مشاور وزیر آموزش و پرورش:
مدیریت مدرسه امروز به برنامهریزی آیندهنگر نیاز دارد
تهران ( پانا) _ علیرضا کمرئی، مشاور وزیر آموزش و پرورش، در جلسه مشترک هماندیشی شورای راهبردی ادارهکل و مدیران مناطق ۱۹گانه پایتخت بیان داشت: تحولات سریع هوش مصنوعی و تغییرات اجتماعی و فناوری، مدیریت مدرسه و منطقه را بیش از هر زمان دیگری نیازمند برنامهریزی پویا، منعطف و آیندهنگر کرده است و مدیران باید رویکردی فعال و پاسخگو در برابر این تغییرات داشته باشند.
علیرضا کمرئی، مشاور وزیر آموزش و پرورش، در جلسه هماندیشی با مدیران مناطق ۱۹گانه شهر تهران، بر اهمیت استقرار مدرسه تراز و ضرورت مدیریت پویا تأکید کرد و گفت: مدیران مدارس و مناطق باید با نگاه آیندهنگر و برنامهریزی منعطف، زمینه را برای تحقق اهداف آموزشی و تربیتی فراهم کنند و اطمینان یابند که دانشآموزان در محیطی متناسب با تحولات سریع اجتماعی و فناوری رشد میکنند.
وی با اشاره به نقش هوش مصنوعی در آموزش، بیان کرد: این فناوری ظرفیت شخصیسازی مسیر یادگیری و تسهیل دسترسی دانشآموزان به آموزشهای متنوع را فراهم کرده است. مدیران و معلمان باید در برابر این تغییرات، رویکردی فعال و پاسخگو داشته باشند تا مدارس بتوانند مأموریتهای آموزشی و تربیتی خود را به نحو مؤثر دنبال کنند.
مشاور وزیر با مقایسه روندهای تاریخی توسعه بیان داشت : همانگونه که از انقلاب کشاورزی تا انقلابهای صنعتی و فناوری، ساختارهای اجتماعی و آموزشی دستخوش تحول شدهاند، امروز نیز هوش مصنوعی و فناوریهای نوین پارادایمی تازه در یادگیری ایجاد کردهاند که بر مشارکت، تعاملی بودن و عمقبخشی به فرآیند شناختی تأکید دارد و مدیریت آموزشی را به برنامهریزی منعطف و آیندهنگر نیازمند کرده است.
کمرئی همچنین به ضرورت انسجام و پیوستگی در برنامهریزی راهبردی مدارس اشاره کرد و گفت: مدرسه تراز باید مبتنی بر شاخصهای سند تحول بنیادین طراحی شود و هر مدرسه بر اساس مأموریت، چشمانداز و نیازهای واقعی خود، برنامه عملیاتی دقیق و قابل پایش داشته باشد. این برنامهها باید انعطافپذیر باشند تا بتوانند به تحولات لحظهای و نیازهای متفاوت دانشآموزان پاسخ دهند.
وی با بیان تجربههای موفق مدارس تهران اظهار داشت : دستاوردهای حاصل از استقرار مدرسه تراز در تهران نشان میدهد که با همگرایی تیم مدیریتی، رویکرد علمی و اتکا بر دادهها میتوان سیاستهای تحولآفرین را در سطح مدرسه و منطقه اجرا کرد و این تجربهها میتواند الهامبخش سایر استانها باشد.
مشاور وزیر با ارائه محورهای راهبردی استقرار مدرسه تراز افزود: اجرای این الگو بر پایه ۱۲ راهبرد کلیدی دنبال میشود که شامل تقویت اولویتبندی مدیریتی، ارتقای مهارتهای حرفهای کارکنان، توسعه نظام نظارت و پیگیری اجرایی، تعالی فعالیتهای پرورشی و فرهنگی، بهبود و نوسازی زیرساختها، بهرهگیری هدفمند از فناوریهای نوین آموزشی، گسترش مشارکتهای مردمی، مدیریت کارآمد منابع و شهریه، تعمیق عدالت آموزشی، تقویت برنامههای توانمندسازی دانشآموزان، ارتقای نظام مراقبت اجتماعی و ایجاد محیطهای آموزشی امن، پویا و یادگیرنده است.
کمرئی در پایان بیان داشت که مدیران و معلمان باید همسو با تغییرات حرکت کنند و با بهرهگیری از تحلیل دادهها، مسیر رشد و یادگیری دانشآموزان را سامان دهند و تاکید کرد: مدرسه تراز زمانی محقق خواهد شد که مدیریت و برنامهریزی راهبردی با تحولات فناوری واجتماعیهمگامباشدوآموزشوپرورش بتواند نقش خود را در تربیت نسل دانا، توانمند و مسئول بهدرستی ایفا کند.
حضور مدیران مدارس، کارشناسان آموزشی و نمایندگان نهادهای فرهنگی و آموزشی در این نشست، فرصتی ارزشمند برای همافزایی و تبادل تجربیات عملی فراهم کرد.
ارسال دیدگاه