معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش در سفر به استان اصفهان:
نقشآفرینی دانشآموزان در تشکلها، پیشرانِ کلیدی زیست بوم جدید پرورشی مدارس/ با همافزایی و تدبیر میتوانیم پرورش را از حاشیه بیرون بکشیم و در متن تعلیموتربیت نهادینه کنیم
تهران (پانا)- معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه نقشآفرینی دانشآموزان در تشکلها، پیشرانِ کلیدی زیست بوم جدید پرورشی مدارس خواهد بود، گفت: با همافزایی و تدبیر میتوانیم پرورش را از حاشیه بیرون بکشیم و در متن تعلیموتربیت نهادینه کنیم.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل معاونت پرورشی و فرهنگی، صادق حسینزادهملکی، در سفر به استان اصفهان و شرکت در جلسه تشکلهای دانشآموزی، گفت: جلسهای که با حضور تشکلهای دانشآموزی برگزار شد، یکی از بهترین جلساتی بود که در محافل دانشآموزی انجام شده است و دانشآموزان، نقطهنظرات خوب و کارشناسی ارائه دادند که منطبق با ذائقه و حال و هوای دانشآموزان بود و اینکه کسانی از میان همان نسل، مسائل را دنبال میکنند و پیگیری و مطالبه میکنند، ارزشمند است.
وی ادامه داد: فعالیت در تشکلهای دانشآموزی، تمرینی برای مسئولیتپذیری اجتماعی و راهبردی آینده کشور است.
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش تأکید کرد: مسئولان آموزش و پرورش حتماً شنونده صحبتها و نقطهنظرها و دغدغههای دانشآموزان شوند. شنیدن این دغدغهها فرصتی برای بهبود پیشبرد اهداف فرهنگی و اجتماعی است.
حسینزادهملکی افزود: از مسئولان استانی، مدیران مدارس و مسئولان تشکلها میخواهیم میدان بیشتری برای رشد این ظرفیتها فراهم کنند تا شاهد رشد و شکوفایی دانش آموزان شویم.
تحولات فناورانه و علمی جهانی، زمین بازی آموزش و تربیت را تغییر داده است
معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزشوپرورش همچنین در نشست شورای پرورشی و فرهنگی ادارهکل آموزشوپرورش استان اصفهان با قدردانی از زحمات فرهنگیان در سال تحصیلی گذشته، اظهار کرد: آموزشوپرورش با مجاهدت همکاران، از بحرانها و شرایط جنگی اخیر با سربلندی عبور کرد، در حالی که اگر برخی متغیرها بهدرستی مدیریت نمیشد، کشور با بحرانهای اجتماعی جدی روبهرو میگشت.
حسینزادهملکی با اشاره به شرایط خاص کشور در مواجهه با جنگ ترکیبی و هوش مصنوعی، افزود: تحولات فناورانه و علمی جهانی، زمین بازی آموزش و تربیت را تغییر داده است؛ دشمن از سه لایه مختلف هوش مصنوعی در جنگهای اخیر بهره برد و این واقعیت، هشداری جدی برای ما در حوزه تعلیم و تربیت است؛ اگر آموزشوپرورش به سرعت وارد عمل نشود، خطر عقبماندگی جدی در کمین خواهد بود.
وی با اشاره به ظرفیتسازی دولت و وزیر آموزشوپرورش برای تحولات بنیادین در این حوزه گفت: رئیس جمهور با اختصاص زمانی قابل توجه به مسائل آموزشوپرورش، رویکردی راهبردی در حمایت از این حوزه اتخاذ کرده است و همچنین وزیر آموزشوپرورش با تعهد کامل در صحنه حضور داشت و شخصاً پیگیر مسائل تربیتی و پرورشی کشور بود.
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با تأکید بر آغاز پروژههای تحولی در وزارت آموزشوپرورش، تصریح کرد: پنج پیشران کلیدی در زیستبوم پرورشی مدرسه شناسایی شده است؛ یکی از مهمترین آنها، توجه ویژه به مربیان پرورشی و نقشآفرینی دانشآموزان در قالب تشکلهاست و ما باید از خود دانشآموز برای تربیت و اثرگذاری فرهنگی بهره بگیریم؛ دانشآموز باید خود، عامل تربیت و تغییر باشد.
وی با اعلام اینکه ارزیابی تربیتی مدارس بر مبنای میزان نقشدهی به دانشآموزان در حال تدوین است، گفت: سهم دانشآموزان از فعالیتهای تربیتی باید افزایش یابد و ملاک ما در ارزیابی، حضور مؤثر آنان در تشکلها و برنامههای فرهنگی مدارس خواهد بود.
