طرحهای تحولی ۲۰ گانه؛ تأمین اجتماعی در آستانه دورانی جدید
تهران (پانا) - طرحهای ۲۰ گانهای که به ابتکار مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی آغاز شده است، فرصتی ارزشمند برای تحول سازمانی فراهم مینماید و این فرآیند تحولی با همکاری تمامی اجزای سازمان منجر به ورود سازمان تأمین اجتماعی به عصر جدیدی خواهد شد.

با استقرار دولت مردمی چهاردهم و پس از تصدی مصطفی سالاری به مدیریت سازمان تامین اجتماعی با توجه به شناخت خوبی که در سنوات گذشته با مدیریت بر این سازمان بدست آورده است، در کنار پیشبرد امور جاری سازمان؛ برنامه تحولی را آغاز کرده است که این برنامهها باعث دلگرمی کنشگران و علاقهمندان حوزه رفاه و تأمین اجتماعی و همچنین بدنه کارشناسی این سازمان شده است.
طرحهای تحولی ۲۰ گانه سازمان تأمین اجتماعی در حوزههای گوناگون فعالیت این سازمان ازجمله در بخشهای بیمهای، درمانی و اقتصادی طراحی شدهاند که در این فرصت به مرور و بررسی طرحهای حوزه بیمهای میپردازیم.
از بین طرحهای ۲۰ گانه، ۸ طرح به طور مستقیم در حوزه خدمات بیمهای سازمان قرار دارد و اجرای این طرحها منجر به تحول در فعالیتهای حوزه بیمهای شعب و ادارات کل خواهد شد. البته سایر طرحهای تحولی از جمله طرحهای مربوط به حوزههای درمانی، مالی، منابع انسانی و سرمایهگذاری نیز تأثیر فراوانی بر فعالیتهای بخش بیمهای دارند اما ۸ طرح زیر به صورت مستقیم برای تحول در بخش بیمهای سازمان طراحی شدهاند این ۸طرح شامل:بیمه متمرکز و یکپارچهسازی شعب بیمهای، خدمات بیمهای فضای کسب و کار، سازماندهی بیمهای کسبوکارهای نوین، تحول دیجیتال و هوشمندسازی خدمات بیمهای، مدیریت تعهدات بیمهای، ارتقای مدیریت وصول منابع، سازماندهی مشاغل سختوزیانآور و اصلاح عناوین شغلی و هوشمندسازی و ارتقای بهرهوری بازرسی دفاتر قانونی است.
برنامههای تحولی فوق دربرگیرنده دغدغههای چندینساله جامعه کارفرمایان، کارگران و بازنشستگان و اعضای تشکلها و کنشگران این حوزه است و با اجرایی شدن این برنامهها فرآیندهای ارائه خدمت به جامعه تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی به نحو چشمگیری ارتقا مییابد.
هر یک از برنامههای تحولی سازمان تأمین اجتماعی دارای زیرپروژههایی هستند و برای هر کدام از این زیرپرژهها برنامه عملیاتی طراحی شده و در دست پیگیری و اجرا است.
مرور برخی از زیر پروژههای برنامههای تحولی، گسترگی کاری که در سازمان تأمین اجتماعی در حال انجام است را نمایان میکند. «اصلاح فرایند صدور مفاصاحسابهای تعهدی مقاطعهکاران با رویکرد صدور مفاصای غیرحضوری و برخط»، «تعیین ضریب مقطوع پیمان»، «اولویتبندی و ارجاع هوشمند بازرسی دفاتر»، «اجرای فرایند خوداظهاری کارفرمایان»، «هوشمندسازی و ارتقای بهرهوری بازرسی دفاتر قانونی»، «تعامل برخط با سازمان امور مالیاتی و سایر دستگاههای ذیربط»، «تدوین و اجرای آیین دادرسی بیمهای»، «پیادهسازی ساختار شناسایی و احصاء دیجیتال مطالبات سازمان از دولت»، «ساماندهی تقسیط و وصول مطالبات بیمهای»، «ساماندهی معافیتهای بیمهای کارگاهی تا ۵ نفر»، «سازوکار کنترل فرار بیمهای و واقعیسازی دستمزدها»، «کاهش فاصله زمانی شناسایی تا قطعیت و وصول حق بیمه»، «ابلاغ اوراق و احکام سازمان از طریق ثنا»، «کاهش مطالبات ورودی به هیأتهای تشخیص»، «قطعی نمودن مطالبات شناساییشده فعلی با زمانبندی مشخص»، «اصلاح فرایند پوشش بیمهای متناسب با کسب و کارهای نوین»، «تدوین سبد بیمهای متناسب با ماهیت مشاغل منعطف»، «ساماندهی بیمه رانندگان پلتفرمهای حملونقل» و...
مشارکت حوزههای مختلف تخصصی سازمان تأمین اجتماعی در طراحی و اجرای این برنامهها یکی از مهمترین مزیتهای طرحهای تحولی دوره جدید مدیریت سازمان تأمین اجتماعی است و در کنار آن جا دارد که همراهی و مشارکت شرکای اجتماعی و خدمت گیرندگان نیز برای پیشبرد این برنامهها و تحقق اهداف مورد توجه قرار گیرد و عموم مردم و بویژه اعضای تشکلهای شرکای اجتماعی از مزایای اجرای طرحهای تحولی آگاهی جامع بدست آورند.
اجرایی شدن هر یک از پروژههایی که در ذیل برنامههای تحولی سازمان تأمین اجتماعی تعریف شدهاند، میتواند دغدغههای گروهی از جامعه هدف این سازمان را برطرف کند و یا سبب تسهیل خدمت رسانی به آنان شود. جا دارد که همه اجزای سازمان تأمین اجتماعی و جامعه شریف کارگران، کارفرمایان، بازنشستگان، کارکنان و تمامی ذینفعان و علاقهمندان به حوزه رفاه و تأمین اجتماعی در پیشبرد برنامههای تحولی به سهم خود ایفای نقش نمایند تا شاهد استقرار تأمین اجتماعی نوین در کشور عزیزمان باشیم.
یکی دیگر از مسائل بسیار مهم برای پیشبرد برنامههای تحولی، همراهی سایر نهادها برای پیشبرد برنامهها است که با ارتباط مستمر و سازنده ردههای مختلف مدیریتی سازمان با سایر نهادها و بویژه نهادهای حاکمیتی کشور قابل انجام است. در این حوزه همانگونه که مدیریت عالی سازمان نهایت تلاش را برای پیگیری موضوعات در نهادهای حاکمیتی دارند، در سطوح استانی نیز همکاری و ارتباط موثر و سازنده با مراجع مختلف منطقهای حائز اهمیت ویژه است و باید با جدیت دنبال شود.
اجرای مطلوب این طرحها میتواند آرزوهای دیرینه فعالان حوزه رفاه و تأمین اجتماعی کشور از جمله توسعه و تکمیل پوشش بیمهای، دسترسی مطلوب و عادلانه تمامی اقشار مشمول قانون تأمین اجتماعی به خدمات این سازمان، ایجاد تعادل پایدار بین منابع و مصارف سازمان تأمین اجتماعی و ارائه خدمات مطلوب و عادلانه به اقشار مختلف تحت پوشش تامین اجتماعی را محقق کند تا در نهایت وظایف تأمین اجتماعی در توسعه کشور به نحو مطلوبتری به انجام برسد.
ارسال دیدگاه