مشاور وزیر و مدیرکل حوزه وزارتی آموزشوپرورش در اختتامیه نخستین جلسه کارگروه تدوین سند دوازدهمین دوره مجلس دانشآموزی:
مجلس دانشآموزی یک نهاد نمایشی نیست/ تحول آموزشوپرورش در اولویت دولت است
رئیسجمهور بیش از ۸۰ جلسه برای آموزشوپرورش برگزار کرده است
تهران (پانا) - مشاور وزیر و مدیرکل حوزه وزارتی آموزشوپرورش با تأکید بر اینکه مجلس دانشآموزی «یک نهاد نمایشی نیست»، گفت: این مجلس کارگاه تربیت مدیران و سیاستگذاران آینده است.
اسماعیل بحریزاده صبح امروز در اختتامیه نخستین نشست کارگروه تدوین سند دوازدهمین دوره مجلس دانشآموزی که در محل سازمان دانشآموزی کشور برگزار شد، با اشاره به اهمیت الگوگیری از راه و سیره شهدا گفت: وظیفه ما در قبال خون شهدا سنگین است و لازمه این مسیر، کار جهادی و شناخت دقیق مأموریتهاست. مشارکت داوطلبانه دانشآموزان در روزهای تعطیل، نشانه مسئولیتپذیری و رشد یافتگی آنان است.
وی با گرامیداشت یاد امام خمینی(ره) و شهدای انقلاب و دفاع مقدس، خاطرنشان کرد: امروز امنیت و اقتدار کشور مرهون رشادت شهداست و ما باید ادامهدهنده مسیر آنان باشیم.
تأکید بر نقش دولت و وزارت آموزشوپرورش در تحول آموزشی
مشاور وزیر و مدیرکل حوزه وزارتی آموزشوپرورش با اشاره به اولویت قرار گرفتن «تحول در آموزشوپرورش» در دولت کنونی، این رویکرد را فرصتی بینظیر دانست و بیان کرد: در طول سالهای گذشته همیشه آرزو داشتیم، دولتی بیاید که آموزشوپرورش را در رأس برنامههای خود قرار دهد. اکنون این اتفاق افتاده و شخص رئیسجمهور طی کمتر از دو سال، بیش از ۸۰ جلسه تخصصی برای بهبود وضعیت آموزشوپرورش برگزار کرده است.
وی حضور مستمر رئیسجمهور در مدارس و پیگیری میدانی وضعیت تجهیزات آموزشی را نشانه جدیت دولت در ارتقای کیفیت دانست و گفت: قرار است الگوی استاندارد کلاسهای آموزشی پس از نهایی شدن، در همه مدارس کشور اجرا شود.
بازگشت به مدرسه و تمرکز بر فعالیتهای مدرسهمحور
بحریزاده درباره دو سیاست اصلی وزیر آموزشوپرورش، در حوزه تربیت و یادگیری توضیح داد: برنامهها باید از شکل ویترینی خارج و در سطح مدرسه برای همه دانشآموزان در دسترس باشند. شعار «هر دانشآموز یک نقش؛ هر دانشآموز یک تشکل» باید تبدیل به برنامهای عملیاتی در مدارس شود.
تحول در برنامهدرسی
مشاور وزیر و مدیرکل حوزه وزارتی آموزشوپرورش با انتقاد از حافظهمحور بودن نظام آموزشی گفت: کتابهای درسی، حجیم و فرصتسوز هستند و مجالی برای آموزش مهارتهای زندگی، مهارتهای ارتباطی، فعالیتهای هنری و حتی کار با فناوریهای نو مانند هوش مصنوعی باقی نمیگذارند. تحول واقعی زمانی رخ میدهد که برنامهدرسی متناسب با نیازهای زندگی امروز طراحی شود. کارگروه تخصصی تحول برنامهدرسی بهصورت هفتگی جلسات مستمر دارد و تغییرات بنیادین در راه است؛ هرچند تحقق نتایج نهایی زمانبر خواهد بود.
عدالت و کیفیت آموزشی؛ دو محور اصلی دولت
بحریزاده در بخش کیفیت نیز تجربههای یادگیری عمیق و ماندگار مانند حضور دانشآموزان در مجلس دانشآموزی را نمونهای از «یادگیری مؤثر» دانست و افزود: عدالت آموزشی فقط «برابری» نیست بلکه «تخصیص هوشمندانه منابع» برای رساندن همه دانشآموزان به خط پایان است. این تجارب، دانشآموزان را به مدیران آینده کشور تبدیل میکند.
نقش مجلس دانشآموزی در سیاستگذاری آموزشی
بحریزاده با تأکید بر اینکه مجلس دانشآموزی «یک نهاد نمایشی نیست»، گفت: این مجلس کارگاه تربیت مدیران و سیاستگذاران آینده است. شما فقط مصرفکننده نظام آموزشی نیستید؛ شریک و ناظر آن هستید.
وی از دانشآموزان کارگروه تدوین سند خواست سندی «آیندهنگر، عملیاتی و الهامبخش» بنویسند و هشدار داد: رویکرد آرمانگرایانه بدون توجه به امکانات کشور فقط روی کاغذ میماند. در صورت تدوین یک سند قوی و قابل اجرا، امکان ارائه مستقیم آن به رئیسجمهور فراهم خواهد شد.
مشاور وزیر و مدیرکل حوزه وزارتی آموزشوپرورش، در بخش دیگری از سخنان خود با تشریح ضرورت اولویتبندی مسائل دانشآموزی و نقش مجلس دانشآموزی در آیندهسازی کشور، خطاب به دانشآموزان گفت: حل همه مسائل ممکن نیست اما «حل یک یا دو مسئله هم کاری بسیار بزرگ» خواهد بود.
