معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش خبر داد:

راه‌اندازی دبیرخانه ملی ارتقای سواد تربیتی خانواده‌ها در استان‌ها

تهران (پانا) - معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش بر تحول در روش‌های تدریس و تقویت نقش خانواده‌ها در فرآیند تعلیم و تربیت تأکید کرد.

کد مطلب: ۱۵۷۰۲۹۸
لینک کوتاه کپی شد
راه‌اندازی دبیرخانه ملی ارتقای سواد تربیتی خانواده‌ها در استان‌ها

رضوان حکیم‌زاده در نشست سراسری معاونان آموزش ابتدایی و کارشناسان تکنولوژی آموزشی کشور، با بیان اینکه مدل‌های سنتی تدریس پاسخگوی نیازهای نسل امروز نیست، گفت: ما در عصری زندگی می‌کنیم که منابع یادگیری دانش‌آموزان دیگر محدود به معلم و مدرسه نیست. فضای مجازی، فناوری‌های نوین و شبکه‌های اجتماعی نقش تعیین‌کننده‌ای در شکل‌گیری ذهن و رفتار کودکان دارند.

لزوم تغییر رویکردهای تدریس در مدارس ابتدایی

حکیم‌زاده به تأثیر فناوری بر ساختار شناختی نسل جدید اشاره کرد و افزود: تدریس مبتنی بر سخنرانی و انتقال صرف محتوا دیگر مؤثر نیست. باید روش‌هایی نظیر یادگیری فعال، گروه‌محور، پروژه‌محور و مشارکتی را در مدارس نهادینه کنیم تا انگیزه و احساس ارزشمندی در دانش‌آموزان تقویت شود.

وی معلم را محور کلیدی این تحول دانست و اظهار کرد: اگر معلم باور داشته باشد که تنها نقش او انتقال محتوا نیست، بلکه تسهیل‌گر رشد شخصیتی، عاطفی و تربیتی دانش‌آموز است، می‌توان به تحقق یادگیری معنادار امیدوار بود.

معاون آموزش ابتدایی از استان‌ها خواست در برنامه‌های تابستانی خود، آموزش‌های عملی و کارگاهی برای ارتقاء مهارت‌های تدریس فعال در دستور کار قرار دهند.

خانواده‌ها، ضلع سوم مثلث تعلیم و تربیت 

معاون آموزش ابتدایی وزارت بر نقش خانواده‌ها تاکید کرد و گفت: یکی از موانع تحقق اهداف تربیتی، ناآگاهی والدین از شیوه‌های درست تعامل با فرزندان است. فشارهای تحصیلی، اضطراب‌ها و چالش‌های رفتاری ریشه در ضعف سواد تربیتی دارد.

وی افزود: ضروری است که والدین به عنوان شریک رسمی آموزش و پرورش شناخته شوند و برنامه‌های ویژه‌ای برای ارتقاء آگاهی آنان طراحی شود.

در همین راستا، وی از راه‌اندازی دبیرخانه ملی ارتقاء سواد تربیتی خانواده‌ها در استان‌ها خبر داد و از مناطق خواست پیشنهادهای اجرایی خود را در این زمینه ارائه دهند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار