مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیبهای اجتماعی تاکید کرد:
باید اطلس آسیبهای روانی-اجتماعی برای هر مدرسه تهیه شود
تهران (پانا) - مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیبهای اجتماعی اظهار کرد: مدیر مدرسه باید از تعداد دقیق دانشآموزان پرخطر، دلایل آسیبها و برنامه مداخلهای برای آنها مطلع باشد.

سمیه سادات ابراهیمی در جمع صمیمی مدیران مدارس ناحیه یک شهرکرد حضور یافت و با قدردانی از تلاشهای آنان در خط مقدم تعلیم و تربیت، بر ضرورت نقشآفرینی مدیران در کاهش آسیبهای اجتماعی و تقویت هویت دانشآموزان تأکید کرد.
ابراهیمی ضمن ابراز محبت و احترام ویژه به مدیران مدارس، گفت: سرمایه ما، مدارس یا ساختمانها نیستند؛ بلکه شما مدیران دغدغهمند، پرتلاش و با برنامه هستید که گره از مشکلات آموزش باز میکنید. مدیران مدارس باید در مقام برنامهریزی برای مدرسه خود قرار بگیرند، نه مجریان صرف سیاستهای ابلاغی. زیرا هر مدرسه اقتضائات و ویژگیهای خاص خود را دارد.
مدیرکل امور تربیتی وزارت آموزشوپرورش با نقد نظامهای ارزیابی و انگیزشی موجود، خاطرنشان کرد: چه تفاوتی میان مدیری که پُرتلاش و فعال است با مدیری که عملکرد حداقلی دارد، قائل شدهایم؟ تا زمانی که نظام انگیزشی و ارزیابی عادلانهای طراحی نکنیم، نمیتوان انتظار سرعت و کیفیت در تحول تربیتی داشت.
وی در ادامه ضمن تأکید بر توجه جدی به موضوع آسیبهای اجتماعی در مدارس، بیان کرد: ما باید از سطح شعار عبور کرده و اطلس آسیبهای روانی-اجتماعی هر مدرسه را تهیه کنیم. مدیر مدرسه باید از تعداد دقیق دانشآموزان پرخطر، دلایل آسیبها و برنامه مداخلهای برای آنها مطلع باشد. نمیتوان این مسئولیت را تنها بر دوش مشاور یا معاون پرورشی گذاشت.
ابراهیمی در بخش دیگری از سخنان خود، به اهمیت نقش دانشآموزان در فرایند تربیت پرداخت و گفت: ما باید به دانشآموزان نقش بدهیم. مدرسه باید بستر کنشگری و هویتبخشی به نوجوان باشد. تنها از مسیر مشارکت فعال دانشآموز در امور مدرسه است که میتوان به رشد عزتنفس و کاهش آسیبها امیدوار بود.
وی همچنین با انتقاد از برخی برنامههای آموزشی و کارگاههای فاقد اثربخشی، بر ضرورت طراحی آموزشهای مبتنی بر نیاز واقعی مدارس تأکید کرد و گفت: باید بررسی کنیم آیا این آموزشها منجر به تغییر رفتار شدهاند یا نه، صرفاً تشکیل کلاس و ارسال گزارش به اداره، به معنای تحول نیست.
در پایان این نشست، مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و پیشگیری از آسیبهای اجتماعی وزارت آموزشوپرورش، با ابراز خضوع و تواضع از همه مدیران مدارس بهخاطر حضور متعهدانهشان در مسیر رشد فرزندان ایران اسلامی، قدردانی کرد.
ارسال دیدگاه