مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی‌:

معاونت پرورشی نباید به جایگاه حاشیه‌ای تبدیل شود/ ضرورت حضور فعال در تصمیم‌سازی‌ها و تصمیم‌گیری‌ها

تهران (پانا) - مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی گفت معاونان پرورشی نباید اجازه دهند این معاونت در استان‌ها و مناطق به یک جایگاه حاشیه‌ای تبدیل شود. آن‌ها باید در تصمیم‌سازی‌ها و تصمیم‌گیری‌ها حضور فعال داشته باشند و ملاحظات تربیتی را ارائه کنند.

کد مطلب: ۱۶۱۸۱۶۸
لینک کوتاه کپی شد
معاونت پرورشی نباید به جایگاه حاشیه‌ای تبدیل شود/ ضرورت حضور فعال در تصمیم‌سازی‌ها و تصمیم‌گیری‌ها

به گزارش خبرنگار پانا؛ نشست مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی با معاونان پرورشی، تربیت‌بدنی و مسئولان سازمان دانش‌آموزی مناطق و نواحی استان آذربایجان شرقی امروز در سازمان دانش‌آموزی برگزار شد. سمیه سادات ابراهیمی در ابتدای این نشست  گفت: ‌‌ مسئولیت ما در نظام جمهوری اسلامی بسیار تعیین‌کننده است. این‌که فقط چند صباحی پستی داشته باشیم و رزومه‌ای درست کنیم، یا با نیت‌های خالصانه و کارهای مجاهدانه گام مؤثری در تربیت فرزندان این سرزمین برداریم، تفاوت بزرگی ایجاد می‌کند.

ابراهیمی ادامه داد: مقام معظم رهبری فرموده‌اند؛  «هر جای این نظام اسلامی کار می‌کنید، آنجا را مرکز دنیا بدانید.» این نگاه کمک می‌کند کار خود را به بهترین نحو انجام دهیم. یک معلم می‌تواند دانش‌آموز خود را به سردار سلیمانی یا دکتر حسابی تبدیل کند‌. پس شناخت جایگاه بسیار مهم است.

مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی اولین اصل مدیریت را شناخت وضعیت شمرد و گفت: وقتی مسئولیت می‌پذیریم باید از حوزه مأموریتی خود شناخت کافی داشته باشیم. نخستین اصل مدیریت شناخت وضعیت موجود است. همه شما باید اطلس آسیب‌های روانی و اجتماعی منطقه‌تان را بشناسید. باید ویژگی‌های جمعیت‌شناختی، جامعه‌شناختی، فرهنگ، آداب و رسوم و عوامل سیاسی و اجتماعی منطقه را بدانید. گاهی گرفتار روزمرگی و نامسئله‌ها می‌شویم و این آفت بزرگی برای مدیریت است.

وی درباره جایگاه معاونت پرورشی توضیح داد و افزود: در حوزه پرورشی، نخستین وظیفه ما حفاظت و صیانت از جایگاه معاونت پرورشی است. نباید اجازه دهیم این معاونت در استان‌ها و مناطق به یک جایگاه حاشیه‌ای تبدیل شود. شما باید در تصمیم‌سازی‌ها و تصمیم‌گیری‌ها حضور فعال داشته باشید و ملاحظات تربیتی را ارائه کنید.

ابراهیمی بر اهمیت ارتقا‌ و رشد جایگاه معاونت پرورشی تاکید کرد و گفت: اگر هر ماه یادداشتی درباره مسائل تربیتی برای مدیرکل ارسال کنید، جدیت و تعهد شما روشن خواهد شد. ارتقای جایگاه معاونت پرورشی اهمیت زیادی دارد، چون تا این جایگاه تثبیت نشود، برنامه‌ها جدی گرفته نمی‌شوند.

مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی ‌گفت: وقتی از تربیت صحبت می‌کنیم باید تعریف روشنی از آن داشته باشیم. معاون پرورشی باید تسلط کافی بر مفهوم تربیت، ویژگی‌های مربی، نقش متربی و جایگاه خود در سند تحول بنیادین داشته باشد.