بحریزاده با طرح مثالی از صعود به قله سبلان یا دماوند، تفاوت هدف و چشمانداز را توضیح داد و گفت: چشمانداز همان قله است اما هدفها نقاطی هستند که در مسیر و در بازههای یکساعته یا چندساعته باید به آن برسیم.
وی تأکید کرد: مجلس دانشآموزی در دوره دو ساله خود نمیتواند به قله برسد اما میتواند مسیر را به سمت نقطه بعدی هدایت کند تا دورههای بعد از نقطه بالاتری مسیر را ادامه دهند. اگر امروز سند هوش مصنوعی نوشته میشود، باید طوری باشد که مجلس بعدی بتواند در همان مسیر ادامه دهد و در نهایت به قله برسد.
تأکید بر اصول کلیدی در تدوین سند
مدیرکل حوزه وزارتی آموزشوپرورش گفت: سند نباید توسط چند نفر نوشته شود و سپس به بقیه ابلاغ شود؛ بلکه باید شورای دانشآموزی مدارس، مناطق و استانها در تدوین آن مشارکت داشته باشند. وقتی دانشآموزان نقش داشته باشند، سند را مال خودشان میدانند و برای اجرای آن بسیج میشوند.
وی با اشاره به شناسایی حدود ۷۰۰ مسئله گفت: باید مشخص شود کدام مسئله تأثیر بیشتری بر آموزشوپرورش دارد و کدام امکانپذیرتر است. سند باید حول دغدغههای واقعی و ملموس دانشآموزان نوشته شود.
مشاور وزیر و مدیرکل حوزه وزارتی آموزش و پرورش در ادامه درباره نگاه نظاممند و توجه به بسترهای اجتماعی، اقتصادی و فناورانه گفت: سند نباید جدا از شرایط جامعه تدوین شود و باید ظرفیتهای موجود نیز دیده شود. ضمن اینکه سند باید «ترجمه شود به برنامه عملیاتی» تا قابل اجرا باشد. چرخه سیاستگذاری شامل چهار گام شناسایی مسئله، طراحی عملیاتی، اجرا، نظارت و ارزیابی است. سند هم اگر ترجمه عملیاتی نداشته باشد، فقط روی کاغذ میماند.
مشاور وزیر و مدیرکل حوزه وزارتی آموزش و پرورش خواستار ایجاد مکانیسم گزارشدهی ماهانه توسط شورای دانشآموزی مدارس شد و گفت: از کجا بدانیم سند به مدرسه رسیده است؟ باید بازخورد بگیریم. نظارت فقط با گزارش رسمی ممکن نیست. تا سند تشریح و تبیین نشود، کسی نمیداند شما چه میخواهید و نمیتواند کمک کند. برای گفتمانسازی از ابزارهای رسانهای همچون انیمیشن، پوستر، مصاحبه و برنامه تلویزیونی استفاده شود.
سند باید «نقشه راه زنده» باشد
مشاور وزیر گفت: سند نباید فقط یک گزارش باشد؛ بلکه باید «نقشه راهی زنده» باشد که دانشآموزان احساس کنند مجلس بر مسائل آنان اثرگذار است. اگر دانشآموزان احساس کنند نقش دارند و خروجی مجلس مؤثر است، رغبت به مشارکت افزایش مییابد.
بحریزاده در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به سلطه رسانهای جهانی، «مارپیچ سکوت» را توضیح داد و گفت: اگر روایتگر اول نباشیم، روایت دشمن تثبیت میشود. در ماجرای اخیر جنگ با اسرائیل ما پیروز شدیم اما اگر روایتگری نکنیم، دشمن شکستش را پیروزی جلوه میدهد.
وی شبکه شاد را «یکی از افتخارات کشور» دانست و اعلام کرد: شاد برای پایداری کامل به ۸۰۰ سرور نیاز دارد. طبق دستور رئیسجمهور، تأمین بخشی از سرورها توسط پتروشیمیها آغاز شده است. با تکمیل این فرایند، اختلالات گسترده رفع خواهد شد.
بحریزاده گفت: آموزشوپرورش طبق برنامه هفتم مکلف است ۵۰ درصد دانشآموزان را به هنرستانها هدایت کند. اکنون در برخی استانها از ۵۰ درصد عبور کردهایم و میانگین کشوری حدود ۴۸ درصد است.
کیفیت آموزش در مدارس
وی با بیان تجربه بازدید از مدرسهای که معلمان برای آموزش جدول ضرب از ساختار فیزیکی مدرسه ایده گرفته بودند، گفت: این نوع آموزشهای فعال و بازیمحور در طرح تحول آموزش رئیسجمهور دنبال شود. هوشمندسازی فقط با تجهیز کلاسها ممکن نیست و نیازمند تسلط معلمان و دانشجومعلمان بر فناوری است. همچنین باید از ظرفیت دانشآموزان در این حوزه نیز استفاده شود.
بحریزاده ضمن تشکر از نمایندگان با اشاره به رشد سطح تحلیل و بیان دانشآموزان مجلس دوازدهم گفت: این مجلس میتواند نقطه عطفی در دورههای آینده باشد. پس سندی باید نوشته شود که نقشه راه باشد؛ زنده، اثرگذار و الهامبخش. سندی که صدای نسل امروز را از پشت نیمکتها به گوش فردا برساند.
ارسال دیدگاه