رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی:
بدون معلمان توانمند و مدیران خلاق، هیچ طرح تحولی به نتیجه نخواهد رسید
تهران (پانا) - رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی در اختتامیه هفتمین همایش بینالمللی ارزیابی و تضمین کیفیت نظام آموزشی با رویکرد مدرسه تراز سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تاکید کرد: مدرسه محور تحول آموزشی است و معلمان و مدیران، عوامل زنده و تعیینکننده در موفقیت این تحولاند.

علی لطیفی در اختتامیه هفتمین همایش بینالمللی ارزیابی و تضمین کیفیت نظام آموزشی با رویکرد مدرسه تراز سند تحول بنیادین آموزش و پرورش با قدردانی از برگزارکنندگان و دستاندرکاران همایش، اظهار داشت: این همایش گامی ارزشمند در مسیر گفتوگوی علمی و همافزایی میان پژوهشگران، مدیران و معلمان است. اگر قرار است تحولی در آموزشوپرورش رخ دهد، باید نقطه کانونی آن مدرسه باشد؛ چراکه هر تحولی که در مدرسه دیده نشود، در واقع تحقق نیافته است.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی با تبیین نسبت تحول در ستاد آموزشوپرورش و مدرسه گفت: تحول در مدرسه و برای مدرسه است، اما نه لزوماً از مدرسه آغاز میشود. در برخی حوزهها از جمله حوزه برنامه درسی، این تحول باید از ستاد شروع شود، اما نباید در ستاد متوقف شود. مأموریت ما در سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی این است که خدماتی را از سطح ستاد به مدرسه ارائه دهیم تا مدرسه بتواند نقش واقعی خود را در فرآیند تحول ایفا کند.
لطیفی با اشاره به چارچوب طراحیشده در سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی در سه سال اخیر توضیح داد: ما در این مسیر سه خدمت اساسی برای توانمندسازی مدارس تعریف کردهایم: نخست، ارائه چارچوب انتظارات ملی برنامه درسی و ایجاد امکان برای مدارس تا متناسب با شرایط خود، آن را اجرایی و بومیسازی کنند. دوم، تنوعبخشی به مواد و منابع آموزشی تا مدارس بتوانند علاوه بر کتاب درسی، از محتوای متنوع آموزشی بهرهمند شوند و سوم، ارائه سازوکارهای پشتیبانی و حمایت از مدرسه تا مدیران و معلمان در اجرای برنامههای تحولی، احساس پشتگرمی کنند.
وی در ادامه این برنامه گفت: برنامه درسی مفهومی بسیار گسترده دارد و شامل اهداف، محتوا، روشها، استانداردهای عملکردی و شاخصهای ارزشیابی است. اگر مدرسه نداند دقیقاً قرار است به چه اهدافی برسد و چگونه باید میزان تحقق آن اهداف را بسنجد، تحول واقعی در آموزش رخ نخواهد داد.
عضو شورای معاونان وزارت آموزش و پرورش، افزود: ما باید به مدرسه کمک کنیم تا فهمی یکپارچه و عمیق از برنامه درسی پیدا کند و بتواند در چارچوب آن، فعالیتهای آموزشی و تربیتی خود را سامان دهد.
لطیفی در ادامه سخنان خود الگوی مدرسه تراز را همراستا و مکمل طرحواره تحول در برنامه درسی دانست و گفت: هر دو طرح در یک جهت حرکت میکنند؛ هر دو بر توانمندسازی مدرسه تمرکز دارند. اگر بخواهیم تحول آموزشی را در سطح ملی ببینیم، باید از مدرسه آغاز کنیم، اما با پشتیبانی علمی و ساختاری ستاد. مدرسه تراز دقیقاً به دنبال همین هدف است که مدرسه را به نهادی فعال، یادگیرنده و خودارزیاب تبدیل کند.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی با تاکید بر نقش بیبدیل معلمان و مدیران در تحقق تحول آموزشی گفت: اگر میخواهیم مدرسه را زنده کنیم، باید به عنصر زنده آن یعنی معلم و مدیر توجه کنیم. مدیر مدرسه نقش الهامبخش، هماهنگکننده و جهتدهنده دارد. بدون معلمان توانمند و مدیران خلاق، هیچ طرح تحولی به نتیجه نخواهد رسید.
وی افزود: تغییر فرهنگ مدرسه و تحقق الگوهایی نظیر مدرسه تراز، در گروی تقویت فهم مشترک بین ستاد و بدنه مدرسه است. باید به مدیران و معلمانی که دغدغهمند و پیشرو هستند، میدان عمل داد تا بتوانند با درک ملی و نگاه محلی، الگوی مدرسه تراز را در میدان واقعی پیادهسازی کنند.
لطیفی با بیان اینکه همایشهایی از این دست بستر همافزایی میان دانشگاهیان و مدیران مدارس را فراهم میکند، گفت: یکی از ارزشمندترین کارکردهای همایشهای علمی این است که دامنه کنشگران آموزشوپرورش را گسترش میدهد. استادان دانشگاه، پژوهشگران و معلمان دغدغهمند میتوانند در این بستر به جریان تحول آموزشی کشور کمک کنند.
وی در پایان افزود: امیدوارم تلاشهای صورتگرفته در این مسیر، به نتایج ملموس در مدارس منجر شود و در همایشهای آینده شاهد ارائه تجربههای موفق از مدارس تراز ایرانی باشیم.
ارسال دیدگاه