کارشناس مسئول امور تربیتی اداره کل آموزش و پرورش استان در گفت و گو با پانا:
از خانه تا کلاس؛ مسیر آرامش از گفتوگو میگذرد
تبریز (پانا) - کارشناس مسئول امور تربیتی اداره کل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی با اشاره به نقش کلیدی خانوادهها، تأکید کرد که آرامش و اعتماد به نفس دانشآموزان زمانی شکل میگیرد که خانه و مدرسه همصدا باشند و گفتوگو و همدلی در اولویت قرار گیرد.

به مناسبت هفته سلامت روان، گفت و گوی اختصاصی خبرنگار پانا با علی نجفزاده، مشاور تحصیلی و کارشناس مسئول امور تربیتی اداره کل آموزش و پرورش استان انجام شد. وی در این مصاحبه ضمن تشریح اهداف و برنامههای ویژه این هفته، بر اهمیت تداوم توجه به سلامت روان در طول سال تحصیلی تأکید کردند و نقش محوری خانوادهها را در تحقق اهداف تربیتی و روانی دانشآموزان مورد بررسی قرار دادند.
نجفزاده در ابتدای سخن خود با اشاره به شعار امسال هفته سلامت روان با محوریت «خانواده حامی سلامت روان»، اظهار کرد: «مدرسه و خانواده دو نهاد اساسی در رشد و پرورش همهجانبه دانشآموزان هستند و ارتباط سازنده و مستمر میان این دو، میتواند نقش بسزایی در پیشگیری از آسیبهای روانی و اجتماعی داشته باشد. سلامت روان دانشآموز تنها به معنای نبود اختلال نیست، بلکه به معنای برخورداری از احساس امنیت، امید، انگیزه و توانایی سازگاری با چالشهای زندگی است. »
وی افزود: «اداره کل آموزشوپرورش با برنامهریزی دقیق و اجرای طرحهای متنوع در هفته سلامت روان، تلاش دارد زمینه آگاهیبخشی و گفتوگو پیرامون مسائل روانی را در سطح مدارس، خانوادهها و جامعه تقویت کند. در این راستا، کارگاههای آموزشی برای والدین، نشستهای تخصصی برای معلمان و جلسات هماندیشی با حضور مشاوران مدارس برگزار میشود. »
مشاور ارشد اداره کل آموزش و پرورش استان در ادامه به اقدامات عملی مدارس در این هفته اشاره کرد و گفت: «برگزاری نمایشگاههای دانشآموزی با محوریت شاد زیستن، اجرای برنامههای صبحگاه با موضوع مهارتهای زندگی، مسابقات فرهنگی و هنری با موضوع سلامت روان، و همچنین برگزاری جلسات گفتوگو محور میان دانشآموزان و مشاوران از جمله برنامههایی است که در سطح مدارس استان در حال اجراست. »
نجفزاده با تأکید بر اهمیت نقش خانواده در تقویت سلامت روانی فرزندان خاطرنشان کرد: «اولیا باید درک کنند که فرزندانشان بیش از هر چیز به امنیت عاطفی و گوش شنوا نیاز دارند. گفتوگو، همدلی و پرهیز از مقایسه، سه کلید طلایی در تعامل والدین با فرزندان است. وقتی دانشآموز احساس کند که در خانه پذیرفته میشود و ارزشمند است، اعتمادبهنفس و انگیزه یادگیری او بهطور طبیعی افزایش مییابد. »
وی همچنین به ضرورت تداوم برنامههای سلامت روان در طول سال تحصیلی اشاره کرده و گفت: «سلامت روان نباید به یک هفته محدود شود. باید آن را به یک فرهنگ و نگرش پایدار در محیط مدرسه و خانواده تبدیل کنیم. مشاوران مدارس نقش تسهیلگر دارند اما این خانوادهها هستند که میتوانند با حمایت عاطفی، درک متقابل و ارتباط مثبت، مسیر رشد متعادل فرزندان را هموار کنند. »
نجفزاده در پایان از همکاری سایر نهادها و دستگاههای اجتماعی در اجرای برنامههای هفته سلامت روان قدردانی کرد و افزود: «توسعه سلامت روان دانشآموزان، نیازمند عزم ملی است. هر قدم کوچک در جهت ارتقای آگاهی خانوادهها، در حقیقت گامی بزرگ برای ساختن جامعهای سالمتر وامیدوارتر است. »
ارسال دیدگاه