رئیس سازمان پژوهش خبر داد:

ارائه ساختار جدید ‌مقطع متوسطه در سال جاری

آغاز اصلاح کتاب‌های پایه دهم رشته‌های فنی‌حرفه‌ای از مهر امسال/ تولید بسته‌های تربیت و یادگیری ‌پایه اول ابتدایی برای سال تحصیلی آینده

تهران (پانا) - رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی گفت سال ۱۴۰۳ سال آغاز تولید بسته‌های تربیت و یادگیری برای پایه اول ابتدایی خواهد بود‌؛ در مهر ۱۴۰۳ اجرای آزمایشی و کاملاً محدود این بسته‌ها را خواهیم داشت و اجرای این طرح‌ سراسری نخواهد بود.

کد مطلب: ۱۴۶۷۸۵۰
لینک کوتاه کپی شد
 ارائه ساختار جدید ‌مقطع متوسطه در سال جاری

در جلسه‌ای با حضور وزیر آموزش و پرورش و اعضای شورای معاونان، دستاوردهای وزارت آموزش و پرورش در سال قبل و برنامه‌های پیش رو تشریح شد. در این جلسه رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش درباره برنامه‌های سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش گفت: ‌از اقدامات مهمی که انجام شد تدوین برنامه‌های درسی رشته‌های فنی بود که پس از فرآیندی طولانی به اتمام رسید. در این خصوص براساس تحولات بازار کار، ‌ارزیابی از محیط‌های آموزشی و با توجه به مطالعاتی که در زمینه آمایش سرزمینی در دسترس داشتیم برنامه‌های درسی رشته‌های فنی تدوین و بازطراحی شد که کار بسیار مهمی بود زیرا برخی از چالش‌های ما به دلیل به روز نبودن برنامه درسی و عدم تناسب آن‌ها با بازار کار بود.

حجت‌الاسلام ‌علی لطیفی به بهسازی و غنی‌سازی کتاب‌های درسی اشاره کرد گفت: از دیگر اقدامات مهم بهسازی و غنی‌سازی تعدادی از کتاب‌های درسی بود که به صورت شاخص می‌توان به افزوده شدن برخی از اسناد لانه جاسوسی به کتب درسی اشاره کرد.

تامین ۱۰۰ درصدی کاغذ و مقوای مورد نیاز کتاب‌های درسی از طریق تولید داخلی

وی اقدام بعدی سازمان پژوهش را تالیف و چاپ کتب درسی دانست و گفت: در این زمینه ما موفق به تامین ۱۰۰ درصدی کاغذ و مقوای مورد نیاز خود از طریق تولید داخلی شدیم و برای اولین بار پس از انقلاب اسلامی در سال ۱۴۰۲ هیچ قرارداد خارجی برای تامین کاغذ و مقوا منعقد نشد.

تولید بسته‌های تربیت و یادگیری برای پایه اول ابتدایی برای سال تحصیلی آینده

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در زمینه فعالیت‌ها و عملکردها و برنامه‌های پیش روی این سازمان در سال ۱۴۰۳ گفت: بر اساس مسیری که در دو سال گذشته برای تحول مدنظرمان طی کردیم،‌ طرح‌واره اجرای برنامه درسی ملی مدرسه را خواهیم داشت که تلقی همان نقشه راهی است که باید پیش برویم. بر این اساس سال ۱۴۰۳ سال آغاز تولید بسته‌های تربیت و یادگیری برای پایه اول ابتدایی خواهد بود‌؛ در مهر ۱۴۰۳ اجرای آزمایشی و کاملاً محدود  این بسته‌ها را خواهیم داشت و اجرای این طرح  سراسری نخواهد بود.

حجت‌الاسلام‌ لطیفی تاکید کرد: به‌هیچ عنوان بنا نداریم این طرح به‌صورت گسترده اجرایی شود؛ این طرح  به‌صورت آزمایشی است و حتی ممکن است تولید محتواهای آموزشی همزمان با تدریس آنها و به صورت درس به درس صورت بگیرد. همراه تولید بسته‌ها برنامه درسی مدرسه دوره اول ابتدایی را داریم که سال گذشته اجرای آزمایشی آن در دو استان انجام شد.

معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: به واسطه برنامه درسی مدرسه‌ای است که مدرسه را به صورت جدی‌تر با برنامه درسی و نه فقط کتاب درسی تامین و حمایت خواهیم کرد. انتظار سند تحول و اسناد بالادستی دیگر تربیتی هم تغییر رویکرد از کتاب محوری به سمت برنامه محوری است. بازخوردهای خوبی در دو استان مورد آزمایش گرفتیم و امیدواریم که امسال بتوانیم این طرح آزمایشی را گسترش دهیم و با توسعه تدریجی این طرح و آشنا کردن استان‌ها با اقدامات درون مدرسه‌ای بسته‌های طرح یادگیری پایه‌های دوره ابتدایی را شروع کنیم.

آغاز اصلاح کتاب‌های پایه دهم رشته‌های فنی حرفه‌ای از مهر امسال

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی افزود: اقدام بعدی ما آغاز اصلاح برنامه‌ درس‌های فنی و حرفه‌ای بر اساس ارزشیابی‌های پیشین است که امیدواریم از مهر امسال کتاب‌های پایه دهم رشته‌های فنی حرفه‌ای بر اساس ارزشیابی‌ها اصلاح شود.

حجت الاسلام لطیفی دیگر اقدام این معاونت را بازآرایی شاخه‌ها، رشته‌ها و ارائه ساختار جدید مقطع متوسطه عنوان کرد و گفت: بخشی از مطالعات این امر در سال گذشته انجام شد و امیدواریم امسال بتوانیم ساختار جدید را ارائه کنیم البته ارائه آن با محوریت سازمان پژوهش و با همکاری معاونت آموزش متوسطه و سایر بخش‌هاست.

وی با اشاره به حمایت از معلمان و خصوصا نومعلمان در امر تدریس محتواهای آموزشی گفت: اقدام بعدی و نهایی ما سامانه الکترونیکی همیار معلم است که بنا داریم مطابق با اقداماتی که پیش از این در سال ۱۴۰۲ داشتیم؛ بخش‌هایی از آن فعال شود که این موضوع بخشی از بازطراحی شبکه رشد است که تکلیف ماست. هدف‌‌گذاری ما این است که بتوانیم با تبدیل محتواهای کمک درسی و کمک آموزشی ویژه معلمان، در قالب محتواهای کوتاه و با دسترسی آسان خصوصا به نومعلمان کمک کنیم که حضور فعال‌تر و موثرتری در کلاس درس داشته باشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار