منازل سیل‌زده برای تأمین لوازم خانگی به 2 هزار میلیارد تومان نیاز دارند

تهران (پانا) - طبق بررسی مرکز پژوهش‌های مجلس، در صورتی که دولت بابت تأمین لوازم خانگی هر خانوار سیل زده ۱۵ میلیون تومان تسهیلات بپردازد، حداقل ۲۰ هزار میلیارد ریال منابع مالی مورد نیاز خواهد بود که پیشنهاد شده این رقم به واحدهای تولیدی اختصاص یابد.

کد مطلب: ۹۱۵۸۰۴
لینک کوتاه کپی شد
منازل سیل‌زده برای تأمین لوازم خانگی به 2 هزار میلیارد تومان نیاز دارند

مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی به ارائه برآوردی از تعداد واحدهای مسکونی خسارت دیده و پیش‌بینی تسهیلات مورد نیاز برای تأمین لوازم خانگی این واحدها و همچنین ارائه تحلیلی از وضعیت موجود صنعت لوازم خانگی پرداخته است.

در این گزارش آمده است: در پی وقوع سیل در انتهای سال 1397 و ابتدای سال 1398 خسارت‌های شدیدی به تعدادی از استانهای کشور وارد شد.

یکی از وظایف حاکمیت در مدیریت این بحران، توجه به مشکلات افراد آسیب‌دیده و تلاش برای رفع آنها است. دولت، مجلس و سایر نهادها از جمله نهادهای لشکری و امدادی برای جبران خسارت‌های ایجاد شده و برگرداندن اوضاع به شرایط مناسب، برنامه‌های متعددی را اجرا کردند و اقداماتی نیز در دستور کار دارند. از جمله برنامه‌های دولت در حمایت از سیل‌زدگان، اعطای وام به منظور تأمین لوازم خانگی مورد نیاز است.

بر اساس اظهارات موجود، مقرر شده که مبلغ 15 میلیون تومان وام برای تأمین لوازم خانگی به هر خانوار حادثه دیده اعطا شود. به عبارتی هدف این است که تمهیداتی اندیشیده شود تا تهدید ایجاد شده به فرصت تبدیل شود و تقاضای بالقوه خانوارهای سیل زده محرک بخش تولید شود.

به همین منظور در بخش اول این گزارش برآوردی از تعداد واحدهای مسکونی خسارت دیده و پیش‌بینی تسهیلات مورد نیاز برای تأمین لوازم خانگی بر اساس آخرین اخبار و گزارش‌های موجود ارائه می‌شود.

در بخش دوم تحلیلی از وضعیت موجود صنعت لوازم خانگی کشور ارئه و در نهایت راهکار پیشنهادی مطرح می‌شود. در تهیه این گزارش از نظرات انجمن‌های تخصصی مرتبط و صاحب نظران این حوزه استفاده شده است.

1. برآورد تعداد واحدهای مسکونی سیل‌زده در استان‌های مختلف کشور و برآورد تسهیلات مورد نیاز برای تهیه لوازم خانگی

بنا به گزارش معاون امور بازسازی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی برآوردهای صورت گرفته تا تاریخ ۲۷ فروردین ۹۸ حاکی از آن است که سیل اخیر به 132 هزار واحد مسکونی خسارت زده است.

از این تعداد 52 هزار واحد تخریب شده و مابقی نیاز به تعمیر دارند. شایان ذکر است که این آمار نهایینیست و احتمال افزایش آن وجود دارد. از سویی بر اساس گزارش پژوهشکده سوانح طبیعی وابسته به بنیاد مسکن آمار خسارت‌های سیلاب در اسفندماه 1397 و فروردین ماه 1398 در برخی از استانهای سیل‌زده به شرح جدول 1 است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار