مدیرکل دفتر آموزش دوره اول متوسطه وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد:
ضرورت سرمایهگذاری راهبردی در حوزه هوش مصنوعی و مهارتآموزی دیجیتال
اردبیل (پانا) - مدیرکل دفتر آموزش دوره اول متوسطه وزارت آموزش و پرورش برضرورت سرمایهگذاری راهبردی در حوزه هوش مصنوعی و مهارتآموزی دیجیتال تاکیدکرد.
سید علی حسینی ، مدیرکل دفتر آموزش دوره اول متوسطه وزارت آموزش و پرورش در آیین تجلیل از مدیران مدارس و فعالان طرح ملی «ایران دیجیتال » که با حضور معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش وپرورش استان اردبیل، جمعی از مدیران مدارس، معلمان و دانشآموزان منتخب استان، در مجتمع آموزشی دارالفنون اردبیل برگزار شد، ضمن تأکید بر ضرورت سرمایهگذاری راهبردی در حوزه هوش مصنوعی و مهارتآموزی دیجیتال، اظهار کرد: آینده اشتغال، اقتصاد و حتی حکمرانی کشورها به میزان آمادگی نسل دانشآموزان امروز برای رقابت با فناوریهای نوین وابسته است.
وی با تشریح روند تحولات فناوری در جهان گفت: جهان از برنامهنویسی شیگرا و شبکههای اجتماعی عبور کرده و به مرحله کلانداده، تحلیل داده و طراحی پردازندههایی رسیده است که قادرند دادهها را مشابه ذهن انسان پردازش کنند. ظهور سامانههایی مانند ChatGPT نشان میدهد که هوش مصنوعی به نقطهای رسیده که میتواند در مدت کوتاه، حجم عظیمی از محتوا تولید کند؛ موضوعی که تا چند سال پیش غیرقابل تصور بود.
مدیرکل دفتر آموزش دوره اول متوسطه وزارت آموزش و پرورش با استناد به پیشبینیهای معتبر جهانی تصریح کرد: در سالهای آینده حدود ۷۲ میلیون شغل حذف و در مقابل ۹۶ میلیون شغل جدید عمدتاً در حوزههای مرتبط با هوش مصنوعی و فناوریهای نوین ایجاد خواهد شد. کشورهایی که بتوانند سهم بیشتری از این مشاغل را به دست آورند، نقش تعیینکنندهای در اقتصاد و حکمرانی آینده جهان خواهند داشت.
حسینی با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری در حوزه هوش مصنوعی افزود: شکاف اصلی امروز، شکاف ابزارهایی مانند موبایل و رایانه نیست، بلکه شکاف عمیق دانشی در حوزههایی نظیر هوش مصنوعی، پردازش داده، نانو و فناوریهای پیشرفته است. اگر امروز برای پر کردن این شکاف اقدام نکنیم، فردا بسیار دیر خواهد بود.
وی آموزش تفکر الگوریتمی و ذهن دیجیتال از دوره ابتدایی را ضروری دانست و خاطرنشان کرد: بخش عمده ساختار ذهنی دانشآموزان تا سن ۱۴ سالگی شکل میگیرد؛ بنابراین آموزشهایی مانند برنامهنویسی، بهویژه زبان پایتون که پایه توسعه هوش مصنوعی است، باید از سنین پایین آغاز شود.
مدیرکل دفتر آموزش دوره اول متوسطه وزارت آموزش و پرورش همچنین بر اهمیت آموزش زبان انگلیسی در کنار مهارتهای فناورانه تأکید کرد و گفت: زبان تعامل در پروژههای بینالمللی هوش مصنوعی، زبان انگلیسی است و دانشآموزان برای حضور مؤثر در بازارهای جهانی باید از هماکنون برای این مهارتها آماده شوند.
در پایان این مراسم، ضمن تجلیل از مدیران، معلمان و دانشآموزان فعال در طرح ملی «ایران دیجیتال »، بر تداوم اجرای برنامههای مهارتمحور، مسابقات و المپیادهای فناورانه با هدف توانمندسازی دانشآموزان و ایجاد مسیرهای واقعی اشتغال و ارزشآفرینی تأکید شد.
ارسال دیدگاه