وزیر آموزش و پرورش در جمع خبرنگاران اعلام کرد:
بستههای «نذر قلم» قبل از آغاز سال تحصیلی به دست دانشآموزان مناطق محروم میرسد/ طراحی بستههای استاندارد آموزشی برای تمام مقاطع تحصیلی
تهران (پانا) - وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه عدالت آموزشی تنها به توسعه فضاهای آموزشی محدود نمیشود، گفت پویش «نذر قلم» با هدف حمایت از دانشآموزان مناطق کمبرخوردار و مستعد آغاز شده و بیش از یک میلیون بسته کامل لوازمالتحریر با همت خیرین تهیه شده که تا قبل از بازگشایی مدارس به دست دانشآموزان خواهد رسید.

علیرضا کاظمی، وزیر آموزش و پرورش، در حاشیه آغاز پویش «نذر قلم» در جمع خبرنگاران گفت: «موضوع عدالت آموزشی در افکار عمومی گاه به ساخت مدارس و توسعه فضاهای آموزشی خلاصه شده، حال آنکه نگاه ما گستردهتر بوده و هدفمان ارتقای کیفیت و فرصتهای برابر آموزشی در همه جنبههاست. یکی از بخشهای کلیدی این رویکرد، حمایت همهجانبه از دانشآموزان مناطق کمبرخوردار و مستعد کشور است.»
وی با اشاره به تلاشهای خیرین در این زمینه افزود: «خیرین عزیز کشور گامهای بلندی برداشتهاند و آغاز پویش «نذر قلم» جلوهای از همین خیرخواهی است. در این طرح، بستههای کامل لوازمالتحریر شامل دفتر، خودکار، مداد، پاککن، کیف و سایر اقلام مورد نیاز، با تصاویر شهدای اقتدار، دانشمندان هستهای و قهرمانان نوجوان، تهیه و توزیع خواهد شد. این تصاویر علاوه بر پاسخگویی به نیاز آموزشی دانشآموزان، گنجینهای از پیامهای فرهنگی و روایتهای دفاع مقدس ۱۲ روزه را به خانوادهها منتقل میکند.»
کاظمی تأکید کرد: «بیش از یک میلیون بسته نوشتافزار هماکنون آماده است و با اولویتبندی دقیق، پیش از شروع سال تحصیلی به دست دانشآموزان مناطق روستایی، عشایری، مدارس شبانهروزی و دهکهای پایین درآمدی خواهد رسید. شناسایی این گروهها بر اساس دادههای بهروز قرارگاه عدالت آموزشی انجام شده و در این روند هیچ خللی وجود ندارد.»
وزیر آموزش و پرورش گفت: «تمام این بستهها بهطور کامل توسط خیرین تهیه شده و وزارتخانه در این بخش هیچگونه هزینهای نکرده است. مردم نیز همواره پشتیبان اینگونه حرکتها هستند و کمکهای گستردهای داشتهاند.»
وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به سوالی درباره آینده معلمان خرید خدمات آموزشی گفت: «در حال حاضر چیزی به نام خرید خدمات نداریم و این همکاران به شکل حقالتدریس سازماندهی میشوند. امیدواریم بخش زیادی از این معلمان در آزمون استخدامی اخیر پذیرفته و تبدیل وضعیت شوند. پیگیریهای لازم برای تبدیل وضعیت به قرارداد کار معین نیز در حال انجام است و نتایج آن بهزودی مشخص خواهد شد.»
وی درباره نگرانیها درخصوص قطعی برق مدارس گفت: «کلاسها روز برگزار میشود و عملاً تداخلی با خاموشیها ندارد. فعالیت مدارس در تمام ساعات شبانهروز نیست و حتی اگر بعضی ساعات قطعی وجود داشته باشد، با برنامهریزی میتوان آن را مدیریت کرد. نگرانی در این خصوص بیمورد است.»
وزیر آموزش و پرورش در بخش دیگری از سخنان خود به سیاستهای دولت در حوزه تجهیز مدارس اشاره کرد و گفت: «با ابتکار آقای رئیسجمهور و حمایت ویژه ایشان، بستههای استاندارد آموزشی برای هر مقطع تحصیلی طراحی و آماده شده است. این بستهها شامل دو بخش اصلی است: اول تجهیزات آموزشی نظیر میز، صندلی و تخته؛ دوم تجهیزات فناورانه مانند پروژکتور، تلویزیون هوشمند و تخته هوشمند. علاوه بر این، بستههای بهداشتی، محیطزیستی، پرورشی و ورزشی برای هر دوره تحصیلی آماده شده است.»
کاظمی در ادامه گفت: «برای دوره اول ابتدایی، کیتهای آموزشی ویژه طراحی شده و برای دوره دوم و مدارس متوسطه بستههای متفاوتی در نظر گرفتهایم. حتی مدارس هنرستان نیز بستههای اختصاصی خود را خواهند داشت. این برنامهریزی حاصل مطالعات دقیق کارشناسی است و با استفاده از ظرفیتهای مسئولیت اجتماعی بنگاههای اقتصادی بزرگ اجرا میشود.»
وی از اجرای همزمان طرحهای عمرانی خبر داد و گفت: «برای نخستینبار، ۲۴۰۰ فضای آموزشی از مجموع ۷۷۰۰ پروژه در دستور کار، به بهرهبرداری میرسد. همچنین تقویت زیرساختهای شبکه شاد جزو اولویتهای دولت است تا بتوان از فناوری به عنوان مکمل آموزش بهره گرفت.»
کاظمی در پایان افزود: «حرکت ارزشمند و تحولآفرینی در نظام تعلیم و تربیت آغاز شده که هم شامل حوزه فضا و تجهیزات و هم بهبود کیفیت آموزشی است. اثرات کیفیتبخشی زمانبر اما ماندگار است. مسیر توسعه کشور و بهبود شرایط آن، بیتردید از آموزش و پرورش و ارتقای نظام تعلیم و تربیت میگذرد و ما با همراهی معلمان، خیرین و ظرفیتهای ملی، در این مسیر با قدرت پیش میرویم.»
ارسال دیدگاه