ابلاغ شیوهنامه اجرایی جهش تحصیلی سال ۱۴۰۴
تمرکز بر شناسایی استعدادهای برتر در دوره ابتدایی
تهران (پانا) - با هدف شناسایی و هدایت دانشآموزان دارای ظرفیتهای ویژه یادگیری و در راستای اجرای آییننامه ارزشیابی توصیفی، رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور شیوهنامه اجرایی جهش تحصیلی سال ۱۴۰۴ را ابلاغ کرد.

سالار قاسمی، معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی، در راستای اجرای بند (ب) ماده ۱۸ آییننامه ارزشیابی پیشرفت تحصیلی و تربیتی (ارزشیابی توصیفی) در دوره ابتدایی، شیوهنامه اجرایی جهش تحصیلی سال ۱۴۰۴ را به ادارات کل آموزش و پرورش استانها ابلاغ کرد.
در بخشی از این شیوهنامه آمده است:
با توجه به اهمیت شناسایی و هدایت دانشآموزان دارای ظرفیتهای ویژه یادگیری، و همچنین نقش مؤثر این فرایند در رشد متعادل و همهجانبه شخصیت آنان با توجه به ساحتهای ششگانه تربیتی، شیوهنامه جهش تحصیلی به منظور اجرا در مدارس و مراکز جامع سنجش، آموزش، توانبخشی و مداخله بهموقع رشدی ـ تربیتی کشور، به شرح زیر ارائه میشود:
اهداف شیوهنامه:
۱. شناسایی بهموقع دانشآموزان دارای توانمندیهای خاص در زمینههای هوشی، شخصیتی و روانشناختی؛
۲. کمک به برنامهریزی مسیر تحصیلی و شغلی متناسب با تواناییهای این دانشآموزان؛
۳. حمایت از رشد همهجانبه و متوازن آنان در ابعاد مختلف؛
۴. آگاهسازی نهادها، مؤسسات، سازمانها و خانوادهها نسبت به ظرفیتهای برجسته دانشآموزان؛
۵. ارتقاء، اصلاح و بهبود فرآیندهای یاددهی ـ یادگیری برای این گروه از دانشآموزان.
مؤلفههای اصلی جهش تحصیلی:
۱. عملکرد تحصیلی؛
۲. ارزیابی هوش، شخصیت و بررسیهای بالینی؛
۳. سنجش آمادگی جسمانی، عاطفی، روانی و سایر ابعاد مرتبط.
ارسال دیدگاه