وی افزود: ما در اداره کل امور تربیتی برای رسیدن به یک فهم واحد از تربیت، جلسات منظم داریم و کتاب‌های مرتبط را مطالعه می‌کنیم. چون تا وقتی تعریف واحدی از تربیت نداشته باشیم، نمی‌توانیم کار تربیتی جدی انجام دهیم.

ابراهیمی درباره وضعیت نیروی انسانی در این اداره کل گفت: یکی از وظایف مهم ما ساماندهی نیروی انسانی است. اما هدف اصلی فقط ساماندهی نیست؛ بلکه جذب نیروی کیفی و توانمندسازی مربیان پرورشی است. مربی پرورشی باید بداند وظیفه‌اش چیست، چگونه با نوجوان ارتباط بگیرد، چه نقشی در کنشگری او دارد و چه مهارت‌هایی باید داشته باشد. به همین دلیل ما برنامه‌های توانمندسازی و بازآموزی مربیان را در سراسر کشور پیگیری می‌کنیم.

مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی درباره وضعیت حوزه مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی افزود: در حوزه مشاوره نیز مسئولیت مستقیم با معاون پرورشی است. مراکز مشاوره زیر نظر شما هستند و باید به عنوان مراکز راهبری و توانمندسازی عمل کنند. ارزیابی و سطح‌بندی مراکز مشاوره در حال انجام است. همچنین با توجه به کمبود مشاور، باید از ظرفیت بازنشستگان علاقه‌مند یا گروه‌های جهادی استفاده کرد.

وی به برنامه ملی نماد اشاره کرد و گفت: یکی از برنامه‌های مهم در حوزه آسیب‌های اجتماعی «نماد» است. متأسفانه هنوز ادبیات مشترکی درباره آن وجود ندارد. برخی تصور می‌کنند نماد فقط غربالگری است، در حالی که مهم‌ترین بخش آن آموزش‌های پیشگیرانه و ارتقای مهارت‌های زندگی است.

ابراهیمی درباره برنامه‌های ویژه غربالگری و مهارت‌های زندگی در اداره‌کل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی گفت: ارتقای مهارت‌ها باید در کارگاه‌های عملی، بازی و جلسات استاندارد انجام شود، نه با سخنرانی و پاورپوینت. غربالگری هم سه نوع دارد؛ اورژانسی، نشانگان‌محور و روان‌شناختی پایه. همه دانش‌آموزان متوسطه اول و دوم خودشان پرسشنامه غربالگری را پُر می‌کنند و در ابتدایی، آموزگارشان این کار را انجام می‌دهد.

مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی بر لزوم هم‌افزایی و تعامل ستاد کشوری و ادارات استانی تاکید کرد و افزود:  برای موفقیت در کاهش آسیب‌های اجتماعی، باید سایر معاونت‌ها و دستگاه‌ها را با خود هم‌مسئله کنیم. آسیب‌های اجتماعی فقط وظیفه معاونت پرورشی نیست، بلکه همه دستگاه‌ها باید پای کار بیایند؛ معاون آموزش ابتدایی، متوسطه، پشتیبانی، خیرین، فرماندار، نیروی انتظامی و سایر نهادها. معاون پرورشی باید مظهر تعامل، هم‌افزایی و همکاری در منطقه باشد.

وی در پایان به نقش مدیران استانی در پیشبرد اهداف این اداره خبر داد و گفت: در نهایت، نقش شما بسیار تعیین‌کننده است. اگر معاون پرورشی منزوی باشد و تعامل نداشته باشد، کار پیش نمی‌رود. اما اگر بتوانید همه ظرفیت‌های درون‌سازمانی و برون‌سازمانی را هم‌افزا کنید، آنگاه معاونت پرورشی به جایگاه واقعی خود می‌رسد و مأموریت‌هایش را به خوبی انجام خواهد داد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار