جزئیات اجرای برنامه «نماد» در آموزش و پرورش/ آموزش ۳۰۰ سفیر نماد
تهران (پانا) - مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیبهای اجتماعی جزئیات اجرای برنامه «نماد» در آموزش و پرورش را تشریح کرد.

سمیه سادات ابراهیمی در یک برنامه تلویزیونی با اشاره به اجرای نماد در راستای کاهش آسیبهای اجتماعی در مدارس و در بین دانشآموزان گفت: نماد نظام مراقبت از دانشآموزان است که در آذرماه سال ۹۴ کار فراقوهای در حوزه پیشگیری از آسیبهای اجتماعی انجام شد و آن شکلگیری برنامه نماد بود.
وی با بیان اینکه در این برنامه که یک برنامه ملی است ۱۴ نهاد جزو این ائتلاف هستند و آموزش و پرورش یکی از اعضای این ائتلاف است افزود: در آن زمان احساس شد حوزه پیشگیری از آسیب ها تنها کار آموزش و پرورش نیست و کار فراقوه ای است؛ نماد دارای ۵ برنامه است بخش اول نماد به عنوان یک برنامه ملی، موضوع آموزش مهارت های ارتقایی است.
ابراهیمی همچنین با اشاره به اینکه این آموزش ها به دانش آموزان، والدین و همکاران ارائه می شود اظهار کرد: در مرحله بعد که پایش است وضعیت سلامت روان دانش آموزان پایش می شود دانش آموزانی در این مرحله نیازمند ارتقا در برخی از مهارت ها می شوند که خدمات ویژه روانشناختی به آنان ارائه خواهد شد.
مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب های اجتماعی اضافه کرد: در مرحله بعد مشکلات دانش آموزان در مراکز مشاوره و روانشناختی مشاوره حل می شود و در مرحله بعد دانش آموزانی که نیازمند خدمات بیشتر هستند، به یکی از نهادهای عضو ائتلاف ارجاع داده می شوند.
وی همچنین اظهار کرد: حوزه آسیبها یک موضوع چند مولفهای است که آموزش و پرورش محل بروز این آسیبهاست موارد مختلفی باعث روند افزاینده این آسیبها میشود. برنامه نماد نیز اکنون احیا شده و با تاکید وزیر آموزش و پرورش با شدت بیشتری در حال اجراست.
وی در ادامه درباره بیشترین آسیبهای اجتماعی در بین دانش آموزان، تصریح کرد: تعارضات خانوادگی از جمله مهمترین موارد و آسیبها در بین دانشآموزان است.
ابراهیمی بیان کرد: از طریق مجریان نماد که در میدان، برنامه نماد را اجرا میکنند چالشهای این برنامه را احصا کردهایم؛ اولین چالش نیروی انسانی است لذا در این راستا جمعی از مدرسین را به عنوان سفیر نماد آموزش دادیم. اکنون ۳۰۰ سفیر نماد داریم که آموزش دیدهاند.
مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیبهای اجتماعی اشاره کرد: بحث دیگر گفتمانسازی نماد است باید در این برنامه به یک فهم مشترک برسیم یکی از کارکردهای صدا و سیما می تواند کمک به گفتمان سازی برنامه نماد باشد تا بدانیم این برنامه یک برنامه ملی است و می تواند کمک کننده باشد.
وی اظهار کرد: نماد یک کار بین سازمانی است که باید نهادهای مختلف در اجرای این برنامه به آموزش و پرورش کمک کنند. امسال ردیف مستقلی برای نماد از سوی سازمان برنامه و بودجه درنظر گرفته شد که جای تشکر دارد.
ابراهیمی اضافه کرد: ما همچنین وضعیت سلامت روان و سلامت اجتماعی دانش آموزان را پایش میکنیم. ۹۹.۸ درصد مدارس جزو این پایش هستند و ۵۰ درصد دانش آموزان نیز پایش سلامت روان شدهاند.
مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیبهای اجتماعی با اعلام اینکه اطلس آسیبهای روانی اجتماعی هر منطقهای مشخص است که براساس آن برنامهریزی انجام میشود گفت: درصدی از دانشآموزان که نیازمند خدمات ارتقایی هستند در این اطلس مشخص است که خدمات روانشناختی ویژهای را دریافت میکنند.
ارسال دیدگاه