رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در گفت‌وگو با پانا:

فعالیت‌های نقش‌آفرین دانش‌آموزان در طرح تحول برنامه درسی پیگیری می‌شود

تهران (پانا) - رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی گفت: یکی از مواردی که در طرح تحول برنامه درسی مدرسه پیگیری می‌‌شود، این است که به مدارس تاکید می‌‌شود از مجموع حدود ۸۰۰ ساعت زمان آموزش در طول سال تحصیلی، باید ۱۰۰ تا ۱۵۰ ساعت آن صرف فعالیت‌هایی شود که در آن‌ها دانش‌آموزان نقش‌آفرینی کنند و مسئولیت‌پذیر باشند.

کد مطلب: ۱۶۲۲۵۷۱
لینک کوتاه کپی شد
فعالیت‌های نقش‌آفرین دانش‌آموزان در طرح تحول برنامه درسی پیگیری می‌شود

علی لطیفی در گفت‌وگو با پانا درباره فعالیت‌های مهارت‌محور و عملی مدارس، گفت: «در سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، به‌طور معمول ناظر به موضوعات مختلف، گزارش‌های دوره‌ای و موضوعی داشتیم. به نظر من، بخش بسیار اندکی از آنچه اکنون در کتاب‌های درسی وجود دارد در عمل، در مدرسه اجرا یا جدی گرفته می‌شود. یکی از دلایل اصلی این بی‌توجهی، به محتوای فعالیت‌محور یا مهارتی در مدارس بازمی‌گردد. اگر همین محتواهای مهارتی جدی گرفته شوند، شاهد تغییر محسوسی در آمادگی دانش‌آموزان برای کسب مجموعه‌ای از مهارت‌ها و همچنین مواجهه موثر با مشکلاتی که در زندگی با آن‌ها روبه‌رو می‌شوند، خواهیم بود.»

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی ادامه داد: «اندازه‌گیری اینکه دقیقا  چقدر از محتواهای مهارتی اجرا می‌شود، دشوار است و نمی‌توان درصد دقیقی ارائه داد که برای ارائه گزارش نیاز به مرور دقیق دروس دارد.  بخش قابل توجهی از دروسی مانند مطالعات اجتماعی، حداقل یک فصل به‌طور کامل ناظر بر مهارت‌های زندگی اجتماعی و تعاملاتی است که فرد باید در جامعه و خانواده داشته باشد. همچنین، دروسی مانند تفکر و سبک زندگی، تفکر و سواد رسانه‌ای، انسان و محیط زیست و سلامت و بهداشت تدریس می‌شود که  عمدتا ماهیت مهارت‌محور و فعالیت‌محور دارند.»

لطیفی گفت: «علاوه بر این، حتی در دروس علوم و دروس وابسته مانند فیزیک و شیمی، بخش قابل‌توجهی از فعالیت‌ها در راستای تقویت توان تفکر، تعامل و برنامه‌ریزی دانش‌آموزان طراحی شده‌اند. فعالیت‌های این دروس، دانش‌آموز را منفعل در نظر نمی‌گیرد، بلکه او را فعال می‌سازد و وادار به تفکر، صرف وقت، تعامل و گاهی طراحی می‌کند. درسی مانند کار و فناوری که از پایه ششم تا نهم ادامه دارد، از همین دسته‌بندی است.»

وی اظهار کرد: «متاسفانه، وقتی به واقعیت مدارس نگاه می‌کنیم، مشاهده می‌شود که این درس‌ها آن‌گونه که باید، در عمل پیاده‌سازی نشده‌اند. علاوه بر این، در مدرسه فرصت‌هایی در اختیار داریم که معمولا برای مراسم و مناسبت‌هایی برنامه‌ریزی می‌شود که اغلب دانش‌آموزان نقش فعالی در آن‌ها ندارند. این فرصت‌ها قابلیت مدیریت بسیار خوبی دارند اما مدیریت نمی‌شوند.»

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی ادامه داد: «یکی از مواردی که در طرح تحول برنامه درسی مدرسه پیگیری می‌‌شود، این است که به مدارس تاکید می‌‌شود از مجموع حدود ۸۰۰ ساعت زمان آموزش در طول سال تحصیلی، باید ۱۰۰ تا ۱۵۰ ساعت آن صرف فعالیت‌هایی شود که در آن‌ها دانش‌آموزان نقش‌آفرینی کنند و مسئولیت‌پذیر باشند. البته، حرکت به سمت این هدف برای مدارس فعلی دشوار است و مدارس به این نوع فعالیت‌ها عادت ندارند و این نیازمند یک تغییر بسیار جدی است.»

لطیفی خاطرنشان کرد: «در گذشته درصدی از فعالیت‌های فوق‌برنامه داشتیم که اختیاری و انتخابی بود و دانش‌آموزان در گروه‌های خاص ثبت‌نام می‌کردند؛ اکنون واقعا در مدارس نسل این نوع فعالیت کم‌رنگ شده است. اکنون به‌صورت جدی پیگیر احیای فعالیت‌های فوق‌برنامه در دوره جدید هستیم؛ به‌طوری که هر یک از دانش‌آموزان در زمینه‌ای که علاقه و انگیزه دارند، ثبت‌نام کرده و فعالیت‌ها را انجام دهند. ان‌شاءالله در چارچوب جدید، به این ظرفیت‌ها توجه بیشتری خواهد شد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار