ویژگیهای «برنامه درسی مدرسهای»؛ مسیر نوین برای یادگیری همراستا با زندگی و مهارتآموزی
تهران (پانا) - سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی با معرفی ویژگیهای جدید برنامه درسی، از تحول مدرسه به محیطی پویا، خلاق و مهارتمحور خبر داد؛ محیطی که یادگیری را فراتر از کتاب درسی و با مشارکت معلمان، دانشآموزان و خانوادهها دنبال میکند.

در قالب طرحواره سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، «برنامه درسی مدرسهای» به عنوان مدلی نوین از آموزش معرفی شده است که بر تربیت همهجانبه و ارتباط واقعی با زندگی روزمره تاکید دارد. پوستر رسمی این طرح، مجموعهای از ۱۲ ویژگی را برمیشمارد؛ از جمله محور «کتاب همهچیز نیست» که میگوید مدرسه باید جایگاه تربیت انسان باشد و نه صرفاً انتقال محتوا و «معلم خلاق، کلاس جذاب» که به اهمیت نوآوری و طراحی آموزشی متناسب با نیاز دانشآموزان اشاره دارد.
علی لطیفی، رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی اخیرا در برنامه تلویزیونی «پرسشگر» نیز با اشاره به همین رویکرد تازه، توضیح داد که توانمندسازی معلمان، ارتباط واقعی برنامه درسی با زندگی دانشآموزان و جایگاه خانواده در فرآیند آموزشی از ارکان اصلی این تحول هستند. وی محورهای دیگری همچون «محیط یادگیری مثبت»، «نوآوری در روش تدریس» و «پیوند مهارتآموزی با نیازهای روز بازار کار» را نیز از اهداف کلیدی این مدل دانست و تاکید کرد که حتی بهترین کتابها بدون معلم توانمند تأثیر لازم را نخواهند داشت.
این ویژگیها، مدرسه را به مکانی تبدیل میکند که «همیشه در مسیر بهتر شدن» حرکت دارد، «یادگیری مهارتهای اساسی زندگی» را در اولویت قرار میدهد و بر «همراهی خانوادهها با مدرسه» تاکید میکند. برنامه درسی مدرسهای همچنین در برابر قالبهای ثابت آموزشی انعطافپذیر است؛ به جای یک چارچوب غیرقابل تغییر، امکان اجرای هزاران روش متنوع را فراهم میکند.
یکی دیگر از شاخصهها، پرهیز از محدود کردن دانش به کتاب و تمرکز بر تجربههای واقعی است؛ مثلا «دانشآموز هم بازیگر کلاس میشود» تا فرآیند یادگیری مشارکتی باشد. همچنین «کلاسهای پر از نوآوری» و ارتباط تنگاتنگ با زندگی، مدرسه را از محیطی خشک و تکراری به فضای پرانرژی و تاثیرگذار بدل میکند.
لطیفی در پایان تاکید کرد که هدف نهایی این برنامه، تبدیل مدرسه به کارگاه تجربه و خلاقیت است؛ جایی که انسانهای توانمند، خلاق و مسئولیتپذیر برای آینده کشور تربیت شوند.
ارسال دیدگاه