حسین زاده ملکی با اشاره به اهمیت بهرهگیری از فناوریهای نوین و هوش مصنوعی در تربیت فرهنگی گفت: ما موظفیم از بهترین تجربیات فناورانه مدارس استفاده کنیم، آنها را به اشتراک بگذاریم و با تشکیل پروندههای تحول، مسیر جدیدی برای نهادینهسازی تربیت فرهنگی در عصر دیجیتال ترسیم کنیم.
تربیت و فعالیتهای پرورشی باید بهعنوان بخش جداییناپذیر از مأموریت اصلی نظام تعلیموتربیت تلقی شود
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزشوپرورش همچنین در جلسه آسیبشناسی فعالیتهای پرورشی با حضور مربیان و مشاورین پرورشی استان اصفهان با اشاره به ظرفیت گسترده حوزههای پرورشی، مشاوره، پیشگیری از آسیبهای اجتماعی، فعالیتهای فرهنگی و هنری، کرد: تربیت باید از حاشیه خارج شود و در تار و پود آموزشوپرورش تنیده شود.
وی با ابراز تأسف از اینکه هنوز بخشهایی از بدنهی آموزشوپرورش، پرورشی را فعالیتی حاشیهای یا فوقبرنامه تلقی میکنند، افزود: یکی از دوگانههای غلط رایج، تقابل فوقبرنامه با متن برنامه است؛ درحالیکه تربیت و فعالیتهای پرورشی باید بهعنوان بخش جداییناپذیر از مأموریت اصلی نظام تعلیموتربیت تلقی شود و امروز وقت استفاده از ظرفیت گفتمانسازی، بازنگری در سازوکارهای مدیریتی و طراحی هدفمند فعالیتهای پرورشی است.
حسینزاده ملکی با اشاره به نگاه راهبردی وزیر آموزشوپرورش به ساحت تربیت، خاطرنشان کرد: در این دوره مدیریتی، رئیسجمهور و وزیر بیشترین میزان وقت و دغدغه را صرف مسائل تربیتی کردهاند؛ امروز این فرصت بینظیر در اختیار ماست تا با تدوین پیشنهادات اجرایی، جریان پرورشی را از حاشیه به متن تصمیمگیریهای کلان آموزشوپرورش بیاوریم.
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزشوپرورش با اشاره به جایگاه مؤثر مشاوران و مربیان در مدارس، تصریح کرد: سطح تحلیل و نگاه دقیق همکاران پرورشی در استان اصفهان تحسینبرانگیز است؛ برخی نکاتی که در این جلسه مطرح شد، در سطح عالی مدیریت کشوری نیز قابل استناد است و شما با مشاهدههای میدانی از بطن مدرسه، بهتر از بسیاری از تصمیمگیران ستادی میتوانید چالشها و نیازها را شناسایی کنید.
وی با دعوت از مشاوران و مربیان برای ارسال نظرات مکتوب و پیشنهادهای عملیاتی، عنوان کرد: فرض کنید امضای وزیر در اختیار شماست؛ چه پیشنهادی را برای اصلاح سازوکارهای پرورشی کشور ارائه میدهید؟ این پیشنهادات را مستند، شفاف و قابل اجرا تدوین کنید تا در جلسات ستادی و سیاستگذاری به جریان بیفتد.
حسین زاده ملکی با اشاره به ضرورت بازنگری در نحوه سنجش و ارزیابی فعالیتهای تربیتی، اضافه کرد: کار ما کیفی است، اما متأسفانه در بسیاری از سطوح مدیریتی، همچنان نگاه کمی غالب است؛ این در حالی است که تربیت صحیح، اساس پیشرفت کشور است.
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزشوپرورش ضمن تشکر از دغدغهمندی مربیان و مشاوران استان اصفهان بیان کرد: این سطح از تحلیل، نگاه تربیتی و مطالبهگری حرفهای، باید به یک جریان سراسری تبدیل شود؛ اگر ما بخواهیم، با همافزایی و تدبیر میتوانیم پرورش را از حاشیه بیرون بکشیم و در متن تعلیموتربیت کشور نهادینه کنیم؛ بهشرط آنکه با صداقت، جسارت، عقلانیت و استمرار، مسیر را ادامه دهیم.
به گفته وی انجمن اسلامی، پیشتازان یا بسیج مدرسه مسئولیت دارد، فردا باید پاسخگوی این باشد که چرا همکلاسیهایش آموزش لازم را دریافت نکردند یا نتوانستند مشکلاتشان را حل کنند.
وی با آرزوی گسترش تفکر تشکیلاتی در همه مدارس کشور خاطرنشان کرد: این روحیه خودباوری، مسئولیتپذیری و مشارکتجویانه باید از استان اصفهان به سراسر ایران گسترش یابد؛ آینده کشور به همین دانشآموزانی وابسته است که امروز در سنگر مدرسه تمرین کار گروهی و حل مسئله را آغاز کردهاند.
ارسال دیدگاه