عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان در میزگرد علمی و تخصصی بررسی چالشهای پیشروی تحول در زیستبوم جدید منابع انسانی آموزش و پرورش عنوان کرد:
نگاه به نیروی انسانی نباید ثابت و بیتحرک باشد؛ معلم باید در مسیر رشد دائمی قرار گیرد
تهران (پانا) - عضو هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان گفت مهمترین چالشها و راهکارهای ارتقای نظام تعلیم و تربیت؛ آیندهنگری، مراقبت مداوم از سرمایه انسانی، ارتباط پیوسته دانشگاه و آموزش و پرورش، دادهمحوری و بازگرداندن اختیارات به مدارس هستند.

نشست علمی «بررسی چالشهای تحول در زیستبوم منابع انسانی آموزش و پرورش» با حضور جمعی از مدیران آموزش و پرورش استانها برگزار شد. در این نشست مهدی نامدار عضو هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان، با تأکید بر اهمیت سرمایه انسانی گفت: برای تحول در آموزش و پرورش، باید تحول در انسان و منابع انسانی به وجود آید.
وی افزود: امروز دیگر سخن گفتن از اهمیت آموزش و پرورش بدیهی است. همه شاخصهای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی با کیفیت سرمایه انسانی پیوند دارند و هیچ جامعهای بدون توجه به تعلیم و تربیت نمیتواند به رشد برسد.
این استاد دانشگاه در ادامه با اشاره به تجربه کشور آلمان پس از جنگ جهانی دوم، گفت: آنچه این کشور را به موفقیت رساند ثروت مالی نبود، بلکه توجه به آموزش و پرورش و سرمایه انسانی بود.
نامدار با بیان اینکه آموزش و پرورش در هر دورهای با شرایط تازهای روبهروست، گفت: امروز یکی از مهمترین شرایط؛ ورود ابزارهای نو و بهویژه هوش مصنوعی است. بسیاری از دانشآموزان پاسخ پرسشهای خود را بهجای معلم، از این ابزار میگیرند. این تغییر نشان میدهد که نقش منابع انسانی همانند گذشته نیست و باید نگاه تازهای به جذب، نگهداشت و رشد معلمان داشت.
وی افزود: نگاه به نیروی انسانی نباید ثابت و بیتحرک باشد. معلم باید در مسیر رشد دائمی قرار گیرد. اگر چنین نگاهی وجود نداشته باشد، آموزش و پرورش نمیتواند به جایگاه شایسته برسد.
عضو هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان همچنین بر ضرورت ارزیابی دقیق و عادلانه تأکید کرد و گفت: تا زمانی که نقاط قوت و ضعف معلمان شناخته نشود، برنامهریزی برای ارتقا ممکن نیست.
نامدار کرامت معلم را فراتر از افزایش حقوق دانست و گفت: معلمان نیازمند فضایی هستند که در آن شنیده شوند و امکان گفتوگو و همفکری داشته باشند. این حلقههای گفتوگو در مدارس میتواند کیفیت آموزش را بهطور جدی بالا ببرد.
وی افزود: آموزش و پرورش نیازمند یک مرکز تصمیمگیری واحد و مقتدر است.
نامدار همچنین گفت: آیندهنگری در آموزش و پرورش ضروری است. اگر آیندهای روشن ترسیم نشود، این نهاد به جای کنشگری، صرفاً واکنش نشان خواهد داد. مراقبت مداوم از سرمایه انسانی از راه ارزشیابی و رشد مستمر لازم است و ارتباط دانشگاه و آموزش و پرورش باید پیوسته باشد. هزاران دانشآموخته علوم تربیتی و روانشناسی در کشور داریم که اگر هر یک پروژهای کوچک در آموزش و پرورش انجام دهند، تحولی بزرگ ایجاد خواهد شد.
وی همچنین بر دادهمحوری و بازگرداندن اختیارات به مدارس تأکید کرد و گفت: مدرسه باید کانون شهر باشد. بزرگترین ساختمان شهر باید مدرسه باشد نه نهادی دیگر، همچنین واگذاری اختیارات به مدارس و تشکیل مجتمعهای آموزشی میتواند راهگشا باشد.
نامدار در پایان عنوان کرد: ظرفیتهای بزرگی در کشور وجود دارد، اما آنچه کم است خودباوری است. اگر خودباوری تقویت شود و کارها با همراهی و همفکری پیش رود، میتوانیم به آموزش و پرورشی فاخر و شایسته ملت ایران دست یابیم.
ارسال دیدگاه