهبانان چشمانداز آموزشی هستند
وی با تأکید بر نقش تعیینکننده مدیران مدارس در کیفیتبخشی به آموزش ادامه داد: «در نظام آموزشی کشور ما و همچنین در سراسر دنیا، مدیران تعیینکنندگان و نگهبانان چشمانداز مدرسه هستند و وظیفه آنهاست که کیفیت و بهبود را در مدرسه ایجاد کنند. از این جهت، ضروری است که مدیران هم بهطور جدی حمایت شوند و هم در حوزه برنامهریزی توانمند شوند.»
کمرئی درباره اهداف این طرح توضیح داد: «طرح مدرسه تراز بنا دارد از طریق برنامهریزی راهبردی و تعالیمحور، مدیران را هدفمند کند تا بتوانند چشماندازی را که برای مدرسه ترسیم میکنند بهدرستی محقق سازند.»
استقلال ۱۰ درصد مدارس در سال گذشته با اجرای الگوی مدرسه مطلوب
وی با اشاره به نتایج اجرای طرح در سال گذشته گفت: «این فرآیند که از یک سال گذشته در آموزش و پرورش آغاز شده، در سال گذشته باعث شد ۱۰ درصد مدارس به استقلال برسند و الگوی مدرسه تراز را در بُعد آموزش تجربه کنند. آموزشهای لازم ارائه شده و اکنون در سال تحصیلی ۱۴۰۴–۱۴۰۵ حدود ۴۰ درصد مدارس درگیر این فرایند هستند.»
آموزش مدیران و آمادهسازی زیرساختها
مشاور وزیر درباره اقدامات تکمیلی نیز افزود: «در استانها هم آموزش مدیران در حال اجراست و هم سایر زیرساختها از جمله سامانههای مورد نیاز در حال آمادهسازی است. در کنار اینها، تلاش میکنیم گفتمانسازی مدرسه تراز در سطح کشور تقویت شود. همچنین در آییننامه اجرایی مدارس، نکات و ملاحظات لازم پیشنهاد شده که خوشبختانه شورای عالی آموزش و پرورش آنها را مورد توجه قرار داده است.»
وی گفت: «امیدواریم بعد از پایان دوره استقرار مدرسه تراز، شاهد مدارسی باشیم که در مسیر رشد، کمال و تعالی حرکت میکنند و همسو با جهتگیریهای سند تحول بنیادین گام برمیدارند.»
ارسال دیدگاه